374 617 läst ·
2 168 svar
375k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Är det inte lite skumt med två konton som säljer av mängder av samma uponor kontrollcentral. Han använder samma bilder, är från samma ort, samma formulering om att avhämtning inte är tillåtet.
Någon som säljer av ett parti stöldgods?
http://www.tradera.com/item/302460/...l-reglercentral-i-76-43-c-56-radio-n-helt-ny-
http://www.tradera.com/item/302460/...l-reglercentral-i-76-43-c-56-radio-n-helt-ny-
Någon som säljer av ett parti stöldgods?
Medlem
· östergötland
· 44 inlägg
Kollade några av dom som tidigare gjort affär med denne säljare. Flera av dessas positiva omdömen som säljare, kommer från denne säljare... Inte helt omöjligt, men sannolikheten att ett gäng personer uteslutande gör affärer med varandra på Tradera känns inte helt troligt.... Och "ingen avhämtning accepteras", bara det säger väl allt! Blev själv blåst på Tradera för ett par år sedan, den snubben gjorde dryga halvmiljonen den gången. Rätten kunde inget göra, den anklagade hade inga tillgångar... Det värsta var att Tradera var medvetna och hade blivit varnade, men avvaktade att stänga ned auktionerna. Tror ni de tog något ansvar sedan?
Ja, det kan ju kännas lite udda, men de betyg han fått hittills kommer ju från ett stort antal olika användare, det förefaller ju inte vara några få som bara ger varanda bra betyg. Den ena av de två nämnda användarna har inga annonser alls ute och den andra har tretton stycken, han lär knappast "blåsa till sig" en halv mille på det.noone70 skrev:
Vad svarade han när du frågade varför han bytt användare och varför avhämtning inte accepteras?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Håller inte med om att negativa brukar stämma rätt väl.
Sitter med 495 pos och 1 negativt som jag fick för att köparen trodde det ingick ett dewalt batteri fast det stod klart och tydligt att batteriet inte ingick.
Istället för att inse att han borde läsa alla text typ 4:a korta rader innan han budar så får jag ett negativt att lampan var i uselt skick när det praktisktaget var i ny skick.
Nu har iof köparen 7 pos och 3 negativa så ingen tar väl honom helt seriöst men det är störigt när dom gör så.
Sitter med 495 pos och 1 negativt som jag fick för att köparen trodde det ingick ett dewalt batteri fast det stod klart och tydligt att batteriet inte ingick.
Istället för att inse att han borde läsa alla text typ 4:a korta rader innan han budar så får jag ett negativt att lampan var i uselt skick när det praktisktaget var i ny skick.
Nu har iof köparen 7 pos och 3 negativa så ingen tar väl honom helt seriöst men det är störigt när dom gör så.
Redigerat:
Om en användare har 45 negativa tror du det stämmer väl eller beror på missförstånd? Standard är nog att har man nästan 500 positiva så har man åtminstone ett par negativa pga man ibland blir oense eller att ena partern inte är med på vad de beställer. Du har inget att oroa dig för du kommer sälja bra ändå.
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Jag är inte orolig för att inte sälja bra men sättet man fick det negativa är rätt retfullt.
Hade varit en annan sak om man varit oense om skicket men bara sätta neg för man själv inte läser texten vad man budar på är lågt och dessutom utan att ens kontakta mig.
Lite korkat från hans sida med när han satt med flera negativa sen innan att göra så för han fick ett negativt tillbaka för hans negativa var baserat på rena lögner.
Men generellt brukar man kunna skaffa sig en bild om säljaren som brukar stämma rätt bra.
Hade varit en annan sak om man varit oense om skicket men bara sätta neg för man själv inte läser texten vad man budar på är lågt och dessutom utan att ens kontakta mig.
Lite korkat från hans sida med när han satt med flera negativa sen innan att göra så för han fick ett negativt tillbaka för hans negativa var baserat på rena lögner.
Men generellt brukar man kunna skaffa sig en bild om säljaren som brukar stämma rätt bra.
