galento
Min svärfar fick ett telefonsamtal från detta företag ( www.fastcom.se ) om ett mobilabonnemang
som skulle vara sååååå mkt billigare än det Telia han hade.
Han håller på att återhämta sej efter en stor operation så han var väl lite omtöcknad och svarade ja på detta
och lovades bra täckning i hem området :thinking: Frugans syster ringde företaget efter vi fått reda på detta och de svarade då att de har bara 10 dagars ångerrätt på sina abonnemang ( 2 år ) och denna tiden hade ju passerat.

Testade sim kortet och det var ju ingen täckning överhuvudtaget varken hos svärfar eller döttrarna som
bor 1 mil bort :thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Vi får nu ordna ett kontantkort med nytt nummer så han kan använda mobilen,det gamla telefon numret är väl låst till fastcom under bindningstiden.

Ja vad ska man säga :devilish::devilish:

https://www.fastcom.se/
 
Mobilabonnemangsbranschen i ett nötskal.
 
Du skriver att de säger att ni enbart har ångerrätt i 10 dagar. Den lagstadgade ångerrätten är vanligtvis 14 dagar om man ingått avtal på distans.

Om man inte har blivit upplyst angående ångerrätten på ett korrekt sätt kan den utökas till ett år. Har de ljugit och sagt 10 dagar så har ju i alla fall jag gjort ett försök.
Har de lämnat någon information om ångerrätten till honom?
Vad står det på deras hemsida om ångerrätten?

Man har rätt att prova varan/abonnemanget men kan då bli ersättningsskyldig för detta.

https://www.mobilabonnemang.se/vanliga-frågor/kan-jag-ångra-mitt-mobilabonnemang

/Steviegee
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kollade deras allmänna villkor och där står det klart att de tillämpar 14 dagars ångerrätt..
 
BirgitS
galento galento skrev:
och lovades bra täckning i hem området
Ett sånt löfte som inte uppfylls kan vara fullt tillräckligt skäl för att göra en reklamation, vilket inte har något att göra med ångerrätten.
 
galento
Hej vad som blev sagt mellan svärfar och fastcom kan nog vara lite oklart
p.g.a ålderdom och mediciner efter operationen tyvärr.

Men svägerskan satt en timme i telefonkö och upplystes om 10 dagars
ångerrätt och att abonnemanget skulle ha bra täckning i området där
han bor.Men troligen hade de 4 extradagarna passerat i ångerrätten också.

Men googlar man hittar man ju företaget också så det finns flera missnöjda :

http://www.expressen.se/kvallsposten/telefonbluffare-slar-till-mot-aldre--ny-varning/
 
BirgitS
Jag föreslår att du eller svägerskan kontaktar kommunens konsumentvägledare eller Telekområdgivarna för lite juridisk hjälp.
 
galento
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du eller svägerskan kontaktar kommunens konsumentvägledare eller Telekområdgivarna för lite juridisk hjälp.
Tack , hon kommer att maila företaget och påtala bristen på mobil täckning under helgen,
Återkommer med svar från företaget i frågan.
 
galento galento skrev:
Hej vad som blev sagt mellan svärfar och fastcom kan nog vara lite oklart
p.g.a ålderdom och mediciner efter operationen tyvärr.

Men svägerskan satt en timme i telefonkö och upplystes om 10 dagars
ångerrätt och att abonnemanget skulle ha bra täckning i området där
han bor.Men troligen hade de 4 extradagarna passerat i ångerrätten också.

Men googlar man hittar man ju företaget också så det finns flera missnöjda :

[länk]
Men har firman tydligt informerat om ångerrätten? Om inte så är ångerrätten väldigt lång, begränsningen till 14 daqar gäller under förutsättning att firman tydligt informerat om ångerrätten..
 
galento galento skrev:
det gamla telefon numret är väl låst till fastcom under bindningstiden.
Nejdå, du har alltid rätt att portera ut ditt nummer till en annan operatör under förutsättning att du inte redan har påbörjat en uppsägning hos den nuvarande. Be därför hans nya operatör att inleda portering ögonaböj, sedan går ni vidare med uppsägningen/ångern/reklamationen av abonnemanget hos lurendrejeriföretaget.
 
Bluffarna brukar säga att de tar hand om avslutandet av det gamla abonnemanget, men de kan naturligtvis inte korta ner en uppsägningstid man har hos sin gamla operatör.
Blir man lurad kan man alltså hamna i situationen att man har två abonnemang samtidigt med bindningstid.

När det gäller samtal om telefoniabonnemang är det säkrast att direkt säga "jag är inte intresserad" och sedan lägga på.
 
Jag brukar inte använda ett fullt så vårdat språk mot telefonförsäljare...
 
galento
H hempularen skrev:
Jag brukar inte använda ett fullt så vårdat språk mot telefonförsäljare...
Samma här,brukar överhuvudtaget inte svara på nummer som ej finns i telefonboken
förutom när man väntar nåt speciellt samtal.

Svägerskan hade idag köpt ett Telia kontantkort och satt i telefonen och vips var det full täckning.Det kan ju möjligen vara lättare att acceptera ett dyrare pris men när det inte ens
finns täckning så telefonen går att använda är det ju förjävligt att man kan få sälja detta till
konsumenter.

Har bekanta som tecknat avtal med Tre och som också blev lovade bra täckning men funkade
urkass men de kom ingenstans med att överklaga detta utan gav upp.

Här är nån annan från Värmland som är less på telefonförsäljare :

 
Men har du tittat på om de har skickat information om ångerrätten? Har de inte informerat på rätt sätt så har du väldigt lång ångerrätt.
 
galento
Hej,ursäkta sent svar,lite rörigt med posten får kolla mer. Har funderat på
att skicka denna länken till fastcom faktiskt.Svägerskan ringde bolaget ang
den obefintliga täckningen och de började babbla om att det var telefonen ( Doro )
men det är ju bara skitsnack,mobilen funkade fint före byte till fastcoms sim kort
och lika bra efter vi tagit ut fastcoms simkort och satt i Telias simkort.

Om fastcom skulle ändra sej efter att ha läst denna tråden så kommer det naturligtvis
att meddelas i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.