59 712 läst ·
166 svar
60k läst
166 svar
Varning för DHL och Rinkabyrör
Jag delar eran uppfattning om att rinkaby rör är suveräna att ha att göra med och att DHL oftast är skräp.
I måndags beställde jag en blandare hos rinkaby, eftersom den vägde under 2kg kunde jag välja posten som speditör.
Kl 12.00 på tisdagen fick jag ett sms om att min blandare fanns att hämta hos mitt postombud.
I måndags beställde jag en blandare hos rinkaby, eftersom den vägde under 2kg kunde jag välja posten som speditör.
Kl 12.00 på tisdagen fick jag ett sms om att min blandare fanns att hämta hos mitt postombud.
Instämmer i en varning för DHL istället. Har handlat mängder ifrån rinkaby men numera hämtar jag bara på plats (jönköping). Leverans med DHL tar alltid minst en vecka...
Rinkabys priser är inte alltid lägst som sagt men 180 dagars returrätt värderar i alla fall jag mycket högt!
Rinkabys priser är inte alltid lägst som sagt men 180 dagars returrätt värderar i alla fall jag mycket högt!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo jag har också uppfattningen att själva rinkabyrör är jättebra, men jag vidhåller att transporten är en del av deras tjänst/produkt. Och iom att jag inte kan välja annat transportsätt (annat än att köra ned och hämta själv, 59 mil enkel resa) så är de ansvariag även för DHL delen av deras tjänst.
Appropå att DHL sulle fungera bättre mellan företag, jag är ganska luttrad även när det gäller den delen. Jag vill påstå att jag har under de drygt 25 år jag jobbat aldrig någonsin varit med om att DHL lyckats få fram något på rätt tid på rätt plats. Nu är det väl troligen så att en och annan lyckad leverans har fungerat utan att jag varit medveten om att DHL varit inblandade.
Appropå att DHL sulle fungera bättre mellan företag, jag är ganska luttrad även när det gäller den delen. Jag vill påstå att jag har under de drygt 25 år jag jobbat aldrig någonsin varit med om att DHL lyckats få fram något på rätt tid på rätt plats. Nu är det väl troligen så att en och annan lyckad leverans har fungerat utan att jag varit medveten om att DHL varit inblandade.
För att komma med lite "inside information", så är Rinkabys produkter inget man ropar Hurra! för på DHL:s terminaler. Mycket av deras gods är bl.a.svårthanterbart med truck, och mycket blir tyvärr transportskadat (ofta på grund av klen emballering).
Orsaken till att det tar extra tid är att så gott som allt gods som skall till en privatkund lämnas kvar på terminalen av åkaren/chauffören (som kör ut gods lokalt) för kundavisering. Detta beror på att det är så få privatkunder som går att nå spontant en vardag dagtid, vilket resulterar i extra (obetald) körsträcka, trassel med godset när det kommer i retur till terminalen m.m.
Men det finns en lösning!
På den lokala DHL-terminalen finns en pärm där det finns noterat om kunders särskilda önskemål. Exempelvis att godset bara ska levereras vissa veckodagar, levereras till annan plats, eller (som i många privata fall) får lämnas på adressen utan kvittens.
Så ring (eller besök om det är svårt att ringa) den lokala terminalen, så ska du se att det löser sig snabbare nästa gång.
//Goforit (f.d. anställd på det nämnda företaget)
Orsaken till att det tar extra tid är att så gott som allt gods som skall till en privatkund lämnas kvar på terminalen av åkaren/chauffören (som kör ut gods lokalt) för kundavisering. Detta beror på att det är så få privatkunder som går att nå spontant en vardag dagtid, vilket resulterar i extra (obetald) körsträcka, trassel med godset när det kommer i retur till terminalen m.m.
Men det finns en lösning!
På den lokala DHL-terminalen finns en pärm där det finns noterat om kunders särskilda önskemål. Exempelvis att godset bara ska levereras vissa veckodagar, levereras till annan plats, eller (som i många privata fall) får lämnas på adressen utan kvittens.
Så ring (eller besök om det är svårt att ringa) den lokala terminalen, så ska du se att det löser sig snabbare nästa gång.
//Goforit (f.d. anställd på det nämnda företaget)
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är väl jättebra med avisering, men det förutsätter ju att firman har någon anställd som kan hantera en telefon. De som jobbar med aviseringen kan tydligen bara med stora svårigheter ringa ut, och verkar helt okunniga vad gäller att svara i telefonen.
Självklart är inte DHL personalen SÅ imkompetent, de är bara ointresserade.
Självklart är inte DHL personalen SÅ imkompetent, de är bara ointresserade.
Nu låter det som att affekten fortfarande hänger kvar..
De som sköter aviseringar ringer och jagar en väldig massa mottagare varje dag. Men ibland är det svårt att få tag på rätt person, det är felaktiga telefonnummer etc.
Att de är j-liga att få tag på, kan jag hålla med om. Så har du inte allt för långt, så sväng in på terminalen istället.
De som sköter aviseringar ringer och jagar en väldig massa mottagare varje dag. Men ibland är det svårt att få tag på rätt person, det är felaktiga telefonnummer etc.
Att de är j-liga att få tag på, kan jag hålla med om. Så har du inte allt för långt, så sväng in på terminalen istället.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast nu återstår det att se om jag hittar någon leverantör som kan leverera före helgen. Hade siktat in mig på Bauhaus som har ungefär vad jag behöver på hyllan. Men efter en detaljstudie så ser det ut som de har ett alldeles för stort mått på avstånd vägg-koppling. Purmo som Rinkaby säljer har 76mm. Bauhaus verkar (efter en ganska dålig mätning) ligga på nära 100mm på samma mått.
Skall åka och kolla på Hornbach imorgon. Vågar inte annulera min beställning hos Rinkaby förrän jag har ett alternativ.
Skall åka och kolla på Hornbach imorgon. Vågar inte annulera min beställning hos Rinkaby förrän jag har ett alternativ.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Goforit, du har helt rätt, jag kokar, finns nästan inget som kan få mig så ur gängorna som när transporter inte fungerar.
För att lösa ditt dilemma inför helgen, så kan det ju vara idé att köra till terminalen och hämta dem (om det går beroende på fordon). Då kan du ju passa på och tala om för dem hur du vill att det ska se ut nästa gång.
Nästa gång du söker purmoradiatorer så säljer ju även Mani Armatur dem, men det hjälper dej ju inte i detta läget, så jag säger som de andra. Åk till Västberga och snacka med dem. Har själv haft problem med DHL och deras aviseringar och paket som är "någonstans". Oftast har jag dock lyckats förekomma deras utskick genom att själv ringa och begära att hämta ut prylarna direkt på terminalen.