maggan9 skrev:
Vi har också byggt med roxistenhus och fått ett bra hus i slutändan, MEN det har inte varit lätt...
..........
Roxistenhus tog på sig alla kostnaderna när detta hände och sedan fick vi jätteduktiga snickare CBR bygg med Conny (Perstorp). Tack Conny!!!
............
Vår KA har hjälpt oss massor, han har krävt svar skriftligen, muntligen, hotat med tidningar, slängt näven vid bordet vid möten för att vi aldrig fått några svar när något ska hända och hur mycket huset vi beställt egentligen kostar. Vi har gjort flera avtal med projektledaren om när saker ska vara avklarade som tyvärr inte hållit.
.
Ett bra exempel på att man kan få ordning i kaoset om man har några som spelar på beställarens lag och som är yrkesmän som tar sitt uppdrag på allvar.
Vilken tur att ni fick två lagspelare med er. Tänk om ni haft en mesig KA som gick husfirmans ärenden eller en ny entreprenör som var en klåpare?!

Det finns tyvärr lite för många lycksökare i branschen som sabbar för de som vill göra rätt.

citat från volvo: "Vilken tur att ni fick två lagspelare med er. Tänk om ni haft en mesig KA som gick husfirmans ärenden eller en ny entreprenör som var en klåpare?!"

Ja vi har verkligen haft tur i all otur...Jag trodde aldrig att det skulle vara så jobbigt att bygga, och detta var ändå vårt 2:a hus vi var på gång med att bygga. Men för att det ska flyta på måste saker som ex ritningar vara i sin ordning. Flera gånger har jag upptäckt att de nya byggarna haft felaktiga ritningar, bl a har takfönstret öv har haft en placering och varit måttsatta enligt en annan, dörrar som går innåt istället för utåt. Som tur är kan jag och min man kunnat läsa ritningar och har påpekat för projektledarena och snickarna när något varit fel, men allt detta extra tar på krafterna.
Jag trodde i min enfald om jag om jag lämade in en ritning och bad en byggfirma bygga det, så följde man ritningen som finns i kontraktet, men nej. Helt plötsligt finns sitter centraldammsugaren i en klädkammare istället för i tvättstugan(grovköket), damsugaruttagen på platser där jag planerat sätta skåp osv. Som tur var upptäckte jag detta i ett tidigt stadium innan det var för sent.
En annan sak som hände var att plötsligt målades vår takkupa vit och vi har beställt ett gult hus. I juni 2007 efter nästan ett års bråk och att vi fått det inskrivet i slutbesiktningsprotokollet ,har takkupan äntligen blivit gulmålad.

Vi har fått ofantlig hjälp av vår KA, vi har haft kontakt minst 1 ggn per vecka för att rådfråga mm. I normalfallet brukar han ha en mapp till varje ärende, vår är en överfylld pärm...Tack Jack Stock, för allt det du hjälpt oss med.

Kan tilläggas att vi inte har haft tillgång till huset innan det var slutbesiktigat, snickarna hade egna bygglås och skickade nycklar mellan alla olika hantverkare. Om det skulle bli problem har vi ryggen fri och det kan inte bli någon diskussion om att vi vållat skadan. Vi skulle aldrig ha vågat ta in egna hantverkare utan att ha haft skriftligt godkännande av Roxi att det går bra. Vårt bygge var hela tiden en balansgång om vi skulle ha kontaktat en jurist eller inte.
När vi gjort någon muntlig överenskommelse har vi skickat ett mail och fått bekräftat att vi var överens och vem som skulle göra vad. Vi skickade alla mail med mottagningskvitto fast det valde man att inte att svara på, t o m har projektledaren delitat mail oläst som vi skickat med mottagningskvitto. ( jag tror inte att han vet att då får vi meddelande att han struntat att läsa det).

margareta sjödin

Märkligt att Gunnar_Bohlin dragit bort sitt inlägg.
Är det moderatorn som varit framme, eller ängrade man sin öppna hantering av ärendet?!

Tur att det finns som ett bevarat citat.

Snailman
Jag personligen skulle inte vilja bygga med totalentreprenad, då det inte är säkert att man har tillgång till huset under byggprocessen, då huset är färdigt och man får komma in, måste man ju i princip riva ner det igen för att se alla eventuella fel de byggt in i huset. De som bygger på annat sätt ha rju ganska stor chans att se felen redan dag ett, och kan då stoppa bygget genast och se till att det görs om på rätt sätt (men det är ju ingen lätt sak det heller) På forumet finns ju exempel på att väggmoduler inte monterats korrekt, att övervåningen ställts några cm fel etc.

Men jag är nog lite extrem, jag vill helst inte se några byggare överhuvud taget på mitt kommande bygge.:rolleyes: Men så räknar jag med att lära mig 'allt' under ca 18 månaders tid, innan bygget startar, och hittills har det gått enligt planen.

Spelar det någon roll om du har delad entreprenad/totalentreprenad? Du har flera kontrakt med olika firmor, varför skulle du få fri tillgång till huset av snickarna bara för att du har flera kontrakt??!! Vi har naturligtvis besökt huset dagligen under hela byggprocessen ( vi bodde 350 m från bygget och var välkommna att besöka huset när någon hantverkare var där).
Vilka försäkrningar skulle gälla om du har tillgång till huset och huset brinner upp och du besökte det ensam/har tillgång till huset dag som natt...Då får du vara beredd på en tvist...
Sedan är det bra att man kan fråga snickaren på plats och man har några funderingar om konstruktion mm.
Kan tilläggas att vår snickare (Conny, CRB bygg )även var certificerad KA och kunde sin sak om regler mm. Stort tack Conny för ett bra hus.
För vår del skulle vi haft jätteproblem om vi haft delad entreprenad i och med att huset rasat...

Kommentar till volvo. Samma dag som denna tråd startade försvann också Roxistenhus från husleverantörlistan här på forumet, en slump eller...

Snailman
Så här har jag fattat saken, om det är delad entreprenad är det du som är byggherren (och som byggherre har man tillgång till huset) vid totalenteperenad är det någon på firman som är byggherre, denne behöver inte släppa in dig om denne inte vill, fanns/finns någon artikel här på byggahus med några som byggde hus i skåne med en arkitekt som stod för totaltentreprenaden, denne anlitade tyska byggare och de som skulle ha huset hade en del att anmärka på, då pratade arkitekten om att de inte skulle ha tillträde till huset alls, utan skulle endast få närvara när det blev dags för slutbesiktnig. Edit: dessa var det jag menade Efter två år läcker lyxvillan fortfarande - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt http://www.byggahus.se/bygga/besvikna_entreprenor.htm

Det var detta jag baserade slutsatsen att om man bara sett huset färdigt, måste man ju i princip riva det för att se hur de gjort överallt.

Vad jag förstår så är det byggherren som bestämmer vilka som ska få vistas på bygget.

Jag vill med detta inlägg inte kritisera någon för vad denne valt, jag vill bara peka på vad som kan inträffa i värsta fall, för de som läser den här tråden och har liknande funderingar. För att i görligaste mån undivka värsta fallet, så får man ju ta referneser, men anlitar tex företaget nya byggare som man inte använt tidigare så kan ju vad som helst inträffa som framgår av denna tråd.

eftersom jag tänker anlita minimalt med folk, så slipper jag ju leta referenser... (jag lär få anlita KA, konstruktör och en grävare, och en för elen, ett par gubbar gjutardagen) Grävare och elare tänker jag anlita för timlön, så dessa får jag sparka om jag inte blir nöjd... eller hyra/köpa grävmaskin själv (har hyrt tidigare) vvs, kakling tänker jag göra själv

Vad jag menar är att om det händer något kan försäkringsbolagen vägra betala ut pengar om flera har tillgång till huset. Du kanske får vara där, men vilka lagar gäller om det händer en olycka ex på arbetsplatsen och du kan ev orsakat den i och med att du besökt huset.

Visst är det olyckligt om det blir som du nämnde ovan, att man inte får besöka bygget. En annan sak är ju om snickarna är inkompetenta och du har totalentreprenad och inte kan göra något åt det innan huset är klart.

Det finns för och nackdelar med allt, men jag tror att det är en fördel att inte ta emot en nyckel till huset oberoende entreprenadsform om olyckan skulle vara framme, ex tjuvar, huset brinner ned mm. Man satsar mycket pengar i bygget och skulle ett bygge brinna ned i sluttampen är det mycket pengar som står på spel. Jag ville i alla fall ha ryggen fri och kunna säga " det var i alla fall inte jag".

Snailman
Jg får tydligen ta tillbaka en del, i exemplet som nämndes har byggföretaget felaktigt anmält sig som byggherrar till kommunen, detta är tydligen inte korrekt ens vid totalentrerenad, utan det är kunden som är byggherre då oxå. De hade tydligen lyckat anlita ett riktigt stolpskott till arkitekt.

Konstigt jag har för mig det var någon entreprenadform som var sådan att man inte var byggherre och inte heller hade tillgång till bygget....

Beställaren är väl alltid byggherre, ev kan JM eller dyligt vara byggherrar om man uppför massor av samma hus och säljer färdiga hus till kunden, där man kan påverka mycket lite ex kakel ikök, skåpluckor mm.

