73 970 läst ·
71 svar
74k läst
71 svar
Varning för Electrolux kylskåp!!
Prylarna är som tidsinställda bomber nuför tiden. Direkt man kommer utanför garanti/goodwill/skälig tid så vips är de paj. Är det inte någon löjlig plastdetalj som är gjord för att gå sönder så är det något annat. Konsumtionssamhället är här.
Man tycker datorer ska göra sakerna bättre men icke. Räknestickan var guld för hållbarheten.
Man tycker datorer ska göra sakerna bättre men icke. Räknestickan var guld för hållbarheten.
Känns inte kul när man läser alla inlägg om dålig kvalite´ 
Vi köpte Husqvarnaprylar i vintras som vi tänkte stoppa in i det nya köket som var tänkt att komma till då i feb-mars.
Att det blev Husqvarna berodde nog på dels snygg design, men också att vi trodde Husqvarna skulle hålla bättre kvalite´ än Electrolux. Enligt säljare så är AEG Electroluxkoncernens premiummärke. Därefter Husqvarna och sedan Elektrolux. Men varför köpa AEG som är lite dyrare än Husqvarna, när grejorna är precis lika? Det är bara etiketteran som oftast skiljer när man jämför.
Och enligt vad vi fick höra tillverkas Husqvarnas produkter i Sverige och i Tyskland på AEG-fabriken. Electrolux däremot tillverkas lite här och där, bl.a. i Italien.
Men av olika skäl kom vi inte igång förrän nu under hösten. Under tiden stod alla prylar inplastade som dom kom.
Men nu när vi rev köket och fixade ett provisoriskt kök i hobbyrummet, så tänkte vi att om vi placerar den nya diskmaskinen där lite provisoriskt, så får vi åtminstone testa den.
Det är Husqvarnas dyraste, tystaste diskmaskin, QB5301. Men tyst?? Icke! När den kom till torkning tjöt den som en stucken gris. Det visade sig vara fläkten för torkningen som var paj vid leverans. Blev tystare när man tryckte på den. Visserligen blev den snabbt utbytt och nu funkar maskinen helt OK. Men att en fläkt i en maskin som kostar ca 10000 brutto är gjord i mjuk plast och ser ut som en leksaksdel, är naturligtvis skruttigt. Inte så konstigt att den kan vara skev och låta illa.
Så frågan är hur alla andra delar kommer att funka... Eftersom garantin snart går ut, så tyckte t.o.m. mitt hemförsäkringsbolag när jag frågade i somras att jag borde teckna Electrolux tilläggsförsäkring i efterhand om jag skulle få. Det skulle inte gå först, men jag lyckades med försäljare nr 2 (det var före testen av DM). Han lovade också att OM det finns transportskador, så ska dom isåfall hjälpa mig. Försäkringen täcker egentligen inte sådana.
Försäkringen på 5 år kostar ca 3500:-, dvs under 150:- per pryl och år. Jag är glad att vi tecknade en sådan med tanke på vad alla berättat om Electrolux.
Så nu återstår bara test av övriga vitvaror, bl.a. superkabinetts kyl resp. frys - förhoppningsvis innan jul
Vi köpte Husqvarnaprylar i vintras som vi tänkte stoppa in i det nya köket som var tänkt att komma till då i feb-mars.
Att det blev Husqvarna berodde nog på dels snygg design, men också att vi trodde Husqvarna skulle hålla bättre kvalite´ än Electrolux. Enligt säljare så är AEG Electroluxkoncernens premiummärke. Därefter Husqvarna och sedan Elektrolux. Men varför köpa AEG som är lite dyrare än Husqvarna, när grejorna är precis lika? Det är bara etiketteran som oftast skiljer när man jämför.
Och enligt vad vi fick höra tillverkas Husqvarnas produkter i Sverige och i Tyskland på AEG-fabriken. Electrolux däremot tillverkas lite här och där, bl.a. i Italien.
Men av olika skäl kom vi inte igång förrän nu under hösten. Under tiden stod alla prylar inplastade som dom kom.
Men nu när vi rev köket och fixade ett provisoriskt kök i hobbyrummet, så tänkte vi att om vi placerar den nya diskmaskinen där lite provisoriskt, så får vi åtminstone testa den.
