47 911 läst ·
106 svar
48k läst
106 svar
Varning för CTC's så kallade "Smart Elprisstyrning / SmartGrid"
Hej och tack, det har gått någon dag nu och det fungerar. Sjukt att man måste Aktivera sin panna för uppdateringen i 24H (dåligt CTC).G guggen skrev:
Dock blir jag inte klock på om den bara blockerar värme vid högt pris och inget mer per automatik eller faktiskt räknar ut att den behöver passa på värma extra medan det är billigt. Optimalt vore om den kan beräkna effektbehovet, aktuell ute temp och agera smart.
Du kan ställa in ur den beter sig. Min höjer tempen i tanken ett antal grader när det är billigt och nyttjar det när det sedan blir dyrt.S SuperNyfiken skrev:Hej och tack, det har gått någon dag nu och det fungerar. Sjukt att man måste Aktivera sin panna för uppdateringen i 24H (dåligt CTC).
Dock blir jag inte klock på om den bara blockerar värme vid högt pris och inget mer per automatik eller faktiskt räknar ut att den behöver passa på värma extra medan det är billigt. Optimalt vore om den kan beräkna effektbehovet, aktuell ute temp och agera smart.
Hej all, tar upp denna gamla tråd då jag ännu en gång tänkt på att bygga ihop något som kan smartstyra min CTC värmepump. Min pump har stöd för smartgrid men ingen display/styrenhet för att hantera det. Det finns ett par ingår på pumpen som kan tala om för pumpen när priset är högt, lågt eller ifall värmningen helt ska blockeras. Tänkte koppla ihop dessa ingångar med en Skelly Uni, som jag sedan styr med Node-red. Men sen kommer vi till själv logiken, som jag tänkt bygga i Node-red, Data om aktuellt/framtida elpris tar jag från Tibbers API, väderdata borde man kunna få från SMHI eller Trafikverkets API. Frågan är bara hur avancerat jag ska göra det. Att bara tala om för pumpen när priset är lågt/högt eller göra något mer avancerad där jag blockerar pumpen under vissa villkor uppfylls? Eller ska jag använda något AI, där jag låter systemet köras mot ett visst mål, exempelvis lägsta möjliga förbrukning, lägsta kostnad, lägsta kostnad för högsta möjliga komfort. Man låter systemet köras mot något av dessa och gör sen en utvärdering och systemet anpassar sig automatiskt efter det.
Hej, jag har gjort vad du tänker göra. Resultat:tjänade 50 kr i månaden med timpris el kontra rörligt per månad. Det lönar sig inte OM du inte laddar elbil på billigaste tiden. Elbolagen har skruvat om sina priskurvor efter "timprisbommen".
Med vänlig hälsning, Kari (TeknDr så jag vet vad jag gör
)
Med vänlig hälsning, Kari (TeknDr så jag vet vad jag gör
Har samma erfarenhet. Ser lätt ut att tjäna en hacka och sen kommer nätavgifter och skatter och jämnar ut alltihop.K KaGusJu skrev:
Tror jag som mest tjänade en hundring per månad förra vintern.
Min tim:
inkl. Avgifter, dock ex moms (pga jämförelse med vattenfalls historik på rörliga priser, som också redovisar ex moms)
Jan 24: 63 öre/kWh
Feb 24: 47 öre/kWh
Okt 24: 26 öre/kWh
nov 24: 55 öre/kWh
Rörligt pris:
enligt vattenfall, se3,
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
Jan 24: 79 öre/kWh
Feb 24 : 61 öre/kWh
Okt 24: 35 öre/kWh
Nov 24: 84 öre/kWh
Så visst går det att hamna en bit under de rörliga priserna. Jag kanske sparade 15-20öre/kWh inkl moms sista vintern. Det är inget man blir rik på, snarare att man får lite kontroll på utgiften. Spotpriset är ju tyvärr runt 30% av hela elkostnaden, så det är ju en stor del av kostnaden som består.