Har aldrig funderat på det innan, men kan man välja bort vissa köpare om man t.ex. anser att deras betyg inte är ok? Man borde ju som säljare också kunna skydda sig mot luriga köpare.Göran.W skrev:Jag är inte orolig för att inte sälja bra men sättet man fick det negativa är rätt retfullt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Jag har faktiskt i en auktion blockerat en som bjöd så han inte kunde bjuda mer.
Man kan inte skydda sig mot luriga köpare mer än blockera dom för vidare bud.
Nu är det sällan det är problem med köpare så det är inte något direkt problem.
Back to topic
Man kan inte skydda sig mot luriga köpare mer än blockera dom för vidare bud.
Nu är det sällan det är problem med köpare så det är inte något direkt problem.
Back to topic
Anledningen till att jag upptäckte detta var just för jag har köpt en pryl av han för nån månad sedan (fick redan då lite dåliga vibbar av han men det rörde sig bara om ca 300kr och jag hade inte tid att vänta på att det skulle dyka upp en ny auktion som sålde samma sak skulle dyka upp, så jag tog en kalkylerad risk och ändå av honom) + att jag är på jakt efter en Uponor reglercentral och nu när det dök upp en till som säljer en uponor reglercentral. Då var det inte så svårt att koppla i hop de två säljarnathomasx skrev:Ja, det kan ju kännas lite udda, men de betyg han fått hittills kommer ju från ett stort antal olika användare, det förefaller ju inte vara några få som bara ger varanda bra betyg. Den ena av de två nämnda användarna har inga annonser alls ute och den andra har tretton stycken, han lär knappast "blåsa till sig" en halv mille på det.
Vad svarade han när du frågade varför han bytt användare och varför avhämtning inte accepteras?
Har mailat och frågat Tradare om detta men har fortfarande inte fått något svar. Men så vitt jag vet så är ju traderakontot kopplat till ens personnummer och man får inte ha två konton.
Har inte heller fått något svar från honom (än) om detta...
Fick svar från killen... Han sa att han inte sålde från två konton och han kände sig förolämpad att jag ens frågade...
Anledningen till att han inte accepterade avhämtning var att han hade blivit rånad tidigare och han inte vågade ha avhämtning.
Men... Iom att jag har namn och adress på personen bakom andra kontot och namnet till den här liraren (hans namn fanns i mailet och det är samma efternamn som personen bakom det andra kontot) så grävde jag lite mer. Lite googlande senare så har jag även hans adress... Han är skriven på samma adress
Försummade mitt jobb lite till och kollade upp grabbarna lite mer och det verkar vara två bröder 20 årsåldern boendes hemma hos mamma och pappa...
Anledningen till att han inte accepterade avhämtning var att han hade blivit rånad tidigare och han inte vågade ha avhämtning.
Men... Iom att jag har namn och adress på personen bakom andra kontot och namnet till den här liraren (hans namn fanns i mailet och det är samma efternamn som personen bakom det andra kontot) så grävde jag lite mer. Lite googlande senare så har jag även hans adress... Han är skriven på samma adress
Försummade mitt jobb lite till och kollade upp grabbarna lite mer och det verkar vara två bröder 20 årsåldern boendes hemma hos mamma och pappa...
Pappan deras kanske är röris med lager hemma i källaren..noone70 skrev:Fick svar från killen... Han sa att han inte sålde från två konton och han kände sig förolämpad att jag ens frågade...
Det där med att man blivit rånad har jag hört förr som ursäkt, verkar vara en standardursäkt, själv har jag lite svårt att tro på den. Att det är två bröder kan ju förklara två olika konton. Sen kan man ju fundera på varifrån grejerna kommer. Det förefaller var nya grejer och då brukar jag passa på att fråga om garanti och orginalkvitto för att garantin ska gälla. Då brukar svaren kunna ge en viss indikation om varifrån grejerna kan tänkas komma. Fick hem grejer handlat privat via nätet häromveckan tillsammans med orginalkvitto från Rinkaby, inget fuffens där kan jag säga