14 002 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
!! Varning Greenly se upp
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 131 inlägg
Även jag har nog gått på denna mina. Men man blir ju lite brydd, det var länge sen jag laddade ner Greenely appen och godkände villkoren. Men det verkar som att Vattenfall bytt abonnemangsform med start den 1/10. Det hade ju varit klädsamt om man blivit informerad att man fått ett timprisavtal också.
Någon som har en kopia på fullmakten så att man kan se vad man har godkänt?
Redigerat:
EON priser för oktober och hittills i november
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella
Medlem
· Västerbotten
· 142 inlägg
Jag har också hamnat i Greenlys fälla, trodde att jag gav fullmakt att ta del av min förbrukningsdata, men då passar de på att ändra mitt avtal till Timpris hos vattenfall.
Efter ett par turer hos vattenfall kundtjänst så är jag nu lovad att från 1/12 återgå till mitt tidigare avtal = rörligt elpris.
Hon på kundtjänst var mkt medhjälplig och beklagade situationen, till och med bad om ursäkta och att detta är något som blivit tokigt från deras och Greenlys sida. Hon räknade också på hur mkt jag förlorat/vunnit och kommer göra det även för november och lovade återbetala om det handlade om större summor. Fram till idag var det ingen jätteskillnad, men jag misstänker att november kan bli märkbar skillnad.
Frågan är hur fan man återkallar fullmakten hos greenly? verkar bara gå att kontakt dom via mail vad jag kan se.
Efter ett par turer hos vattenfall kundtjänst så är jag nu lovad att från 1/12 återgå till mitt tidigare avtal = rörligt elpris.
Hon på kundtjänst var mkt medhjälplig och beklagade situationen, till och med bad om ursäkta och att detta är något som blivit tokigt från deras och Greenlys sida. Hon räknade också på hur mkt jag förlorat/vunnit och kommer göra det även för november och lovade återbetala om det handlade om större summor. Fram till idag var det ingen jätteskillnad, men jag misstänker att november kan bli märkbar skillnad.
Frågan är hur fan man återkallar fullmakten hos greenly? verkar bara gå att kontakt dom via mail vad jag kan se.
Medlem
· Västerbotten
· 142 inlägg
Jag har nu efter ett antal vändor med Vattenfall fått följande information.A Attackbävern skrev:Även jag har nog gått på denna mina. Men man blir ju lite brydd, det var länge sen jag laddade ner Greenely appen och godkände villkoren. Men det verkar som att Vattenfall bytt abonnemangsform med start den 1/10. Det hade ju varit klädsamt om man blivit informerad att man fått ett timprisavtal också.
1. Greenlys fullmakt har inneburit att mitt avtal ändrades från rörligt till timpris, enda indikationen att mitt avtal har ändrats är en liten rad i mitten på den 4 sidiga fakturan. Avtalsformen visas fortfarande som rörligt elpris och ingen indikation via datumet att det har ändrats

2. Avtalsformen på fakturan har rättats till från och med oktobers fakturor, så där står korrekt elavtal. Vattenfall menar att det mail de skickat ut till kunder med ämnesrad "Information till dig som har elavtal med timpris" och det är deras sätt att uppmärksamma kunder på att de har timprisavtal, även om de kanske inte vet om det. Tycker de kan gå ut med en pressrelease också, det är ändå rätt märkligt att en fullmakt för 3:e part att läsa av/ ta del av förbrukningsdata resulterar i en ändrad avtalsform, som varken redovisas på fakturor eller på hemsidan/mina sidor, förutom en liten rad enl ovan "mitt" i ett 4 sidigt dokument. Såhär ser min faktura ut med ändringen:

3. Vattenfall verkar ha vaknat till liv, för det är stor skillnad på den hjälp/information jag får nu idag när jag pratar med kundtjänst och för en dryg vecka sedan. Vattenfall kommer ändra mitt avtal till det jag hade tidigare, rörligt elpris. Fick även hjälp att beräkna eventuella merkostnader jag haft under dessa månader, och det har blivit dyrare, men inget jag kommer bråka om. Hon kommer också beräkna min kostnad när novemberfakturan kommer. Själva ändringen kommer gälla från 1/12 men det kommer inte hinna göras om till dess, så den fakturan jag får för dec kommer se ut som timpris, men jag är lovad att vattenfall kommer justera på fakturan månaden efter.
Med fru och 2 små barn hemma dagtid så är timpris inte rätt avtalsform för mig, kanske i framtiden. men till er som pratar om förbrukningsprofiler etc och slår ner på de som inte vill ha timpris så tycker jag inte att det spelar någon roll. Man kan inte ändra ett avtal hur som helst.
Redigerat:
Samma miss här! Har skrivit till vattenfall via Messenger och hoppas på svar.
Om de byter tillbaka till mitt vanliga rörliga avtal så behöver man inte häva fullmakten antar jag? Om man behöver detta, hur häver man denna?
Om de byter tillbaka till mitt vanliga rörliga avtal så behöver man inte häva fullmakten antar jag? Om man behöver detta, hur häver man denna?
Medlem
· Västerbotten
· 142 inlägg
Jag skickade mail till Greenely igår och fick detta svar idag, även en kopia på hur fullmakten är skriven.A Attackbävern skrev:Även jag har nog gått på denna mina. Men man blir ju lite brydd, det var länge sen jag laddade ner Greenely appen och godkände villkoren. Men det verkar som att Vattenfall bytt abonnemangsform med start den 1/10. Det hade ju varit klädsamt om man blivit informerad att man fått ett timprisavtal också.
Kort och gott så skyller vattenfall på Greenely och Greenely skyller på vattenfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 142 inlägg
Du har säkert rätt i att man inte behöver häva fullmakten, men för min del så är förtroendet förbrukat och jag vill inte ha koppling till Greenely, även om det nu skulle visa sig att det inte är "deras" fel så är det först när jag gav dom ett uppdrag att göra en viss sak, så händer det en annan sak utöver, så jag tycker att ansvaret ligger på båda parter, om än kanske mer eller mindre tungt... vilket än så länge är oklart eftersom dom skyller på varandra.I ilpadrinofritzone skrev:
K kahnilainen skrev:Du har säkert rätt i att man inte behöver häva fullmakten, men för min del så är förtroendet förbrukat och jag vill inte ha koppling till Greenely, även om det nu skulle visa sig att det inte är "deras" fel så är det först när jag gav dom ett uppdrag att göra en viss sak, så händer det en annan sak utöver, så jag tycker att ansvaret ligger på båda parter, om än kanske mer eller mindre tungt... vilket än så länge är oklart eftersom dom skyller på varandra.
Samma här. Jag har också skrivit till Greenely att jag vill återkalla fullmakten.
K kahnilainen skrev:Du har säkert rätt i att man inte behöver häva fullmakten, men för min del så är förtroendet förbrukat och jag vill inte ha koppling till Greenely, även om det nu skulle visa sig att det inte är "deras" fel så är det först när jag gav dom ett uppdrag att göra en viss sak, så händer det en annan sak utöver, så jag tycker att ansvaret ligger på båda parter, om än kanske mer eller mindre tungt... vilket än så länge är oklart eftersom dom skyller på varandra.
Var i kontakt med vattenfall. De skyllde först på mätaren men när jag sa att den byttes tidigare än ändringen så verkar det som att de inte visste varför avtalet hade ändrats men de ändrar tillbaka from 1 dec och om det skiljer i pris på novembers faktura så kompenserar de detta i december.
Medlem
· Västerbotten
· 142 inlägg
Då har vi fått samma.I ilpadrinofritzone skrev: