Försöker ta ut 5000 kr !! i avgift på en offert för fönsterbyten i vårat hus !
Har aldrig hört på maken till fräckhet..
"Tiden har dragit i väg och , då vi tar ut avgift på offert som vi lämnade
Milersättning, arbetstid, kommunikation med tillverkaren, arbete med autocad : 5000kr med moms 25%"
Han har åkt några mil t.o.r,skrivit upp antal fönster,pratat med tillverkaren,detta tog lååång tid innan han hörde av sig (2 veckor) Vidare har han ALDRIG sagt något om något j**** avgift.
Enda vi läst är att det står "gratis offert" på hans facebook sida.
Helt sanslöst..
Har aldrig hört på maken till fräckhet..
"Tiden har dragit i väg och , då vi tar ut avgift på offert som vi lämnade
Milersättning, arbetstid, kommunikation med tillverkaren, arbete med autocad : 5000kr med moms 25%"
Han har åkt några mil t.o.r,skrivit upp antal fönster,pratat med tillverkaren,detta tog lååång tid innan han hörde av sig (2 veckor) Vidare har han ALDRIG sagt något om något j**** avgift.
Enda vi läst är att det står "gratis offert" på hans facebook sida.
Helt sanslöst..
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Du vet att du bör bestrida fakturan skriftligen? Snarast.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Då låter det ju mer som ett lite missriktat försök att få dig att beställa...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
WastedOne.
Enligt forumsreglerna måste du ha en korrekt ifylld profil, om du skall ge en referens på ett företag/produkt/tjänst. Uppgifterna är inte synliga för medlemmar, bara för oss som modererar. Vi lämnar aldrig ut personuppgifter.
Om du inte kompletterar din profil så måste vi radera tråden.
/moderator
Enligt forumsreglerna måste du ha en korrekt ifylld profil, om du skall ge en referens på ett företag/produkt/tjänst. Uppgifterna är inte synliga för medlemmar, bara för oss som modererar. Vi lämnar aldrig ut personuppgifter.
Om du inte kompletterar din profil så måste vi radera tråden.
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
WastedOne har nu kompletterat sin profil, vi är nöjda.
/moderator
/moderator
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Norrlands Byggspecialist AB vill bemöta kritiken och svarar följande:
-------------------------------
Han beställde fönster
Vi tog mått på alla fönster och skickade till fabriken,
tog lite tid och han svarade att han vill beställa 100%
men helt plötsligt ändrade han och vill beställa om med spröjs, då åkte vi dit och tog uppgifter om spröjs, då skickade vi igen nya mått till fabrik, då fick vi svar mycket fönsterna kostar och jag gjorde offert, då kom han med mamma bakom min dörr och tala om att han verkligen vill beställa fönster.
När vi meddelade kunden att måste betalas förskott att fabriken ska tillverka fönster och andra delen när allt är färdigt. Då sag han att återkomma om 2 dagar, men inget svar på flera veckor.
Vi har lagt ner mycket arbete att göra kunden nöjd men utan framgång, därför frågade vi, varför du beställer fönster och svarar inget och vi svarade att vi måste ta ut en ersättning nu.
Då fick vi inga svar, nu han smuts kastar på oss på nätet.
Rekommendation till alla," bygg inte om ni har inga pengar"
Alla andra kunder betalar när man har skickat offert men inte han, vårat FB sidan är gammal och där står felaktig information som vi kommer inte åt att ändra
/Meelis Luik
--------------------
-------------------------------
Han beställde fönster
Vi tog mått på alla fönster och skickade till fabriken,
tog lite tid och han svarade att han vill beställa 100%
men helt plötsligt ändrade han och vill beställa om med spröjs, då åkte vi dit och tog uppgifter om spröjs, då skickade vi igen nya mått till fabrik, då fick vi svar mycket fönsterna kostar och jag gjorde offert, då kom han med mamma bakom min dörr och tala om att han verkligen vill beställa fönster.
När vi meddelade kunden att måste betalas förskott att fabriken ska tillverka fönster och andra delen när allt är färdigt. Då sag han att återkomma om 2 dagar, men inget svar på flera veckor.
Vi har lagt ner mycket arbete att göra kunden nöjd men utan framgång, därför frågade vi, varför du beställer fönster och svarar inget och vi svarade att vi måste ta ut en ersättning nu.
Då fick vi inga svar, nu han smuts kastar på oss på nätet.
Rekommendation till alla," bygg inte om ni har inga pengar"
Alla andra kunder betalar när man har skickat offert men inte han, vårat FB sidan är gammal och där står felaktig information som vi kommer inte åt att ändra
/Meelis Luik
--------------------
Förstår inte svaret riktigt, det behöver nog förtydligas eller att svenska bättras på. Har aldrig varit med om att fönster man beställer ska betalas i förskott eller att man ska betala separat för en offert heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om vi då försöker hitta substansen i det Norrlands Byggspecialist skriver. Så är det först lite oklara påståenden om "beställning". Sedan lite längre ned skriver de att de tagit fram en offert. Det kan ju knappast finnas någon beställning av fönster innan offerten är skriven? Varför skulle de isåfall skriva en offert?
Men kontentan av tråden är att Norrlands Byggspecialist utger sig på sin hemsida att ge gratis offert. Sedan när kunden väljer att inte beställa, så vill de ha betalt för offerten. Dessutom vill de tydligen ha förskottsbetalt för fönstren.
Ingen seriös firma arbetar så!
Men kontentan av tråden är att Norrlands Byggspecialist utger sig på sin hemsida att ge gratis offert. Sedan när kunden väljer att inte beställa, så vill de ha betalt för offerten. Dessutom vill de tydligen ha förskottsbetalt för fönstren.
Ingen seriös firma arbetar så!
Är man bara tydlig med vad som gäller så ser jag det inte som oseriöst. Men då ska det verkligen inte gå att missförstå. Man kan inte komma i efterhand och kräva betalt om det inte har avtalats.
Vissa kunder har inte betalat sina fakturor och då hamnar även ärlig kund på deras sida där man är tvungen att ta kreditupplysning
och forska kunden om han/hon verkligen har råd att betala, då är frågan när jobbet är klar och kund har plötsligt betalnings svårigheter.
Hela processen tar 6+månade,vi har krävt obetalda fakturor igenom domstolen, mycket springande, extrakostnad-darför tar vi vissa tillfällen förskottsbetalning, att vara på säkra sidan, utveckling i samhället har tvingat oss att använda alternative metoder att få betalt i tid och utan massa pappers arbete.
Ha det bra!
och forska kunden om han/hon verkligen har råd att betala, då är frågan när jobbet är klar och kund har plötsligt betalnings svårigheter.
Hela processen tar 6+månade,vi har krävt obetalda fakturor igenom domstolen, mycket springande, extrakostnad-darför tar vi vissa tillfällen förskottsbetalning, att vara på säkra sidan, utveckling i samhället har tvingat oss att använda alternative metoder att få betalt i tid och utan massa pappers arbete.
Ha det bra!

