Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Varning för Polarpumpen - tillochmed slutat svara på mail

1. M
    Medlem · Kalar · 2 inlägg

MartinGus

Medlem
    Köpte en LG värmepump och blev lovade 5 års totalgaranti vid köp av installation från polarpumpen, vi har haft problem med pumpen sedan dag ett. Vi har fått fylla pumpen 3 gånger och gjort om installationen. Försökt felanmäla detta ett flertal gånger men nu svarar de inte ens.

Akta er för att beställa från dem!

Martin Gustafsson

• Laddar…
  2. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Polarpumpen har väl endast sålt pumpen, monteringen är utförd av någon firma nära dig ock den 3 åriga garantin är väl en fabriksfiksgaranti

3. S
    Medlem · Stockholms · 2 212 inlägg

sunqan

Medlem
    Om ts köpt pumpen från polarpumpen med installation och 5års totalgaranti, Då är det till polarpumpen som alla klagomål ska riktas. Eller hur tänker du cecar33?

4. L
    Medlem · Halland · 5 736 inlägg

lordi

Medlem
    Troligtvis klåpare som installerat. Frågan är vem som sålt pumpen. Polarpumpen eller installatören.

5. NetNut
    Medlem · skåne · 1 163 inlägg

NetNut

Medlem
    Som ts beskriver det fattar jag det som om pump + installation köpts av polarpumpen och sedan har installatören eventuellt inte gjort ett bra jobb. Är pump och tjänst köpt av polarpumpen är det ju polarpumpen som skall åtgärda problemet via sin underentreprenör tills kunden är nöjd och allt fungerar som det ska.

6. M
    Medlem · Kalar · 2 inlägg

MartinGus

Medlem
    Hej!

Jo, att det var en klåpare som installerade pumpen stämmer. Det läckte ur kopplingar som satt i vägg. Installationen är nu omgjord och provtryckt. Det var väldigt tunt gods i rören.

Problemen som varit från början och som jag också felanmält flera gånger är felkoden CH05 på innedelen. Det skall enligt LG bero på kommunikationsfel mellan inne och ute-del. Det har hittills hjälpt med att fylla den så har problemen försvunnit tills det blir lite gas igen.

Nu har den gett upp helt - visar endast CH05 och enligt vår värmetekniker har EEV-mojängen brunnit.

Tråkig historia. Gav 21000 inklusive installation. Vi skulle få fem års totalgaranti. Är nu uppe på totalt 27000:- lagda på vad som nu är en "brick"

Nu svarar de inte på mina mail längre och det konto jag hade som inloggning på hemsidan har tagits bort så jag inte kan se historik/orderbekräftelse.

I sista mailet jag fick från dem så hävdar de att jag har två års garanti på pumpen och ett års garanti på installationen. Vi har pumpen som primär värmekälla och jag kan helt enkelt vänta på svar längre...

Klåpare.

Nu blir det en Mitsubishi istället, ej köpt från Polarpumpen.

Martin

7. S

sunqan

Medlem
    Om du inte har skriftligt på "5års totalgaranti" är det tyvärr svårt. Det blir ju då ord mot ord. Surt i vilket fall.

8. Music Man
    Medlem · Ale i Västra Götaland · 775 inlägg

Music Man

Medlem
    När köpte du pumpen?

9. Music Man

Music Man

Medlem
    Du har ju oavsett 3års reklamationsrätt samt 10års reklamationsrätt på vissa tjänster.
    Jag skulle kontaktat konsumentrådgivare i din kommun.

10. NetNut
    Medlem · skåne · 1 163 inlägg

NetNut

Medlem
    Oavsett vilka garantier som lämnas så är säljaren/firman skyldig att lämna 3 års reklamationsrätt på både värmepump och installation. Då det verkar som om pumpen strulat i stort sett från början handlar det ju om ett ursprungligt fel som inte åtgärdats. Är pumpen köpt/installerad för mindre än tre år sedan har du rätt att häva köpet om de inte lyckats få pumpen att fungera efter två reparationsförsök. Du har troligtvis även rätt att få tillbaka eventuella utlägg om du själv tvingats anlita reparatör för att avhjälpa felet om säljaren vägrat eller inte gjort det i skälig tid.

Kolla lite på konsumentköplagen - där står en hel del matnyttigt.

11. M
    Medlem · Skåne · 2 240 inlägg
    Ta det med ARN. Utfallet av prövningen brukar de flesta seriösa företag följa.
    www.arn.se

12. Music Man

Music Man

Medlem
    Mitt råd till dig är att kontakta Polarpumpen en sista gång innan du drar ärendet vidare till ARN.
    Handläggningstiden är minst 6månader.
    Du skall formulera ett bra mail till dem där du reklamerar varan/tjänsten.
    Det bästa vore om du mailat konsumentrådgivaren i din kommun med den mail konversation som ni haft mellan er och rådfrågat dem. Svaret som du får från dem kan ofta ge effekt att visa upp.
    Sen måste man även veta att ARN är en opartisk organisation och du som konsument måste ha bevis på din sida för en korrekt bedömning.

13. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Köpte du installationen av Polarpumpen

14. S

sunqan

Medlem
    Tyckte ts var rätt tydlig i första inlägget...

15. L
    Medlem · Halland · 5 736 inlägg

lordi

Medlem
    Troligen är det så att Polarpumpen anlitar billigast möjliga lokala installatör. I detta fall är det tveksamt om denna ens är certfifierad. Om du vet installatörens namn, så kan du kolla detta på www.incert.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.