Det verkar vara på gång med differentiering på nätpriserna beroende på tid med mera, samt effektavgifter. Där kan man nog undvika lite småpengar också, om man styr lite smart.
I mitt fall så kan jag elda med ved eller låta värmepumpen värma huset, och jag eldar om jag har tid/lust och elen är lite dyrare. Värmepumpen styr lite beroende på elpris (inte ctc smartgrid dock), och gör varmvatten bara när elen är billig.
inkl. Avgifter, dock ex moms (pga jämförelse med vattenfalls historik på rörliga priser, som också redovisar ex moms)
Jan 24: 63 öre/kWh
Feb 24: 47 öre/kWh
Okt 24: 26 öre/kWh
nov 24: 55 öre/kWh
Rörligt pris:
enligt vattenfall, se3,
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
Jan 24: 79 öre/kWh
Feb 24 : 61 öre/kWh
Okt 24: 35 öre/kWh
Nov 24: 84 öre/kWh
Så visst går det att hamna en bit under de rörliga priserna. Jag kanske sparade 15-20öre/kWh inkl moms sista vintern. Det är inget man blir rik på, snarare att man får lite kontroll på utgiften. Spotpriset är ju tyvärr runt 30% av hela elkostnaden, så det är ju en stor del av kostnaden som består.
Det verkar vara på gång med differentiering på nätpriserna beroende på tid med mera, samt effektavgifter. Där kan man nog undvika lite småpengar också, om man styr lite smart.
I mitt fall så kan jag elda med ved eller låta värmepumpen värma huset, och jag eldar om jag har tid/lust och elen är lite dyrare. Värmepumpen styr lite beroende på elpris (inte ctc smartgrid dock), och gör varmvatten bara när elen är billig.
Lönar sig inte? Tjänar man 50kr per månad på det är det ju lysande! 🤑K KaGusJu skrev:
Även om man bara sparar 50kr/mån lönar det sig.
Om man laddar elbil eller inte har knappast med saken om det "lönar" sig eller inte att göra. Inte annat än att ju högre förbrukning ju större besparingspotential.
Hur man än ser på saken kan man spara genom att köpa en produkt till lågt pris istället för att köpa till högt pris. Elprisets fluktuationer ger exakt den möjligheten.K KaGusJu skrev:
När det gäller att anpassa sig efter väderprognoser är det betydligt mera komplicerat. Främst eftersom prognoserna ofta är dåliga. Försöker man göra sådana anpassningar till spådomar om framtiden sysslar man med antaganden och gissningar. Håller man på med det vet man kanske vad man gör. Men man vet rimligen oxo att man håller på och gissar. Eftersom man inte alltid gissar rätt blir det svårare att göra några större besparingar med den metoden. Det är något även NIBE vet. Det framgår av deras informationsmaterial.
Det lönar sig att plocka upp en gammal tioöring från marken och gå till en skrotköpare och sälja den också. Men inte värt besväret.O skrev:
Jag märkte på temperaturen i huset när elpriset var högt, då sjönk tempen 0,5-0,7 grader och började komma kalldrag från trappan. Och det var när jag sparade 50 kr/månad.
När jag lyckades pressa upp besparingen till 100kr så flyttades mat och tvätt efter elpris också.
Med nuvarande prismodeller var det helt ovärt jobbet och komfortminskningen för min del.
Men kul försök.
Nej det lönar sig normalt inte. Att styra om sin konsumtion till låg-timmar kostar också i form av investering. Jag har gjort det själv som ett test och kört i tre år nu. 3fas kontaktor för vvb, pump/tank styrning, reläer och styrning för avfuktare och gud vet vad. Har såklart fått ner kostnaden, men styrning och annat lär nog ha gått sönder innan det blir plus på totalen... Men kul var det.O skrev:
Lönar sig inte? Tjänar man 50kr per månad på det är det ju lysande! 🤑
Även om man bara sparar 50kr/mån lönar det sig.
Om man laddar elbil eller inte har knappast med saken om det "lönar" sig eller inte att göra. Inte annat än att ju högre förbrukning ju större besparingspotential.
