Jag har vänner som har Electrolux, kylsskåp, frys, fläkt, spis och diskmaskin i sitt nya hus, och de är missnöjda med kvalteten. De rekommenderar inte E-lux till sina vänner som skall köpa nytt.

Vitvaror går sönder förr eller senare. Nöjd är man väl inte förrän den har gått sönder långt efter man från början hade hoppats på. Så ni som är nöjda; hur gamla maskiner har ni?

Huskvarna med "superkabinett" det har vi. I våras gick det sönder, allt utom kompressorn byttes ut, på garanti. Service killen berättade att det var fel på hela serien, i princip så går samtliga sönder med samma fel.

SÅ jag vet inte om det är så mycket bättre kvalitet på de skåpen. Nu påstod han visseligen att det konstruktionsfelet var fixat så det skall inte behöva hända igen.

Jag har precis fått hem en Elextrolux spis, om den funkar vet jag inte än för kontakten de skickat med är norsk o får inte kopplas in i sverige, detta berättade eletrikern som ska dra om min el köket... nån som vet om det brukar vara så eller har de skickat fel av misstag? iaf så ska elektrikern byta ut kontakten..

Är den köpt på Elgiganten så brukar det tydligen kunna vara norska kontakter som sitter på. (Enligt en kompis som varit lagerchef på Elgiganten).

Nej den är köpt i en Eletrolux Home butik..

Det bör ju bara vara att reklamera den. Om de till äventyrs menar att man "bara" skall byta kontakten så får de väl skicka hem en servicekille som gör det.

Jag kan säga att det blev lika för oss när vi hade Husqvarna Opal å safir Kretskortet for vid ett åsknedslag. Då gick det på garantin, när vi sen sålde huset och det hade gått 1,5år så ringde ägaren av huset å frågade om det fanns garanti kvar. Tyvärr så hade den då gått ut. Vad kalaset kostade har jag ingen aning om, men jag antar att det inte blev billigt. Tror att det spelar ingen roll vilket märke man köper vissa håller bättre än andra. Sen är det ju så att digitala saker tål mindre än kylar och frysar som fanns förr./ Linda

daaal skrev:
Vitvaror går sönder förr eller senare. Nöjd är man väl inte förrän den har gått sönder långt efter man från början hade hoppats på. Så ni som är nöjda; hur gamla maskiner har ni?
Har bara E-lux produkter i köket. Det enda som än så länge har gått sönder (efter igångsättningen -98) är mikron.

Men den var redan 10 år gammal när vi satte in den, tyckte det kändes fel att kasta bort en fungerande pryl. Mikron fungerade i över 15 år (kommer inte ihåg exakt hur gammal den var när den gick sönder).

Precis som trådskaparen har vi ett ERE3500 skåp tillverkat 2002. För de som inte vet de så är symptomen på ett kasst kretskort att displayen och halogen lampan i skåpet blinkar ungeför 1 gång i sekunden gång på gång på gång. Kretskortet pajade helt nu i veckan. Men redan lång tid före det så kunde man se att det inte var friskt eftersom halogenlampan och displayen ofta blinkade till en gång strax efter man öppnade kylskåpsdörren. Så om ni har detta fenom och en gällande garanti så släng er på luren och ring och begär att kretskortet byts ut på stubberten.

Redan för ett halvår sedan hade vi problem med att det avfrostningsfria skåpet isade igen totalt. Det fixades med en utbytt sensor. Förra helgen började det blinka. Efter byte av kretskort och i princip alla sensorer så klarade skåpet inte av att komma ner i mer 10-11 grader, och fläkten ville inte gå. Reparatören kom tillbaka och konstaterade efter felsökning att där tydligen var en gasläcka inne i skåpet vilket gjorde att kompressorn inte gärna ville komma igång. Han fick i alla fall igång fläkten och skåpet kyler som det skall just nu. Men så småningom kommer läckan göra att kompressorn inte kommer att kunna köra, och byte av armaturen inne i skåpet går på bortåt 4 lakan, mer än vad skåpet är värt.

Det blir inte E-lux för oss på ett tag. Men de är inte ensamma i utvisningsbåset. För drygt 10 år sedan hade jag ett Philips skåp som inom ett par års tid hade förbrukat 3 kompressorer. När den pajade drygt en vecka efter sista reparationen gav jag upp. Jag håller mig därför för evigt på säkert avstånd från alla Whirlpool produkter eftersom Philips sålda av större delen av sin med säkerhet förslustbringande vitvaruverksamhet dit. Funderar på att köpa ett Bosch skåp nästa gång.

Vi har i princip bara Siemens här hemma och vi har varit helt felfria hela tiden.

"Precis som trådskaparen har vi ett ERE3500 skåp tillverkat 2002. För de som inte vet de så är symptomen på ett kasst kretskort att displayen och halogen lampan i skåpet blinkar ungeför 1 gång i sekunden gång på gång på gång. Kretskortet pajade helt nu i veckan. Men redan lång tid före det så kunde man se att det inte var friskt eftersom halogenlampan och displayen ofta blinkade till en gång strax efter man öppnade kylskåpsdörren. Så om ni har detta fenom och en gällande garanti så släng er på luren och ring och begär att kretskortet byts ut på stubberten."

Håller helt med FruEkorre. Vår ERE3500 har betett sig konstigt (blinkande kretskort) ett tag, för att nu helt ha lagt av. Inköpt 05-2004. Skandal att så dyra grejer lägger av efter så kort tid!!
Jag lär få pröjsa ett nytt kretskort, och i så fall är det sista gången Electrolux sätter sin fot i huset :mad:

De som refererar till Electrolux 10 år och äldre har väl gamla "svensktillverkade" modeller
De nya modellerna är "födda" i lågprisländer om det kan ha någon betydelse

Hmm... Jag tycker det är mycket klagomål på vitvaror överlag. Krånglande kylskåp, tvättmaskiner som varken tvättar eller torkar som de ska, diskmaskiner som för oväsen, inte diskar rent eller får besticken att rosta...
Kan utvecklingen verkligen gå bakåt? Det kalkyleras över lag med en avskrivningstid på ca 10 år i de flesta fall. Huuu, det är snart två år sedan vi bytte ut alla våra. Kanske har de bara åtta år kvar... Jag ryser vid blotta tanken...

hej ! jag har tyska maskiner som electrolux servar.jag har bytt kretskorten i både frys o kyl, innom loppet av två år.micron har dom lagar tre gånger(tallriken snurrar inte, ny motor) det stora problemet var dörren till frysen,böjd,ej tät.hela frysen såg ut som en iglo på en dag.tre gånger bytte dom dörr,samma varje gång.det sista reperatören sa,nu är jag så jää trött på dom här maskinerna.inga låg-prismaskiner rostfritt. det finns ett annat tyskt märke i vårat hus som det aldrig varit problem med, snart 20 år.M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.