Jag tror att du har helt rätt att om man har totalentreprenad kan man bli utestängd från att gå in i huset innan det är slutbesiktigat. Men man är ändå Byggherre till bygget och att fönsterkika har inte skadat något eller hur..Men det är en stor skilland mellan att få besöka bygget under arbetstid och att ha egen nyckel till huset. Jag skulle som sagt var aldrig våga ha egen nyckel, inte efter vad vi varit med om. ,

maggan9 skrev:
Beställaren är väl alltid byggherre, ev kan JM eller dyligt vara byggherrar om man uppför massor av samma hus och säljer färdiga hus till kunden, där man kan påverka mycket lite ex kakel ikök, skåpluckor mm.

Jag tror att du har helt rätt att om man har totalentreprenad kan man bli utestängd från att gå in i huset innan det är slutbesiktigat. Men man är ändå Byggherre till bygget och att fönsterkika har inte skadat något eller hur..Men det är en stor skilland mellan att få besöka bygget under arbetstid och att ha egen nyckel till huset. Jag skulle som sagt var aldrig våga ha egen nyckel, inte efter vad vi varit med om. ,
Det stämmer. Jag måste kontakta byggmästaren för att få tillgång till bygget. Och visst, jag är ute så ofta jag kan och kikar in genom fönstren och granskar utsidan.

Men snickaren skiter nog i vilket. Om jag är där eller inte och tittar. Han tycker nog bara det är trevligt. Men jag äger ju nte hset förrens det är färdigt kan man kanske säga när man bygger "nyckelfärdigt". Dvs jag ska inte ha så mycket åsikter kanske...

Jag har en otroligt bra kvalitetsgranskare som besöker bygget åt mig. Vilket är hans jobb. Så på den punkten känner jag mig trygg. Jag menar, visst jag kan se om något är snett. Men rent byggtekniskt har jag ingen kunskap om exakt hur vissa saker borde vara.

/Peter

När det gäller Roxi skulle jag vilja höja några varningens finger efter att ha kikat i deras senaste kvartalsrapport (http://www.roxistenhusgruppen.se/si...port/rapporter/Q1_delarsrapport_mars_2007.pdf)

Där framgår följande:
- Intäkterna har ökat kraftigt det senaste året. Detta är bra för en investerare, men kan betyda vissa problem för husköpare. Produktionen bör ha ökat snabbt, vilket kan innebära att kvalitén inte hänger med riktigt. Om Roxi erbjuder totalentreprenad borde det också innebära att nya, troligtvis oprövade, entreprenörer.
- Rörelseresultatet för 1:a kvartalet 2007 var negativt (-249 Tkr), vilket kan jämföras med förra årets positiva resultat (+705 Tkr). Detta behöver inte vara något som är direkt negativt, då de gjort vissa större investeringar under året.
- Koncernens likvida medel 31 mars 2007 var 72 Tkr (förra året 993 Tkr). Utöver det finns en beviljad kredit på 6 500 Tkr, varav 4300 Tkr är utnyttjade. Detta är en kraftig ökning jämfört med förra året.

Ovanstående behöver inte innebära att det är problem, men jag skulle personligen se upp. Särskilt den sista punkten är viktig. Ett företag som inte har några pengar kan inte betala material och underleverantörer. Och leverantörer som inte får betalt utför inget arbete, vilket innebär problem för Roxi och deras kunder.

Kanske betyder ovanstående ingenting alls, kanske har Roxi rejäla finansiella problem? Jag hoppas verkligen inte det med tanke på de nuvarande kunderna. Dessutom tycker jag att det är bra med en stenhustillverkare som lovar att de skall pressa priserna och hoppas verkligen att de lyckas!

Tänkte bara bemöta nedanstående kommentar som gjordes av signatur "Tobias" under både Sydsvenskans och Trelleborgs Allehandas artiklar:

Bittert att beställa ett hus utan någonsomhelst kunskap. "-det har blivit en principsak, huset ska bli klart"...tråkigt när man inte kan fortsätta bygga själv men det val väl därför ni beställde ett nyckelfärdigt hus. Ni har blivit erbjudna att bli utköpta med kompensation men tackat nej?!, märkligt när ni är så missnöjda! I detta fall är det lite juridik inblandad i processen. Sköter inte underentrepenören sitt jobb blir det så här. Roxi kan inte så redo med tio man som hoppar in
Inskickat av: Tobias
"Bittert att beställa ett hus utan någonsomhelst kunskap" - Vad är det för kunskap "Tobias" snackar om? Vi satte oss in i konsumentköplagen, abs05, vi fick även grundläggande info från Byggnadsnämnden, m.m. Skulle huset blivit fortare klar om vi hade haft mer kunskap? Låter helt befängt.

