76 313 läst ·
204 svar
76k läst
204 svar
Varning för Roxi Stenhus!!
Jag har inte varit uppkopplad på ett tag , när jag läser detta får jag ont i magen av oro. Vi har byggt med roxi och det har varit många turer innan det blev "klart" men nu undrar man vad som kommer att dyka upp efterhand. Det var inga bra byggare o när bygget var avslutat sa de på roxi att de inte skulle anlita dem igen , men det låter som ni har fått dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det kan ju ev. vara så att slangarna bara går igenom nästa rum på väg mot golvvärmecentralen.
Du skall någonstans i huset ha en golvväremfördelare där slingorna från resp. rum kopplas ihop, där sitter också diverse reglerventiler för att grundjustera flödet i resp. slinga. Och där sitter reglerdon som styrs från rumstermostater i resp. rum.
Du skall någonstans i huset ha en golvväremfördelare där slingorna från resp. rum kopplas ihop, där sitter också diverse reglerventiler för att grundjustera flödet i resp. slinga. Och där sitter reglerdon som styrs från rumstermostater i resp. rum.
Blir nästan galen när jag läser din historia. Vilka människor. Och jag förstår HELT att detta förpestar hela tillvaron. Bra att ni står på er och sprider ut hur de beter sig! Det är nog enda sättet att få bukt med dem. Ligg på! 
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Hej, har kollat ritningar hos ett par kommuner, och samtliga hade ritningar på hur golvvärmeslingorna dragits tillgängliga, detta är offentliga handlingar, så om ni inte fått ritningar av Roxi stenhus så bör de finnas hos er kommun...
Hej,
Kommun har endast ritningar som man lämnat in till dem.
Det är inte något krav att man lämnar in golvvärme ritningar.
Roxi kommer säkert ge dem till er när huset är klart.
De borde överlämna en pärm med alla ritningar och dokument som har med huset att göra.
MVH
Villebo
Kommun har endast ritningar som man lämnat in till dem.
Det är inte något krav att man lämnar in golvvärme ritningar.
Roxi kommer säkert ge dem till er när huset är klart.
De borde överlämna en pärm med alla ritningar och dokument som har med huset att göra.
MVH
Villebo
Jag har själv kollat på våra golvslingor... En slinga går faktiskt genom en vägg från allrummet in i kattvinden och där finns en skarv. Troligtvis har man inte velat bygga in skarvkopplingen i golvet utan haft den utanför för att få bättre koll om den skulle läcka ( en burk som ska fånga upp ev vätska sitter under skarvkopplingen). Denna konstruktion finns inte med på vår ritning som vi fått av Roxi när huset var klart. Där ska alla slingorna ligga i rummet och inte i någon vägg.
Så jag är inte säker på att ritningarna hjälper Er, men en sak är du säkert märket i slangen är inte bra...
Så jag är inte säker på att ritningarna hjälper Er, men en sak är du säkert märket i slangen är inte bra...
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Kattvinden?? Åtminstonde på äldre hus så är ju det ett ouppvärmt område utanför isoleringen, risk för sönderfrysning?
Hej
Jag har följt den här tråden sedan en tid tillbaka och är mil uttryckt förvånad över hur det hela har skötts av Roxi Stenhus. Knappast såhär man vinner nya kunder. I alla fall, såg att de hade gått ut med en delårsrapport. Säger inte mig så mycket men kanske av intresse för de mer ekonomiskt intresserade:
http://meltwaternews.com/redirect.asp?u=93101&p=503369&d=288986144&url=http://vlt.ecovision.se/newstext.aspx?settings=Standard2ampampsignature=AT20070824000011FD
Jag har följt den här tråden sedan en tid tillbaka och är mil uttryckt förvånad över hur det hela har skötts av Roxi Stenhus. Knappast såhär man vinner nya kunder. I alla fall, såg att de hade gått ut med en delårsrapport. Säger inte mig så mycket men kanske av intresse för de mer ekonomiskt intresserade:
http://meltwaternews.com/redirect.asp?u=93101&p=503369&d=288986144&url=http://vlt.ecovision.se/newstext.aspx?settings=Standard2ampampsignature=AT20070824000011FD
kattvinden för oss är en isolerad del utan uppvärmning. Frågan är ju hur det håller när det blir kallt ute, det frös i alla fall inte sönder denna vinter. I alla fall fanns inte denna slinga inritad i ritningen utan det måste vara något som snickarna själva gjort.
Ska jag nu behöva oroa mig för att den fryser?
Det är inte lätt att bygga hus...
Ska jag nu behöva oroa mig för att den fryser?
Det är inte lätt att bygga hus...
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Om det är ett isolerat utrymme bör det inte vara något problem.
Går den en kort bit i isolerat men inte uppvärmt utrymme så är det ingen fara. den är ju varm och hinner inte kylas ner mycket.
Däremot kan du kanske isolera den om du kommer åt? den tappar ju lite värme när den går ut i kallt utrymme.
Däremot kan du kanske isolera den om du kommer åt? den tappar ju lite värme när den går ut i kallt utrymme.
Ytterligare en gång bevisar Roxi villket dåligt företag det är. Vi bestred en av deras fakturor och utan att säga ett knyst så skickar de betalningspåminnelse på denna med hot om inkassokrav.
Anledningen till att vi bestred fakturan är att vi har flera motkrav på dem. Det finns en hel lista med saker som vi har krävt ska bli åtgärdade. Bland dessa finns det sånt som vi tidigare har betalat för men som är så dåligt utfört att det inte kan accepteras. Jag har tidigare visat hur rören såg ut, här kommer ytterligare några exempel:
Sprickor i garaget, notera att de har fyllt detta med fogskum...oacceptabelt:

Rostiga järnbalkar, ej rostskyddsbehandlade:

Bottenplattan lutar inåt, uteplatsen översvämmad. Materialet har börjat vittra sönder:

Anledningen till att vi bestred fakturan är att vi har flera motkrav på dem. Det finns en hel lista med saker som vi har krävt ska bli åtgärdade. Bland dessa finns det sånt som vi tidigare har betalat för men som är så dåligt utfört att det inte kan accepteras. Jag har tidigare visat hur rören såg ut, här kommer ytterligare några exempel:
Sprickor i garaget, notera att de har fyllt detta med fogskum...oacceptabelt:

Rostiga järnbalkar, ej rostskyddsbehandlade:

Bottenplattan lutar inåt, uteplatsen översvämmad. Materialet har börjat vittra sönder:

