Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

VARNING för DittNyaBadrum

  1. M
    Renoveringsnovis · 787 inlägg

    Mortsken

    Renoveringsnovis
    VARNING för:
    DittNyaBadrum Sverige AB
    Org.nr: 556746-0018
    http://www.dittnyabadrum.se/

    Vi anlitade DittNyaBadrum 2018 för renovering av vårt ca 3 kvadratmeter stora badrum.
    Vi hade en klar bild av hur badrummet skulle se ut, och ville lägga allt på totalentreprenad. Hade vi velat lägga mer tid på att vara delaktiga, så hade vi kunnat ta in hantverkare för de olika momenten och koordinera detta själv. Vi har bekanta som är plattsättare, elektriker, snickare, men valde totalentreprenad för att slippa alla bekymmer.

    Vid första mötet var Ditt Nya Badrum i Lomma mycket hjälpsamma med att rita upp och planera badrummet. Vi fick ett bra första intryck helt enkelt, och därför anlitade vi Ditt Nya Badrum.

    Kontrakt skrevs 1/9-2018 och vi skulle ha ett nyckelfärdigt badrum på ”4 veckor +- lite” (direkt citat av Ditt Nya Badrum).

    Den 17 september 2018 startade renoveringen.

    Det märktes väldigt snabbt att Ditt Nya Badrum inte kommer att hinna bli klara i tid, eftersom det kunde gå två-tre-fyra dagar utan att någonting hänt. Arbetarna kom och jobbade precis som de ville och vår projektledare från Ditt Nya Badrum hade knappt någon dialog med oss (eller byggarna).

    Vi började då undra vad som händer, och hur tidsplanen ser ut så att vi kunde kontrollera att det som bör göras blir gjort i tid. Från Ditt Nya Badrum hörde vi inget förutom när vi drog ut information, och då var det inga konkreta svar, utan att det skulle hinnas med i tid och allt var som det skulle. Någon tidsplan fick vi aldrig trots att vi efterfrågade detta vid flertalet tillfällen och vår projektledare lovade att skicka över planen upprepade gånger.

    Det datum när vårt nyckelfärdiga badrum skulle vara färdigt, eller den 15 oktober 2018, såg det ut så här i hallen och i badrummet:

    [​IMG]


    Projektet löpte vidare utan någon plan, och det blev inte bättre ju längre tiden gick. Efter 8+ veckor var badrummet ”färdigt”, dvs duschen och toaletten monterades och byggpappret togs bort från hallen. Under resans gång var där mycket som vi tyckte var väldigt märkligt gjort och som vi inte trodde var fackmannamässigt gjort, såsom rörgenomföringar utan tätskikt. Vi hade även synpunkter på en hel del saker som såg direkt dåligt ut, som fogar och kakelplattor med mera. Allt detta tog vi upp med vår projektledare ett flertal gånger, under de korta möten, i telefon när hon väl svarade samt e-post och sms – 90% av alla dessa interaktioner stod vi för.

    Vi krävde ett möte med där både VD:n och projektledaren skulle delta. På mötet i mitten av november 2018 bestämdes att en del punkter skulle åtgärdas så som väldigt dåliga fogar med mera. Vi fick också garanterat att det som vi inte tyckte var riktigt utfört var absolut enligt gällande regelverk.

    Till exempel som bilden nedan. Detta är rörkopplingar i väggen utan tätskikt, som täcktes av en trälåda med inspektionsluckor. Detta var helt korrekt enligt VD:n och projektledaren:

    [​IMG]

    Eller ”väggen” där wc fixturen byggdes in. Vanliga träreglar och gipsskiva utan tätskikt. Det var helt ok, och det är så man gör fick vi förklarat för oss.

    [​IMG]





    Massa saker som inte såg alls bra ut. Till exempel skärning vid hörn som vi inte var nöjda med. Detta såg ut så här de tre försök de gjorde om och försökte förbättra eller maskera med ännu mera fog.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]