Det är Husqvarnas dyraste, tystaste diskmaskin, QB5301. Men tyst?? Icke! När den kom till torkning tjöt den som en stucken gris. Det visade sig vara fläkten för torkningen som var paj vid leverans. Blev tystare när man tryckte på den. Visserligen blev den snabbt utbytt och nu funkar maskinen helt OK. Men att en fläkt i en maskin som kostar ca 10000 brutto är gjord i mjuk plast och ser ut som en leksaksdel, är naturligtvis skruttigt. Inte så konstigt att den kan vara skev och låta illa.
Så frågan är hur alla andra delar kommer att funka... Eftersom garantin snart går ut, så tyckte t.o.m. mitt hemförsäkringsbolag när jag frågade i somras att jag borde teckna Electrolux tilläggsförsäkring i efterhand om jag skulle få. Det skulle inte gå först, men jag lyckades med försäljare nr 2 (det var före testen av DM). Han lovade också att OM det finns transportskador, så ska dom isåfall hjälpa mig. Försäkringen täcker egentligen inte sådana.
Försäkringen på 5 år kostar ca 3500:-, dvs under 150:- per pryl och år. Jag är glad att vi tecknade en sådan med tanke på vad alla berättat om Electrolux.
Så nu återstår bara test av övriga vitvaror, bl.a. superkabinetts kyl resp. frys - förhoppningsvis innan jul
Jag måste bara stämma upp lite, det var så obehagligt klockrent, mitt kylskåp klickar otroligt iriterande, så jag kollar i papprena från när de köpte kylskåpet. ( Det fanns i huset när jag köpte det alltså ) Där hittar jag ett papper där de har fått ett kretskort bytt -05 för att det klickar om kylskåpet.. Och när jag googlar lite så hamnar jag här, bland folk som precis som jag har ett ERE3500 och som låter precis som mitt och som verkar få byta kretskort varannat år eller så.
Jag brukar roa mig med att åka iväg till Eniros huvudkontor där borta i Solna och slänga deras jävla kataloger utan för deras dörr, man kanske skulle göra det samma med kylskåpet hos Electrolux.
Jag brukar roa mig med att åka iväg till Eniros huvudkontor där borta i Solna och slänga deras jävla kataloger utan för deras dörr, man kanske skulle göra det samma med kylskåpet hos Electrolux.
Elux har haft elektronikproblem med modellerna från 2000-talets tidigare del och det verkar ju mest vara det som skurit för folk här. Tycker ändå det är svårt att generalisera då kanske 15 pers svarat och förmodligen har >40% av byggahus besökare prylar från Electroluxkoncernen. Vad som står klart är att Elux har all anledning att utföra goodwill och vara generösa mot sina kunder då de trots allt har sisådär 40% av marknaden i Norden (tänk på alla fastigheter/hyresrätter etc).
Måndagsex finns alltid men jag tror det stora problemet är att många inte testar produkterna innan de åker ut till konsument. Några som testar allt är Miele och de har också få reklamationer och saker som går sönder. Bosch/Siemens har väl elektronik som sitt flaggskepp. Detsamma gjorde AEG som nu är väck (märket finns kvar men inte deras fabrik, den stängde Elux för 70 miljoner!!!) så att trenden går mot slit-och-släng är ack så tydligt.
Måndagsex finns alltid men jag tror det stora problemet är att många inte testar produkterna innan de åker ut till konsument. Några som testar allt är Miele och de har också få reklamationer och saker som går sönder. Bosch/Siemens har väl elektronik som sitt flaggskepp. Detsamma gjorde AEG som nu är väck (märket finns kvar men inte deras fabrik, den stängde Elux för 70 miljoner!!!) så att trenden går mot slit-och-släng är ack så tydligt.
Våran Husqvarnakyl började ticka cirka 3 månader efter garantitiden. Dock så tog Electrolux det på sin goodwill utan problem.
Montören som la in det nya kretskortet sa att det nya kretskortet kommer från en annan tillverkare eftersom dom haft så stora problem med den tidigare.
Montören som la in det nya kretskortet sa att det nya kretskortet kommer från en annan tillverkare eftersom dom haft så stora problem med den tidigare.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Vi har en Elux kyl av årsmodell 2003 (kommer inte ihåg modellnamnet på rak arm - men det är den med "bananhantagen" på.
