Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är även kommunens handläggare som ska yttra sig inför beslut. Vad säger denna om blandaren ?
Jag tänker inte fråga

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag kan tycka att i princip alla inblandade ska ha sin beskärda del av skäll för att ha slarvat på något sätt i detta fallet.

Tapwell vars produktinformation är minst sagt luddig, kanske felaktig.

TS som köpt en produkt utan att ha kollat upp köpt produkts egenskaper och/eller monteringsanvisningar ordentligt.

Rörpularen som inte varnat TS för att blandaren inte nödvändigtvis lirar med Säker Vatten.

Bygghemma som för att göra kunden nöjd bara kunnat analysera situationen och insett att "jo, i detta fallet kan man nog anse att både vi och tillverkaren kunde ha varit tydligare" och accepterat reklamationen.

Besiktningsmannen som vad det verkar har ett tveksamt lagstöd för sitt utlåtande att inte godkänna installationen.

Vem av parterna som gjort mest fel ..... det får ni andra bråka om men jag hade personligen gått efter och ifrågasatt besiktningsmannen. I andra hand Bygghemma som TS har ett köpavtal med. Eftersom Bygghemma är välkända rövhattar så hade jag istället kontaktat Tapwell och kollat om inte dom hade kunnat vara lite smidiga och uppväga sin något luddiga information etc.

EDIT: dessutom verkar både TS och besiktningsmannen blandat ihop begreppen branschstandarder/byggnormer/byggregler. Att TS gör det kan man ha förståelse för men att en besiktningsman gör det ...... 🙄
vi verkar vara många som tycker att de är rövhattar
😂
En skärmdump av reco.se med en företagsprofil. Företaget har låga omdömen och trovärdighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
😂
Notera också att bygghemma-gruppen ligger bakom en avsevärd andel av alla näthandlare inom segmentet.
https://www.wearebhg.com/brands/

N noone70 skrev:
det är BBR (och Säkervatten) som ligger till grund för detta.
Om det är så skulle jag framför allt peka på BBR. Det smäller högre än Säker vatten då det i så fall är de facto olagligt att installera den i ett nybygge.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju alltid ta en titt själv. Eftersom det är föreskrifter som ska följas kan du ju läsa dem fritt. BBR alltså.
N noone70 skrev:
det är BBR (och Säkervatten) som ligger till grund för detta.
Säker vatten är alltså en bransch-standard som beskriver hur man kan göra. Lite som att IKEA, JYSK och MIO hade gett ut en standard på hur man ska inreda ett hem. Inget man behöver följa men hade de gjort en sådan så hade säkert många använt den som referens.

6:625 Utformning

Här kan du bland annat läsa att "Risk för skador på omgivande byggnadsdelar eller andra olägenheter på grund av frysning,kondensering eller till följd av utströmmande vatten ska begränsas. (BFS 2014:3)."

Det är alltså du som byggherre som ska se till att detta uppfylls. Bygghemma har inte den uppgiften, du kan ju faktiskt använda kranen i fråga till att spola vatten i ett våtrum med enbart rostfri inredning. Du som byggherre eller möjligen din rörmokare (eller om någon annan designar ditt kök) har ansvaret alltså.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
N noone70 skrev:
😂
[bild]
Det fanns en period under vilken man vågade hoppas på KK.

• Aktiediagram för BHG Group AB visar kraftig kursnedgång över tid, information om aktiens handelsintervall och marknadsvärde.
    Skapa konto
Varför ska man undvika Bygghemma? Riktigt orättvist att påstå att något i det här är deras fel. Bygghemma är en återförsäljare av flertalet varumärken och det är helt upp till dig som kund om du vill handla där till ett ofta billigare pris än hos varumärket själva. Och varför ska man undvika Tapwell bara för att du har haft en dålig upplevelse en gång? Tapwell är ju ett av de bästa varumärkena inom sin bransch i Sverige och även rekommenderat av Säkert Vatten så självklart kommer Bygghemma ta in ett sånt varumärke. Försök att reklamera till ARN istället för att hänga ut företag som absolut inte förtjänar det. Om ARN håller med dig så kommer du ju att få pengar tillbaka.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
P
Håller med har beställt allt möjligt ifrån Bygghemma aldrig varit något problem..

• Gilla
Jova85
  • Laddar…
BirgitS
Bygghemma fungerar normalt bra vid beställningar, däremot är de och resten av koncernen ofta urdåliga när det gäller reklamationer (om det inte gäller transportskador som de kan skicka vidare till transportföretaget).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P prunila skrev:
Varför ska man undvika Bygghemma? Riktigt orättvist att påstå att något i det här är deras fel. Bygghemma är en återförsäljare av flertalet varumärken och det är helt upp till dig som kund om du vill handla där till ett ofta billigare pris än hos varumärket själva. Och varför ska man undvika Tapwell bara för att du har haft en dålig upplevelse en gång? Tapwell är ju ett av de bästa varumärkena inom sin bransch i Sverige och även rekommenderat av Säkert Vatten så självklart kommer Bygghemma ta in ett sånt varumärke. Försök att reklamera till ARN istället för att hänga ut företag som absolut inte förtjänar det. Om ARN håller med dig så kommer du ju att få pengar tillbaka.
Jag kommer driva detta även till ARN
Till dess så vill jag att så många som möjligt ska få veta att de är ett oseriöst företag så de slipper gå på samma nit som jag!
Det är bara se på reco, över 200 omdömen och ett snitt på 1.2(max är 5).

• Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
P
Dom omsatte ca 2 miljarder 2022 att få 200 dåliga omdömen som denna är någ inte så många med tanke på omsättningen..
Att tänka på att alla nöjda kunder inte skriver något bara dom som är missnöjda..

• Gilla
Lillekitte och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Dom omsatte ca 2 miljarder 2022 att få 200 dåliga omdömen som denna är någ inte så många med tanke på omsättningen..
de har TOTALT 210 omdömen
Av dom är fördelningen följande

En stilren graf som visar fem olika staplar med procentandelar och färgkodade cirkeldiagram, sannolikt en undersökning eller statistik.
Skapa konto

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
N noone70 skrev:
de har TOTALT 210 omdömen
Av dom är fördelningen följande

[bild]
under hur många år är dessa omdömen in skickade?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alla som kollar i förväg vet att de är skit och resten bryr sig inte. De kommer inte börja bry sig om en eventuell fällning i ARN.

Mitt råd är att du slänger kranarna om du inte vill ha dem och köper något annat. Livet är inte oändligt och timlönen på att driva något hos ARN är väldigt låg.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag kommer driva detta även till ARN
Till dess så vill jag att så många som möjligt ska få veta att de är ett oseriöst företag så de slipper gå på samma nit som jag!
Det är bara se på reco, över 200 omdömen och ett snitt på 1.2(max är 5).
Reco är inte en plattform som kunder generellt använder. 200 omdömen är väldigt lite för ett företag så stort som Bygghemma. Trustpilot är dock det så där kan man lita på att alla omdömen man ser som har en verifierad bock är en riktig kund. Där har de 4,5 av över 20 000 omdömen.
https://se.trustpilot.com/review/www.bygghemma.se
Det finns ingenting som är oseriöst med Bygghemma. Självklart kan man alltid ha en dålig upplevelse som kund även på ett bra företag. Men Bygghemma är en koncern med många bra e-handlar under sig och som jobbar med hundratals varumärken.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.