    En annan sak som vi tjatade på dem från dag 1 var elementröret som vi ville skulle plockas bort helst strax efter rivningen av det gamla badrummet. Det gjorde man inte av någon anledning, och istället löste man det så här smart och snyggt. Först en liten låda, som man sen kapade rören 15 cm ovanför, sen ytterligare en låda för att täcka rören som stack upp.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Dock lovade Ditt Nya Badrum att badrummet skulle vara helt färdigt den 19 december. När vi kom hem kvällen den 20 december 2018 var ena väggen i hallen nyspacklad, det saknades dörrkarm och fogningar vid vasken inne i badrummet. Vi ringde och sms:ade VD:n på Ditt Nya Badrum, som då var även vår projektledare (vår ordinarie var bortrest vilket vi ”råkade” ta reda på utan att hon hade för avsikt att informera oss om det), men fick inget svar. Vi uppmanade VD:n att kontakta oss omedelbart. Det var endast en arbetsdag kvar före julafton, fredag den 21 december, och lägenheten var i kaos. Hela familjen (13st) skulle fira jul hos oss tre dagar senare. Som tur var kom en byggare dagen därpå och återställde det som han hann med, men en hel del av punkter som vi kommit överens om på mötet i november var kvar. VD:n återkom aldrig, punkterna blev aldrig åtgärdade.

    Vi skulle kunna räkna upp en väldig massa saker som de gjorde otroligt dåligt, men det tar för mycket plats. Kommer lägga upp fler bilder lite senare.

    Vi kände att det inte gick att lita på Ditt Nya Badrums ord, eller deras kompetens, så vi beslöt att ta in en extern besiktningsman för kontroll.

    Dagen för besiktningen den 1 mars 2019 var vår projektledare sjuk, och till mötet kom då en nästan nyanställd person som inledde mötet med att vi inte hade betalt sista fakturan, och höll inne mer än 10%. Hen hade fått reda på att badrummet var färdigt, och allt såg bra ut, så hen var väldigt självsäker. Detta var fram tills vi gick in i badrummet!

    Efter en stund visade det sig att besiktningsmännen inte hade så många punkter att skriva upp, eller rättarsagt de tyckte inte det var lönt, då de fullkomligt sågade allt längs tätskiktet!

    Badrummet var så dåligt utfört på flertalet områden att allt måste rivas och göras om från grunden. Den nya projektledaren kunde inte annat än hålla med om att det såg otroligt dåligt ut och att det var direkt pinsamt att hens nya chef AKA Ditt Nya Badrums VD godkände detta några månader tidigare utan en enda kommentar.



    Allt revs ut och nytt projekt startade den 1 april 2019.

    Till en början verkade allt fungera rätt så bra. Men helt plötsligt 3 veckor in i renoveringen försvann vår nya projektledare, och hela projektet började återigen gå åt helvete.

    Väggen där duschen skulle sitta såg väldigt liten ut, och när vi tog mått visade det sig att den är 700 istället för 800 som den ska vara enligt ritningen! Vi upptäckte även att unidrain är bytt till en som är 700 lång och av en annan version utan att vi varit inblandade i detta beslut. Då blev det en ordentlig granskning av bygget mot ritningen och fakturorna. Det visade sig att även wc+fixtur är utbytta mot en billigare modell.

    DittNyaBadrum påstod att måtten på duschväggen är korrekta. Men vi pratade med byggarna, och självklart var måtten helt fel. Vi vill inte skylla på byggarna, de hade bara gjort som de blivit tillsagda av Ditt Nya Badrum.

    På ett akutmöte tillsammans med byggarna den 5 maj 2019 kom vi fram till en lösning som vi under omständigheterna var ok med. VD:n som nu var vår projektledare eftersom den förra tydligen hade blivit sjuk, sa per telefon att hon inte tyckte det var intressant att vara med på detta möte då hon visste att måtten är korrekta (hur hon kunde veta det, när hon inte varit i lägenheten sedan november 2018 kan man ju undra).

    Nästa överraskning kom ett par dagar senare när vi upptäckte att det igen satt träreglar och gipsskiva vid toan! Ett av felen som de fått underkänt för på förra bygget! Ditt Nya Badrum har alltså inte ens läst protokollet, eller läst och inte förstått det.

    [​IMG] [​IMG]

    Vi satte upp en lapp att detta måste absolut åtgärdas innan bygget går vidare, så att inte badrummet återigen måste rivas. Eftersom varken vi eller byggarna hade någon fungerande kontakt med Ditt Nya Badrum började de lämna handskrivna lappar för oss i hallen.

    Vi fick då detta mail från VDn:

    ”Hej!

    Byggaren berättade att där låg en lapp från någon (vet inte om det är ni eller någon som utger sig för att vara en besiktningman) som har skrivit om den vägghänga wc:ns konstruktion. Jag vet inte vilken kompetens denna person har men vill gärna ha en hänviselse till ett regelverk då detta är praxis om man arbetar kring besiktningar.

    Vi arbetar utifrån Byggkeramikrådet och de har ej krav på något speciellt material för vägghängd wc. Vet inte varför ni eller denna person klagat på att en våtrumsgips monterats.

