En gammal maskin oanvänd utan batterier, med ett nytt batteri oxå det oanvänt... Om inte annat ett underligt sätt.

T
Får man inte sälja kopior på blocket.se?

Säljaren skriver ju inte att det är en äkta Makita fast å andra sidan skriver han ju inte att det är en kopia heller. Fast säljaren säljer kanske i god tro och tror att borrhammaren är äkta, vad vet vi?

Kollaade reglerna på blocket och där står inget om att man inte får sälja kopior utav verktyg endast elektronik m.m.

"Piratkopior och förfalskningar: Det är inte tillåtet att annonsera piratkopior och förfalskningar av t.ex. märkesprodukter, CD/DVD, programkort eller dator/TV-spelsprogramvara. När du säljer märkesprodukter måste du därför intyga att varan är original."

Så en Makita är inte en märkesprodukt??

Hittade lite intressant info ioförsig inte om detta men bra att veta. Saxat från expressen

"En annan risk med att köpa en förfalskad jacka är att bli ofrivillig importör av jackan. Ett företag som säljer jackor via Blocket eller Tradera kan välja att beställa jackan direkt från Kina – i köparens namn.
Då kan jackan bli stoppad i tullen – och köparen kan tvingas betala lagringsavgifter och dylikt."

Redigerat:
ClasseClas
Jag har anmält blocketannonsen om borrhammaren. Så länge det sitter en klisterlapp med Makita på maskinen så är det inte OK.

tank77 skrev:

Säljaren skriver ju inte att det är en äkta Makita fast å andra sidan skriver han ju inte att det är en kopia heller. Fast säljaren säljer kanske i god tro och tror att borrhammaren är äkta, vad vet vi?

Kollaade reglerna på blocket och där står inget om att man inte får sälja kopior utav verktyg endast elektronik m.m.
Jag tror inte man får sälja kopior av någonting egentligen även om de är god tro? Volvo lär ju inte bli nöjda om jag lägger ut en annons på blocket och skriver "splitter ny volvo S60 slumpas ut" och så är det en ihopsatt skräpbil av diverse skit för att vara ärlig :)

Det ger ju Volvo ett dåligt namn då jag säljer skit i deras namn. Hade jag själv haft ett skyddat varumärke och massa privatpersoner börjat sälja vad dom trodde var äkta varan så hade jag inte brytt mig om om dom trodde den var äkta. Jag hade varit lika förbannad för att dom säljer skit i MITT namn och smutskastar mitt varumärke.

Jag vet inte om det finns någon lag. Men det vore konstigt annars tycker jag.

Varumärkesintrång

Egentligen så skulle alla dessa annonser anmälas till tullverket, det är möjligt att det rör sig om så pass mycket maskiner att dom skulle starta en utredning för att se ifall det finns en gemensam importör av dessa.

Här finns lite att läsa om ämnet, för den som har några timmar över och inget bättre för sig, som att titta på färg som torkar t.ex. :)

http://www.tullen.se/innehallao/t/t...kesintrang.4.3cc1940611667e5db7f80005176.html

tank77 skrev:

Är det ok att sälja replikor av ferrari byggt på kit och bubblachassie och inte skriva att det är en replika?

Man gå inte fri bara för att man undanhåller information.

Hittade makita kopian på blocket fast i blått utförande och till ett mer rättvist pris. Kan tänka mig att denna ibland försöker säljas som bosch blå.

• Makita kopian.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Man ska nog inte klaga på att det är en kopia för tror man att man får en orginal maskin för 500 kr som han vill ha för båda maskinerna tillsammans är man nog mer än lovligt dum eller har iaf noll koll på maskin priser.:D

Finns det inga kina kopior av festool? :-)

Göran.W
Är det inte mest hemma proffs och yrkesmän som köper festoll?
Tror det är svårt att göra en kopia isf som lurar proffsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.