klaskarlsson skrev:
Om kretskorten delaminerar så är det ju inte mkt du kan göra utom att ersätta kortet (i princip).
Så om du kan köpa ett nytt kort eller hittar en beggag kyl med samma kort (ev defekt) så torde du kunna montera det själv ?

/K
oj, hade nästan glömt bort det här...

undvik att försöka med begagnade kort. mjukvaran uppdateras emellanåt och sätter man dit fel kort vet man aldrig vad som kan hända. Om du ska fixa det på egen hand ska du ta all elektronik från ett betydligt nyare skåp (av samma typ), inklusive sensorer, och transplantera det till ditt skåp. Men blir det problem efter det blir det knepigt att få hjälp... Jag vet inte om det går att beställa en komplett topp utifrån ett produktnummer (från ett nyare skåp), kan vara intressant att kolla?

klaskarlsson:
låter onekligen som kretskortsfel. Byta kretskort är enkelt, frontpanelen sitter i regel med snäppfästen, likaså komponentbäraren för kretskorten. Gäller som sagt bara att ha rätt kort med rätt mjukvara.
Ett sätt att få skåpet att ändå gå är ju att helt kringgå kretskortet och koppla kompressorn och fläkten (via det trafokort som borde finnas i toppen) till vägguttaget direkt via timers (det räcker med en för att få skåpet att gå hyfsat, men med tre kan du styra kompressor och fläkt separat och få automatik på avfrostning, allt beror på hur effektivt man vill att skåpet ska gå och hur mycket tid man vill lägga på injustering).

Redigerat:
Ola79 skrev:
Jag har själv ett självavfrostande kombiskåp från E-lux. Höll garantitiden. Nu läcker det vatten som lägger sig vid vänstra främre foten eller så stannar vattnet i kyldörren och rinner ut när skåpet öppnas.
att det rinner på vänstersidan beror på att det är där dräneringen sitter. Troligen sitter inte dräneringsadaptern riktigt på plats, varför kan man undra eftersom den uppenbarligen satt som den skulle från början. Gör så här för att komma åt den:

1) lossa på ryggskivorna inne i skåpet

2) lossa kondensorn från skåpets rygg och fäll ut den så att du kommer åt (behövs inte så mycket)

3) ta loss "pajen" (grått kladd som påminner om häftmassa) runt dräneringsröret och dra ut det ur hålet i skåpsryggen

4) Lossa på 2 skruvar som fäster evaporatorhållaren (den stora vita plastklumpen som sitter längst upp i frysen) mot taket

5) dra ut evaporatorhållaren såpass att du kan fälla ned den en aning (använd en hylla som stöd)

6) nu kan du komma åt dräneringsadaptern för byte (designen har förbättrats för att få bort det här problemet. det borde gå att beställa detaljen antingen via service eller fabriken i Mariestad) eller återmontering

7) Återmontera i omvänd ordning. Kolla noga att adaptern sitter som den ska innan du monterar dräneringsröret och applicerar "pajen".

Nu har mitt e-lux kylskåp börjat krångla igen.
Det är från 2003, men 10-15 år borde man väl kunna förvänta sig iaf !!??

Problemet är att det tar otroligt lång tid för det att komma ned i temperatur nu när det är så varmt !!?
Ibland räcker det med en varm dag för att tempen skall gå över 9 grader (indikeras med ett - på displayen) -eller om man öppnar skåpet 4-5 ggr på dagtid :(

Sen under natten så går det ned i temp igen- så det funkar.

Frågan är vad som kan vara fel - termostaten verkar ju funka, och det kyler - men inte tillräckligt. Det är inte samma fel som förra gången då tempen varierade sporadiskt iaf...

/K

klaskarlsson skrev:
Nu har mitt e-lux kylskåp börjat krångla igen.
Det är från 2003, men 10-15 år borde man väl kunna förvänta sig iaf !!??

Problemet är att det tar otroligt lång tid för det att komma ned i temperatur nu när det är så varmt !!?
Ibland räcker det med en varm dag för att tempen skall gå över 9 grader (indikeras med ett - på displayen) -eller om man öppnar skåpet 4-5 ggr på dagtid :(

Sen under natten så går det ned i temp igen- så det funkar.

Frågan är vad som kan vara fel - termostaten verkar ju funka, och det kyler - men inte tillräckligt. Det är inte samma fel som förra gången då tempen varierade sporadiskt iaf...

/K
Har det städats i slingorna baktill de senaste åren?
Om inte så kan det vara damm som isolerar slingorna som skall bli av med värmen.
Dra ut kylen och dammsug ordentligt. Det kan hjälpa.

Tessok skrev:
De som refererar till Electrolux 10 år och äldre har väl gamla "svensktillverkade" modeller
De nya modellerna är "födda" i lågprisländer om det kan ha någon betydelse
Jag skulle tro att det har betydelse utan tycka "det va' bättre förr" :)
Bytte nyligen kylskåp ... Det gamla var ett fullt fungerande Electrolux modell "gammal" med troligtvis närmare 20 år på nacken, inga kretskort som strular där inte ... men åldern hade gjort det synnerligen ofräscht och jag kan tänka mej att strömförbrukningen var anledningen till att man byggde Barsebäcksverket från början ... bullrigt var det också.
Nu blev det en Wirlpool vilket väl är synonymt med Philips och jag är iaf imponerad över tystheten .... Tiden får utvisa kvalitén.