"Ni har blivit erbjudna att bli utköpta med kompensation men tackat nej?!" Ja, "Tobias", vad är det för konstigt med det? Vi blev erbjudna en struntsumma. Vi vill ha vårt hus som vi tålmodigt har väntat på ända sen vi skrev under kontraktet i december 2005. Vi har stått i tomtkö i flera år. Ska jag fortsätta?

"Sköter inte underentrepenören sitt jobb blir det så här" Roxi har skyllt förseningen på leverantörer, underentrepenörer och t.o.m. oss kunder. Det fanns mycket Roxi kunde gjort för att det här problemet inte skulle uppstå.

Hade de haft bättre intern kommunikation, planering och organisation så hade de undvikit en massa problem med försenade leveranser, felaktiga beställningar m.m.

Hade de gått ut till bygget eller uppmärksammat alla våra e-mail och telefonsamtal när vi såg att bygget stod stilla så hade de kunnat begränsa skadan.

Oavsett vad Roxi säger så ligger det yttersta ansvaret på dem. Roxi är inget tillverkningsföretag, de säljer en tjänst, de ska se till att rätt saker levereras vid rätt tidpunkt, att byggarna följer tidsplanen, att konstruktionen blir rätt utförd. Om inget av ovanstående görs, vad har Roxi för existensberättigande?

Jag misstänker att det är någon av Roxis anställda som har skrivit den citerade kommentaren, och baserat på skrivstilen så kan jag nog räkna ut vem det är. Ni har försökt smutskasta oss innan men i slutändan är det ni som blir drabbade.

Oj, oj, oj......snacka om att ha fått en hel del om bakfoten.

Snailman skrev:
Så här har jag fattat saken, om det är delad entreprenad är det du som är byggherren (och som byggherre har man tillgång till huset) vid totalenteperenad är det någon på firman som är byggherre,
Det är alltid den som låter uppföra huset som är byggherre. I villasammanhang så är det så gott som alltid fastighetsägaren, dvs. du.
Oavsett vilken entreprenadform man väljer så är man alltid byggherre!

Snailman skrev:
Det var detta jag baserade slutsatsen att om man bara sett huset färdigt, måste man ju i princip riva det för att se hur de gjort överallt.
Egenkontrollerna som skall göras innebär att personen som utför jobbet skall personligen intyga att jobbet är utfört enligt gällande regler och ritningar. Omfattningen av egenkontrollerna styr man som byggherre genom kontrollplanen. Där kan man ta upp i princip vilka kontroller man vill få gjorda och vem som skall kontrollera att dessa utförts rätt. Fotodokumentationskrav kan vara ett bra komplement. Om det senare visar sig att det gjorts felaktigt trots att det intygats att det gjorts rätt så har man en person på papper som man kan stämma inför domstol för osant intygande.

Snailman skrev:
Vad jag förstår så är det byggherren som bestämmer vilka som ska få vistas på bygget.
Ja, och nej. Du kan ju villkora vad du vill i avtalet med dina entreprenörer. Dock är standardskrivningarna sådana a tt entreprenören bestämmer vem som får tillträde eftersom han dessutom har ansvar för personskyddet på bygget.
Dock har du som byggherre alltid rätt att utse en byggkontrollant som skall ha obegränsad tillgång till arbetsplatsen när arbeten pågår. Denna person kan entreprenören aldrig neka tillträde. Även KA har samma tillgång till bygget så man kan ju utöka dennes uppdrag med att omfatta fler kontroller.

Snailman skrev:
eftersom jag tänker anlita minimalt med folk, så slipper jag ju leta referenser... (jag lär få anlita KA, konstruktör och en grävare, och en för elen, ett par gubbar gjutardagen) Grävare och elare tänker jag anlita för timlön, så dessa får jag sparka om jag inte blir nöjd... eller hyra/köpa grävmaskin själv (har hyrt tidigare) vvs, kakling tänker jag göra själv
Att hålla i alla trådar själv är inget lätt jobb och absolut inget jag rekommenderar. De, få, som har kunskap och resurser för att hålla i ett bygge vet som regel om vad det innebär och då är det ju helt ok.

Tråkigt när det går som i ert fall.

Jag tycker att Roxi borde ta tag i detta och slutföra ert hus, annars så verkar det som de är ett litet oseriöst företag.

Jag kan bara säga till Roxi, Ta ert ansvar och byggklart.
Annars så tappar ni många nya blivande kunder. Det är faktiskt många blivade husbyggare som läser i detta forum.

Villebo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.