Den pajjade efter ca 2 år - då styrdes temperaturen helt åt H-E
Ringde Electrolux och dom var suvveräna ! Skicakde en reparatör inom en vecka som fixade allt gratis även fast garantin hade gått ut (var bara 1 år på den tiden). Nu får vi bara hoppas att den håller i åtminstonde 10 år framåver
/K
Den pajjade efter ca 2 år - då styrdes temperaturen helt åt H-E
Ringde Electrolux och dom var suvveräna ! Skicakde en reparatör inom en vecka som fixade allt gratis även fast garantin hade gått ut (var bara 1 år på den tiden). Nu får vi bara hoppas att den håller i åtminstonde 10 år framåver
/K
Marginalen för vitvarutillverkarna har sjunkit rejält de senaste åren. Därför kan inte produkterna tillåtas hålla lika länge heller. Jag tror att en livslängd på tio år är i överkant. Fem år är nog mer realistiskt. Tillverkarna vill tjäna pengar. Deras mål är inte att göra produkter som håller länge. Deras mål är att göra produkter som håller precis så länge att kunderna inte blir missnöjda! Rätt kvalitet är inte synonymt med bra kvalitet längre. Tyvärr.johansjostrand skrev:Hmm... Jag tycker det är mycket klagomål på vitvaror överlag. Krånglande kylskåp, tvättmaskiner som varken tvättar eller torkar som de ska, diskmaskiner som för oväsen, inte diskar rent eller får besticken att rosta...
Kan utvecklingen verkligen gå bakåt? Det kalkyleras över lag med en avskrivningstid på ca 10 år i de flesta fall. Huuu, det är snart två år sedan vi bytte ut alla våra. Kanske har de bara åtta år kvar... Jag ryser vid blotta tanken...
Jag har själv ett självavfrostande kombiskåp från E-lux. Höll garantitiden. Nu läcker det vatten som lägger sig vid vänstra främre foten eller så stannar vattnet i kyldörren och rinner ut när skåpet öppnas. Dessutom vakuumförseglas dörren i tjugo sekunder mellan varje öppning. Hade samma fenomen på mitt förra E-luxskåp också. Uppenbarligen ett återkommande problem...
synd att väcka liv i en såpass gammal tråd, men ville ändå göra det.
Under en period har Electrolux haft problem med elektronik på sina kylar/frysar. Först var det en komponent på kretskorten som inte höll, sedan var det kretskorten i sig som delaminerade. Under en tid var det dessutom problem med fläktmotorer som skar. Alla (kända) ändringar av produkterna föregås av funktionstester, men alla fel upptäcks tyvärr inte vid provning.
Kan tillägga att alla svensktillverkade skåp testas innan de lämnar fabriken, men det hjälper inte för fel där time-to-failure är mer än några minuter.
Problemet är egentligen att ägarna vill ha större marginaler samtidigt som kunderna vill betala mindre. När Electrolux skär kostnader måste underleverantörerna kompromissa och i slutänden är det produktens livslängd som blir lidande.
Ni som har rostfria frysar och upplever att det rinner vatten inne i skåpet, har ni haft service på besök innan det här specifika problemet började? Om man lossar på modulen är det viktigt att den återmonteras på rätt sätt (kondensorn och dräneringen på skåpets baksida ska lossas först) för att inte läckage ska uppstå vid dräneringsanslutningen.
Vakuum-effekten är något man får leva med. Det beror på att den stora volym varm luft som kommer in i skåpet kyls ned, och ju tätare skåpet är desto längre tid tar tryckutjämningen. En backventil användes under en period (vet inte när den introducerades och ej heller om den fortfarande används) vilket avhjälpte detta. Andra tillverkare borde ha samma problem (och liknande lösningar) om de inte kan upphäva fysikens lagar...
Under en period har Electrolux haft problem med elektronik på sina kylar/frysar. Först var det en komponent på kretskorten som inte höll, sedan var det kretskorten i sig som delaminerade. Under en tid var det dessutom problem med fläktmotorer som skar. Alla (kända) ändringar av produkterna föregås av funktionstester, men alla fel upptäcks tyvärr inte vid provning.
