5 434 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Varning Makita 18V på Lidel (AX 34551)
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Varning för Makita 18V på Lidel.
Ser ut som en gedigen bra och billig borrmaskin/skruvdragare. 2 batterier, laddare och borrmaskin med växlar.
De två batterierna som leveras med är slimmade 1.5Ah batterier och laddaren är en låg effekts laddare, inget fel på det.
Borrmaskinen är med ordentlig, Inget fel på den. Förvisso en enklare modell, men något som är rimligt för de priset.
Vad är felet. Produkten existerar inte. Troligen heter den ursprungliga produkten något i stil med HP457DWE och marknadsförs inte i Sverige. Denna produkt är helt okompatibel med alla makitaprodukter som marknadsförs i Sverige.
Notera att de inte är något fel på den som produkt. Men en av huvudorsaken att man överhuvudtaget använder makita 18V produkter är den breda produktkompabiliteten.
De står inget i reklambladet om att de är en import produkt, och upplösningen är för låg för att se vilken batterityp det är.
Ser ut som en gedigen bra och billig borrmaskin/skruvdragare. 2 batterier, laddare och borrmaskin med växlar.
De två batterierna som leveras med är slimmade 1.5Ah batterier och laddaren är en låg effekts laddare, inget fel på det.
Borrmaskinen är med ordentlig, Inget fel på den. Förvisso en enklare modell, men något som är rimligt för de priset.
Vad är felet. Produkten existerar inte. Troligen heter den ursprungliga produkten något i stil med HP457DWE och marknadsförs inte i Sverige. Denna produkt är helt okompatibel med alla makitaprodukter som marknadsförs i Sverige.
Notera att de inte är något fel på den som produkt. Men en av huvudorsaken att man överhuvudtaget använder makita 18V produkter är den breda produktkompabiliteten.
De står inget i reklambladet om att de är en import produkt, och upplösningen är för låg för att se vilken batterityp det är.
Batteritypen bör vara Makitas "G"-variant. Tråkig serie som är riktad mot GDS (tycker det finns tillräckligt många meh-maskiner i LXT-serien). Som du säger finns det ingen anledning att köpa G-serien och på det viset måla in sig i en hörn, går nog att hitta en likvärdig LXT-variant för ungefär samma peng.M Mattias Svederberg skrev:Varning för Makita 18V på Lidel.
Ändra gärna rubriken till "Lidl" istället för "Lidel", blir mycket lättare att hitta tråden/googla fram den
Vad heter den på etiketten som är på maskinen?
Sen är det ju skillnad på Makitas 18V-batterier. Jag har inte satt mig in i det så djupt, men gamla batterierna går inte att använda på nya "bättre" maskiner med Star Protection (indikeras av att batteriet har en stjärna nånstans). Däremot är det väl kompatibelt på andra hållet, så stjärnbatterier går att använda på icke-stjärnprodukter.
Sen är det ju skillnad på Makitas 18V-batterier. Jag har inte satt mig in i det så djupt, men gamla batterierna går inte att använda på nya "bättre" maskiner med Star Protection (indikeras av att batteriet har en stjärna nånstans). Däremot är det väl kompatibelt på andra hållet, så stjärnbatterier går att använda på icke-stjärnprodukter.
Ska finnas en liten plastplupp att ta bort och sedan ska batterierna fungera på alla maskiner, star eller ej. Hur det gör att maskiner mår och presterar över tid låter jag vara osagt, då jag själv inte gjort detta på mina maskiner. Men de går att köra genom att enbart ta bort den lilla fysiska plastplupp som förhindrar detta.tensiden skrev:
Helt annan serie batterier på skruvdragaren som TS har köpt.K kniv skrev:Ska finnas en liten plastplupp att ta bort och sedan ska batterierna fungera på alla maskiner, star eller ej. Hur det gör att maskiner mår och presterar över tid låter jag vara osagt, då jag själv inte gjort detta på mina maskiner. Men de går att köra genom att enbart ta bort den lilla fysiska plastplupp som förhindrar detta.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Detta är en helt annan batterityp. Även om de ser identiska ut utifrån, så är kontaktstiften på insidan helt olika. Det är alltså inte bara olika pluppar, utan ett helt annat system.tensiden skrev:
De tråkiga här är att de finns inget som indikerar varken i annonsen eller på kartongen att de finns någon skillnad. Först när man öppnar den och tar ut batteriet som de syns.
Sedan att de gjort bilden på deras sida så suddig så man inte kan se att de inte står LXT på batteriet hjälper inte heller.
Att det är vita knappar på batterierna är väl en indikation? Star har väl generellt gula?M Mattias Svederberg skrev:Detta är en helt annan batterityp. Även om de ser identiska ut utifrån, så är kontaktstiften på insidan helt olika. Det är alltså inte bara olika pluppar, utan ett helt annat system.
De tråkiga här är att de finns inget som indikerar varken i annonsen eller på kartongen att de finns någon skillnad. Först när man öppnar den och tar ut batteriet som de syns.
Sedan att de gjort bilden på deras sida så suddig så man inte kan se att de inte står LXT på batteriet hjälper inte heller.
Finns de ens på 1,5Ah?
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 902 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 902 inlägg
Är inte BL1850 beteckningen för deras 5Ah batteri?tensiden skrev:
I vilket fall är de två BL1850 jag har från ett 100-årsjubileumskit jag köpte 2016 (DLX2055TSP) med en 481 skruvdragare och en annan slagskruvdragare som jag inte minns numret på. Funkar ua fortfarande. Köpt fler Makita efter det och batterierna har fungerat i alla maskiner. Batterierna är stjärnmärkta.
Kostade 4000 kr. Bra pris, tror det var Bauhaus.
Edit: Hittade originalinlägget: https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-dlx2127mj-bra-koep.314077/#post-2947792
Från Makitas sida om G-serien:
"The G-series range from Makita is a different lithium-ion battery platform to the Makita LXT range of professional cordless power tools, and is powered exclusively by the G-Series battery and DC18WA charger.
Produced to a quality far exceeding that of DIY products, the G-series range offers a comprehensive catalogue of tools at an attractive market price.
The G-Series battery is identifiable by the white or grey top section, and offers a 1.3 amp hour battery capacity in both 14.4v and 18v platforms. A 60-minute charge time is achieved with the G-Series DC18WA battery charger.
*G-Series batteries are not compatible with the Makita LXT range of cordless tools or chargers."
Sedär, då är det lugnt!
Redigerat:
Klicka här för att svara