376 748 läst ·
2 168 svar
377k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Varför är alla så säkra på att det inte är en NiCd Makita variant som inte är komersiellt försvarbar i Sverige med våra miljöskatterFnularn skrev:
Grejen är att min första lågpris-skruvdragare av märket Power Craft för 189kr som jag köpte på Jula för 5-6 år sedan hade precis en sådan design på infästningen och batterierna.Nimajneb skrev:
Redigerat:
Jag funderar på om vi här på byggahus.se skulle ta för vana att länka till den här tråden om/när vi lägger ut saker på Tradera. Kan man det? Gärna med en liten förklaring av typen
"På många auktionssidor och privatförsäljningssidor förekommer förfalskade maskiner och verktyg. Detta är ett internationellt problem. Makita i Tyskland varnar för förfalskade maskiner här: (länk till lämplig sida) För att kolla upp maskiner och verktyg kan man vända sig till svenska verktygsentusiaster här:
(länk till denna tråd)"
Då kanske köparna skulle förstå att det finns folk som vill luras. Är det tillåtet att skriva så i beskrivningen på Tradera och Blocket?
"På många auktionssidor och privatförsäljningssidor förekommer förfalskade maskiner och verktyg. Detta är ett internationellt problem. Makita i Tyskland varnar för förfalskade maskiner här: (länk till lämplig sida) För att kolla upp maskiner och verktyg kan man vända sig till svenska verktygsentusiaster här:
(länk till denna tråd)"
Då kanske köparna skulle förstå att det finns folk som vill luras. Är det tillåtet att skriva så i beskrivningen på Tradera och Blocket?
Det tycker jag låter som en mycket bra idé.mattiasp skrev:Jag funderar på om vi här på byggahus.se skulle ta för vana att länka till den här tråden om/när vi lägger ut saker på Tradera. Kan man det? Gärna med en liten förklaring av typen
(länk till denna tråd)"
Vi verktygsnördar ser ju ganska lätt vad som är en "riktig" maskin, men folk som inte sitter och surfar på verktygssidor på kvällarna
Tror faktiskt, efter lite jämförande av bilder, att den kan vara schysst. (borrhammaren alltså: http://www.tradera.com/Makita-HR-4500-C-auktion_106367215)
Här är den på Makitas UK-sida:
http://www.makitauk.com/index.php?page=36&catid=46&open=46&grpage=3#
Här är den på Makitas UK-sida:
http://www.makitauk.com/index.php?page=36&catid=46&open=46&grpage=3#
Chucken ser ju inte helt identisk ut i vart fall.Danne78 skrev:
Den på Makitasidan är slät, den på Tradera har räfflor.
Dock kan ju det vara ändrat sen produktbilden togs.
Men brukar Makita och andra 'seriösa' märken skicka med borrar osv?
Väskan ser rapplig ut också.
Enligt Makita.uk sidan så skulle handtag och djupanslag ingå.
Chuckar och sånt ändrar de ju ibland, en del bilder på deras skruvdragare har t.ex. andra chuckar. Ser ut som en schysst gummikabel också (men det är ju bara vad jag tycker att det ser ut som). Jag tror personligen att den är ok, men som köpare skulle jag nog be om ett kort på "serienummerplåten" som bör sitta på framsidan av bottendelen (skaftet? trumman? vad heter det?).