Kan tillägga att alla svensktillverkade skåp testas innan de lämnar fabriken, men det hjälper inte för fel där time-to-failure är mer än några minuter.
Problemet är egentligen att ägarna vill ha större marginaler samtidigt som kunderna vill betala mindre. När Electrolux skär kostnader måste underleverantörerna kompromissa och i slutänden är det produktens livslängd som blir lidande.
Ni som har rostfria frysar och upplever att det rinner vatten inne i skåpet, har ni haft service på besök innan det här specifika problemet började? Om man lossar på modulen är det viktigt att den återmonteras på rätt sätt (kondensorn och dräneringen på skåpets baksida ska lossas först) för att inte läckage ska uppstå vid dräneringsanslutningen.
Vakuum-effekten är något man får leva med. Det beror på att den stora volym varm luft som kommer in i skåpet kyls ned, och ju tätare skåpet är desto längre tid tar tryckutjämningen. En backventil användes under en period (vet inte när den introducerades och ej heller om den fortfarande används) vilket avhjälpte detta. Andra tillverkare borde ha samma problem (och liknande lösningar) om de inte kan upphäva fysikens lagar...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Ja att det inte är samma kvalitet nuförtiden närks.PerKr skrev:synd att väcka liv i en såpass gammal tråd, men ville ändå göra det.
Fast jag fattar inte riktigt varför. Med modern teknik och stora volymer bör man ju kunna hålla iaf samma kvalitet som innan och ändå få bättre vinst - möjligen är det de lägre priserna som då ställer till det lite - men E-lux är inte det billigaste på marknaden direkt....
Företagen får ju dock problem - det är mkt lättare att tappa ett kvalitetsrykte, än att skaffa/återupprätta det !
I mitt fall hjälpte dock den suverränsa servicen och att det inte blev ngt tjafs - sånt är värt mkt - blir det fel så skall de avhjälpas fort och utan tjafs. Och är det ett uppenbart fabrikationsfel - gratis...
/K
Det skulle gå att ha bättre kvalitet. Definitivt. Om komponenter fick väljas fritt och det sedan gick att ta betalt för det. Och om inte huvudmålet för koncernen var att maximera vinsten och få aktiens värde att stiga. Den problematiken finns tyvärr i många branscher.klaskarlsson skrev:
Att svensktillverkade elux-produkter (och hit räknar vi aeg, husqvarna, electrolux m.fl. varumärken) inte är billigast på marknaden beror inte sällan på att man använt detaljer av bättre kvalitet där man har kunnat, produkterna är mer komplicerade (skåpen med vatten/is genom dörren är långt mycket mer komplicerade produkter än en vanlig statisk kyl där man slängt in en fläkt så som jag sett Bosch m.fl. göra), att tillverkningsvolymerna är relativt små och att lönerna är högre (jämfört med ungern eller kina t.ex.).
PerKr, du verkar kunnig i ämnet. Kan du ge mig några tips?
Jag har flyttat till ett hus med samma kyl som ni diskuterar och kretskortet är kass. Än så länge har jag kyla men det är knappt. Ibland startar kretskortet om varje sekund men efter många resetter så har jag än så länge fått det att lugna sig igen.
Electrolux vägrar stå för kostnaden då mer än 3 år har gått. Jag tycker det är väldigt tråkigt eftersom de erkänner felet. Visst satsar man på billiga komponenter som man tror ska hålla men om de inte gör det så får man ta konsekvenserna. Så är det i många andra branscher.
Har du något tekniskt tips? Vilken komponent är det som krånglar? Är elektroingenjör så jag fattar vad du snackar om men har inte tillräckligt med praktisk kunskap för att härja fritt själv. Hur demonterar man kretskortet enklast?
Några andra tips om hur jag ska få Electrolux att ta kostnaden? Du jobbar väl där låter det som. Kan du göra jobbet (Göteborg)?
Tacksam för svar för nu kollapsar snart kylen.
Jag har flyttat till ett hus med samma kyl som ni diskuterar och kretskortet är kass. Än så länge har jag kyla men det är knappt. Ibland startar kretskortet om varje sekund men efter många resetter så har jag än så länge fått det att lugna sig igen.