Tessok skrev:
Har det städats i slingorna baktill de senaste åren?
Om inte så kan det vara damm som isolerar slingorna som skall bli av med värmen.
Dra ut kylen och dammsug ordentligt. Det kan hjälpa.
Japp jag har provat att städa, och har dragit ut skåpt ytterliggare 5 cm för bättre ventilation (inte för att det är så varmt därbakom - men iaf)

/K

klaskarlsson skrev:
Japp jag har provat att städa, och har dragit ut skåpt ytterliggare 5 cm för bättre ventilation (inte för att det är så varmt därbakom - men iaf)

/K
När AC:n i bilen gick sönder var det gasen som läckt ut och detta orsakade ett likadant problem = ingen eller dålig kylning.
Det finns säkert någon på forumet som vet mer än jag om det tekniska.

Tessok skrev:
När AC:n i bilen gick sönder var det gasen som läckt ut och detta orsakade ett likadant problem = ingen eller dålig kylning.
Det finns säkert någon på forumet som vet mer än jag om det tekniska.
Ja en läcka eller dåligt med köldmedium kan vara en orsak - nu är kompressorn såpass tyst att jag inte hör om den alltid går även vid lägre utetemperaturer med iaf

Nu funkar den iaf igen när temperturan inne gick ned från 24.5 -> 22 grader...

/K

Vårt ERE3500 pajade i våras...det lyckades inte kyla fastän man hörde att kompressorn jobbade, tempdisplayen visade "-" hela tiden.
Det visade sig att köldmediet hade läckt ut. Service fick byta hela paketet som finns innanför skivorna i skåpets bakkant, det var en lödning på det som hade spruckit. Lyckligtvis hade vi ett par månader kvar på garantin.

Farzan skrev:
Vårt ERE3500 pajade i våras...det lyckades inte kyla fastän man hörde att kompressorn jobbade, tempdisplayen visade "-" hela tiden.
Det visade sig att köldmediet hade läckt ut. Service fick byta hela paketet som finns innanför skivorna i skåpets bakkant, det var en lödning på det som hade spruckit. Lyckligtvis hade vi ett par månader kvar på garantin.
Hmm , ja tyvärr är vårt skåp 6 år nu - så det blir jag som får stå för notan isf :(

/K

FruEkorre skrev:
Precis som trådskaparen har vi ett ERE3500 skåp tillverkat 2002. För de som inte vet de så är symptomen på ett kasst kretskort att displayen och halogen lampan i skåpet blinkar ungeför 1 gång i sekunden gång på gång på gång. Kretskortet pajade helt nu i veckan. Men redan lång tid före det så kunde man se att det inte var friskt eftersom halogenlampan och displayen ofta blinkade till en gång strax efter man öppnade kylskåpsdörren. Så om ni har detta fenom och en gällande garanti så släng er på luren och ring och begär att kretskortet byts ut på stubberten..
Det felet är väldigt billigt att laga själv och tar inte mer än högst en ½ timme, om man är någorlunda händig och kan löda. Du drar ur sladden till kylen, monterar bort överdelen (Ett par skruv i bakkant. Dörren får lossas i överkant. Bara en skruv), drar ur ett par kablar och sen byter man kondensatorn som är på 1 microfarad (X2 22,5 mm). Finns på elektronikfirmor; t.ex: Elfa, Microkit i Västerås et.c. Kostar ett par tior.

(Vet att tråden är gammal, men har bytt kondingen 2 ggr nu :-) )

Blir så förbannad över deras dubbla budskap. Varför tillverka en premiumprodukt i Sverige och en sämre i Spanien och ge dom samma namn?! Vi har ett Spanientillverkat kyl/frysskåp som fungerar uruselt. Går ej ställa temp separat på kyl och frys. Temperaturen varierar beroende på utetemp osv. Och när det blir varmare i kylen står det vatten i botten som följer med ut på golvet när man drar ut grönsakslådorna.
Ska de ha två olika kvalitetsnivåer kunde de väl iaf ha olika namn på dom?!

A
Spanien???
Produktnummer frågas?

Anj skrev:
Blir så förbannad över deras dubbla budskap. Varför tillverka en premiumprodukt i Sverige och en sämre i Spanien och ge dom samma namn?! Vi har ett Spanientillverkat kyl/frysskåp som fungerar uruselt. Går ej ställa temp separat på kyl och frys. Temperaturen varierar beroende på utetemp osv. Och när det blir varmare i kylen står det vatten i botten som följer med ut på golvet när man drar ut grönsakslådorna.
Ska de ha två olika kvalitetsnivåer kunde de väl iaf ha olika namn på dom?!
Är du säker på att er kylfrys är gjord i Spanien? Skulle annars kunna sätta en slant på att den kommer från Ungern... ;)

Att det inte går att ställa temp separat i kyl och frys beror på att ni köpte en sådan modell. Det finns modeller där den funktionen finns. Marknaden är extremt prispressad idag och skåp där man inte kan ställa temperaturen i frysen blir billigare att tillverka... Konsumenternas fel. Typ.

Angående kondensvatten i botten på skåpet, har du kollat att rännan med hål för avrinning långt ner på bakväggen inte är igensatt? Eller att inga matvaror vidrör bakväggen och på så sätt leder kondensvatten bort från väggen?

Vi har två st av deras billIgare "halva kyl halva frys".. Valde enkla (där man inte kan styra temp separat på kyl vs frys) som man skulle frosta av själv.. för att de skulle vara lite tystare..

Kan säga att det har fungerat mindre bra.. de är två år gamla och har till och från låtit som ylande hundar! Och de fryser maten i kylen oavsett hur man ställer temp.. nu har jag tröttnat och börjat tömma ena för att kunna lista ut om bägge är lika kassa eller om de har olika fel.. Tjoho eller nått..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.