Hur man än ser på saken kan man spara genom att köpa en produkt till lågt pris istället för att köpa till högt pris. Elprisets fluktuationer ger exakt den möjligheten.
När det gäller att anpassa sig efter väderprognoser är det betydligt mera komplicerat. Främst eftersom prognoserna ofta är dåliga. Försöker man göra sådana anpassningar till spådomar om framtiden sysslar man med antaganden och gissningar. Håller man på med det vet man kanske vad man gör. Men man vet rimligen oxo att man håller på och gissar. Eftersom man inte alltid gissar rätt blir det svårare att göra några större besparingar med den metoden. Det är något även NIBE vet. Det framgår av deras informationsmaterial.
I November månad sparade jag 339 kr på elhandeln med tariffstyd laddning och bergvärme. (1768 kWh)T teo77 skrev:
Jag har effekttariff och jämfört med tidigare beteende så sparade jag ca 200 kr.
November hade jag ett snittpris på 75 öre.
Tycker att en besparing på totalt över 500 kr inte är så dumt, då lever vi som vanligt när det gäller disk och tvätt.
I den fastigheten där jag kör mest styrning så har jag faktiskt funderat på det, mest för att jag har 25A där (bara abonnemang kostar 10k+ per år), där kan det verkligen löna sig. Numera har jag ej heller behov av 25A, så jag kör antingen effekt eller drar ner den till 16a. Blir nog att testa effekt där.T teo77 skrev:
Alla i tråden skriver om smart styrning, vad är det. Att stänga vid dyrtid och köra på vid lågpris på energi, det innebär att det ska hemtas hem energi för att kompensera något på lågpris. Vad blir det då att ösa på med energi, klart billigare på den biten, men vad händer den del som inte är förhandlingsbar. NÄTAGIFTEN. Med många kW/h så kan fakturan öka dramatiskt. Så det med smart styrning kan vara kontraproduktivt, Lite på energisidan, men nätavgiften kan öka med massor och effektavgiften slå till på topp. troligtvis kan en del få en överraskning. Sen att börja skriva om att tvätta- laga mat- duscha på natten - ladda bilen och annat på natten, vad i herrans namn är det frågan om. Ska vi i landet förändra våra dygnsvanor för något som kommer från EU och implementeras och sanktioneras av de s.k styrande av vårt land, samt monopolföretagen för el. Nä fy fan för det.
Redigerat:
Det är ju inte så ensidigt att man enbart styr på priset. Jag styr på pris och har ett effekttak.J jonaserik skrev:Alla i tråden skriver om smart styrning, vad är det. Att stänga vid dyrtid och köra på vid lågpris på energi, det innebär att det ska hemtas hem energi för att kompensera något på lågpris. Vad blir det då att ösa på med energi, klart billigare på den biten, men vad händer den del som inte är förhandlingsbar. NÄTAGIFTEN. Med många kW/h så kan fakturan öka dramatiskt. Så det med smart styrning kan vara kontraproduktivt, Lite på energisidan, men nätavgiften kan öka med massor och effektavgiften slå till på topp. troligtvis kan en del få en överraskning. Sen att börja skriva om att tvätta- laga mat- duscha på natten - ladda bilen och annat på natten, vad i herrans namn är det frågan om. Ska vi i landet förändra våra dygnsvanor för något som kommer från EU och implementeras och sanktioneras av de s.k styrande av vårt land, samt monopolföretagen för el. Nä fy fan för det.
Att flytta värmeproduktion mellan olika timmar innebär inte fler kWh och högre nätavgift.
Vad jag däremot gör är att variera temperaturen i varmvattentanken på min värmepump efter elpriset.
Sen är det ju inte så att man sitter och tittar på tvättmaskinen eller diskmaskinen, vi startar dem med fördröjd start så de går de timmar det är lågt pris.
Och bilen, ja den är ju mest praktiskt att ladda på natten...
Tror inte du ordentligt tänkt igenom allt du skrev.