Electrolux vägrar stå för kostnaden då mer än 3 år har gått. Jag tycker det är väldigt tråkigt eftersom de erkänner felet. Visst satsar man på billiga komponenter som man tror ska hålla men om de inte gör det så får man ta konsekvenserna. Så är det i många andra branscher.
Har du något tekniskt tips? Vilken komponent är det som krånglar? Är elektroingenjör så jag fattar vad du snackar om men har inte tillräckligt med praktisk kunskap för att härja fritt själv. Hur demonterar man kretskortet enklast?
Några andra tips om hur jag ska få Electrolux att ta kostnaden? Du jobbar väl där låter det som. Kan du göra jobbet (Göteborg)?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Om kretskorten delaminerar så är det ju inte mkt du kan göra utom att ersätta kortet (i princip).stebergl skrev:PerKr, du verkar kunnig i ämnet. Kan du ge mig några tips?
Så om du kan köpa ett nytt kort eller hittar en beggag kyl med samma kort (ev defekt) så torde du kunna montera det själv ?
/K
Det blev akut och jag fick tillkalla Electroservice. Som tur är har priset gått ner och det beror väl på att felet är så vanligt (samma fenomen som med luftmassemätare för VAG-bilar). Fick bra service och nu är kylskåpet fixat för ca 2000kr men det är sura pengar. Bara kortet kostar ca 860 på Electrolux.se, men tänk på att det är nya kontakter så båda tempgivarna inkl. givare kablage måste bytas
Kretskortet är mycket simpelt med mestadels hålkomponenter så det borde gå att felsöka ganska enkelt. Det hade inte delaminerat!
Kretskortet är mycket simpelt med mestadels hålkomponenter så det borde gå att felsöka ganska enkelt. Det hade inte delaminerat!
datpsu skrev:Köpte ett Electrolux ERE3500 kylskåp 020628. Efter ca 1,5 år går kretskortet sönder. E-lux lagar det på garantin. Efter ytterligare 1,5 år går kretskortet sönder igen!! >Ringer E-lux service och vill att dom ska laga det utan kostnad för mig. Jag måste skicka ett mail till en viss adress och förklara problemet samt begära att det ska lagas utan kostnad. Svar ska komma efter ca 1 vecka. Efter 2 veckor så ringer jag upp. På service säger dom att dom inte har fått något mail!!! >
>
>
>
Skickar det igen samtidigt som jag begär service. Det kommer att kosta ca 2 500 kr att byta kretskortet.
Får svar från E-lux service att dom inte kommer att stå för kostnaden!!
Det får jag ta på min hemförsäkring.
Är det moraliskt rimligt att försäkringskollektivet(d v s vi försäkringstagare) ska stå för kostnaden för Electroluxs undermåliga produkter ??? >>
ALDRIG MER ELECTROLUX PRODUKTER!!!
Svensk kvalitet!! Så F-n heller.
/Arg som ett bi
Köpte samma kylskåp, Electrolux ERE3500, efter 2,5 år fick mitt kylskåp samma symptom, ringde E-lux som sa att de kände till problemet (kretskortet), och att det ska gå på förlängt garanti.
När jag kom till E-lux i Örebro för att prata med dem sa de att just mitt kylskåp/serienummer inte ska gå på förlängt garanti, att jag blivit fel informerat eller missuppfattat detta och att jag ska stå för kostnaden själv eller ta det på min hemförsäkring.
Vad gör man då, eftersom jag hade renoverat köket och alla vitvaror var i samma serie, jodå köpte en till likadant, vad hände då, just precis, den här gången efter bara 1,5 år, kretskortet igen!
Anledningen att man valde E-lux var ju känd märke och svensk kvalitet, som vara länge så f#n heller.
ALDRIG MER ELECTROLUX FÖR MIN DEL HELER!!!
Ta och ring någon på Electrolux huvudkontor som har hand om service och påtala problemet så kanske det löser sig.
Det gjorde jag i ett liknande ärende (centreldammsugare) och då fixade han ett ärende och ett referensnummer som jag lämnade till reparatören så det skulle repareras utan kostnad för mig.
Det gjorde jag i ett liknande ärende (centreldammsugare) och då fixade han ett ärende och ett referensnummer som jag lämnade till reparatören så det skulle repareras utan kostnad för mig.