70 030 läst ·
45 svar
70k läst
45 svar
Varning för Byggmax Lätt Hand Spackel!!
Jag körde också Byggmax spackel senast trots mina tidigare negativa erfarenheter. Orkade inte åka någon annanstans och handla. Tycker det funkade bra nu. Men det är fortfarande en massa luft i spacklet så man får inte så mycket som det ser ut.
Och vi som varit nöjda med Byggmax-spackel tidigare, fick totalspunk på det i somras, med nya kvaliteten. Det torkade långsamt, sjönk ihop massor och var mycket svårslipat.
Även färgen var sämre än vanligt, så nu hamnade vi på dyra färgaffären istället.
Även färgen var sämre än vanligt, så nu hamnade vi på dyra färgaffären istället.
Så brukar det inte vara när det gäller butikers egna produkter utan de gör en upphandling med en leverantör, det är ju en nackdel då man inte vet vad som är i burkarna fast de ser likadana ut, samma "problem" finns ju inom livs.
Jag föredrar dyrare spackel, mest för att jag tycker det är så himla trist att spackla och om ett spackel som är 3 ggr så dyrt, men besparar mig en extra spackling så väljer jag det dyrare. Däremot är Byggmax spackel mer prisvärt. Använde det på ovanvåningen (innan jag hade tröttnat på spackling) med gott resultat. Varken torktid eller bubblor upplevde jag som problem, men det sjunker väldigt mycket när det torkar.
Jag kan hålla med om att latexfogen från Byggmax blir lite genomskinlig. Ska nog köpa något dyrare och prova med och jämföra. Har ca 100 m tak/vägganslutning att fylla med fog, så det kan vara värt att välja ett bättre och dyrare alternativ.
Jag kan hålla med om att latexfogen från Byggmax blir lite genomskinlig. Ska nog köpa något dyrare och prova med och jämföra. Har ca 100 m tak/vägganslutning att fylla med fog, så det kan vara värt att välja ett bättre och dyrare alternativ.
har också dålig erfarenhet från Byggmax spackel...var iofs ett tag sedan jag provade det men upplevde det trögtorkat, poröst och svårslipat....så nu kör jag med lite dyrare spackel...har aldrig blivit besviken på det...
/
M
/
M
Förstår inte för mitt liv hur spacklet kan upplevas som svårslipat. Ett par drag med ett 120-papper och alla toppar rivs av utan problem. Jag är absolut ingen kung på att spackla, men till och med jag lyckas bredspackla och slipa så grannen frågade om vi hade hunnit måla ett varv när han såg det efter andra omgången.
Hejsan alla 10 år senare. Jag har inte köpt byggmax basic 10 liters lätt handspackel för 169kr utan jag körde på Midun 10 liter för 219 kr som byggmax säljer. Jävligt nöjd än sålänge. Gick som en dans och lätt att slipa. Jag är så satans trött på gamla gnällspikar som snackar sitt skit, jävla wanna be arga snickaren. Som om att xl bygg eller woody har bättre grejer eller? Ni tror bara det men skillnaden är att det tar 3 gånger mer betalt för sina grejer jämfört med byggmax. Visst alcro färg är kanske bättre än byggmax billigaste. Men till att köra inomhus kan jag säga att jag använt både rusta, biltema, byggmax, jem o fix, t.o.m bo ohlssons billigaste färg och allt har gått så jävla bra. Så nä de där xl bygg och woody kan gått ha konkurrens.
Råkade ta Midun skarvspackel i en hall nu, vilken djävla dynga. Om Byggmax råkar läsa detta, stoppa omedelbart all försäljning tills ni tagit reda på vad som gått fel i tillverkningen.
Jag har använt några 10-liters spannar med byggmax lätt hand nu, jag tycker det hela tiden har fungerat bra för mig.
Även har spannar som stått lång tid mellan användningarna gått bra.
Nu har de inte kvar den sort jag kört med, så här har burkarna jag använt sett ut:

Det kanske är samma innehåll i den nya spannen, bara annat utseende, men eventuellt provar jag något annat nästa gång i alla fall.
Jag har inte jämfört så väldigt mycket, nyligen har jag spacklat med nordsjö, kändes ungefär likadant, och för några år sedan höll jag på med beckers lätt hand, inte hemma hos mig dock - den kändes också ungefär lika som byggmax att hålla på med, vad jag minns. En spann från Silvan (vila i frid!) med något i samma prisklass som byggmax har jag också haft, funkade bra, men när jag öppnade den ett par tre månader senare för nästa grej så var den full med mögel.
Byggmax spannar har jag haft stående halvtömda ett par år, och det har bara varit att fortsätta med innehållet.
Även har spannar som stått lång tid mellan användningarna gått bra.
Nu har de inte kvar den sort jag kört med, så här har burkarna jag använt sett ut:

Det kanske är samma innehåll i den nya spannen, bara annat utseende, men eventuellt provar jag något annat nästa gång i alla fall.
Jag har inte jämfört så väldigt mycket, nyligen har jag spacklat med nordsjö, kändes ungefär likadant, och för några år sedan höll jag på med beckers lätt hand, inte hemma hos mig dock - den kändes också ungefär lika som byggmax att hålla på med, vad jag minns. En spann från Silvan (vila i frid!) med något i samma prisklass som byggmax har jag också haft, funkade bra, men när jag öppnade den ett par tre månader senare för nästa grej så var den full med mögel.
Byggmax spannar har jag haft stående halvtömda ett par år, och det har bara varit att fortsätta med innehållet.