    Ert stopp förra veckan för att golvbrunnen skulle vara fel och behöva bytas stoppade upp 2 dagar. Så ni kan lägga på dessa dagar på tidsplanen. Vi jobbar vidare nu men skriv gärna till mig istället (eftersom XXX är hemma sjuk) istället för byggaren på palts. Annars stannar de av, åker på annat håll och då förlorar vi tid. Förstår ni hur jag menar? ”



    Vi kontaktade BKR och sedan pratade vi även med byggarnas projektledare, som tog dit plattsättarens chef. Här konstaterades det väldigt snabbt att VD:n inte har någon som helst koll på vad hon pratar om och väggen gjordes om omgående med annat material. Denna gång var det byggarna som beställde materialet.

    [​IMG]

    Vid avtalat slutdatum den 5/6 maj 2019 såg hallen och badrummet ut så här:

    [​IMG]

    Till sist efter 8+ veckor var badrummet nästan färdigt, och blev godkänt på besiktningen den 24 maj 2019. VD:n AKA vår projektledare kom såklart inte då hon tydligen åkt på semester, trots att hon bekräftat att hon skulle komma bara två dagar innan. Till mötet kom ytterligare en person som inte varit inblandad innan. Hon inledde mötet med att hon måste gå om 30 minuter. Inga som helst dokument hade hon med sig och verkade inte kunna något om något. Bygget blev i alla fall godkänt med kravet att godkända dokument skulle skickas in så fort som möjligt och 30 punkter som skulle åtgärdas senast den 11 juni. I slutet på augusti var nästan allt åtgärdat. Givetvis var det vi som hade kontakt med byggarna och bokade möten de senaste 3-4 månaderna.

    Även denna gång finns det massor att ta upp under renoveringen. Det kommer fler bilder och beskrivningar i inlägg längre ner.

    Värt att notera att vi höll oss vid samma ritning och samma idé som vi hade i juli 2018. Vi har inte ändrat någonting, varken material, färg eller design. Vi ville bara få ett nyckelfärdigt badrum med totalentreprenad på 4 veckor +/- lite, precis som vi blivit utlovade och betalt för.

    Ditt Nya Badrum saknar kompetens, har inga kunskaper i hur man kommunicerar med kunder och samarbetspartners och behandlar kunder som skit.

    För att sammanfatta så är vår rekommendation att ABSOLUT INTE anlita DittNyaBadrum!
     
  2. M
    Medlem · Skåne · 487 inlägg

    maximm

    Medlem
    Vill börja med att beklaga den jävla renoveringen, och tacka för den den kanske bäst skrivna och formatterade inlägget på byggahus!
     
    • Laddar…
  3. M
    Medlem · 29 inlägg

    Myresjöhuset

    Medlem
    Stämmer in och beklagar.
    Det är så sjukt tröttsamt att se dom här firmorna hålla på. Imponerande att ha 30 besiktningsanmärkningar på 3 kvm badrum, dessutom andra gången man gör samma våtrum...
     
  4. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 2 152 inlägg

    olofh

    Renoveringsnovis
    Hade ditt nya badrum inne för att lämna offert på ett badrum för 2år sen. Blev väldigt fundersam på flera saker de tog upp vid besöket men framförallt deras offert. 250 000kr för ett badrum på ca 7m2. Antar att de fiskar efter jobb med extrema påslag så de har hög avkastning på varje order. Då har de råd att skita i sina kunder. Sorgligt att se
     
    • Laddar…
  5. M
    Renoveringsnovis · 787 inlägg

    Mortsken

    Renoveringsnovis
    Tack så mycket för det :)

    Hur man förstör en toastol DNB style.
    Elementrören skulle kapas av. Men eftersom man inte gjorde detta i ett tidigt skede så kan det gå så här.
    När man sågar metallrör, så skapas det metallspån. Var gör man enklast av med detta?
    Jo, man slänger det i toaletten så att det kan ligga där och rosta. Så att man senare får byta hela toaletten eftersom den inte går att rengöra!
    [​IMG] [​IMG]

    På tal om att slänga restprodukter på fel ställe.
    Varför inte sopa ner betongrester i duschens brunn och sen inte ta bort det på mer än en månad trots upprepade påminnelser.
    Det löser sig ju ändå till sist när kunden tar bort det själv, så varför lägga tid på det?
    [​IMG]
     
    • Laddar…
  6. 5
    Medlem · 125 inlägg

    #^%###%#5

    Medlem
    Fy, kan bara tänka mig oron över att det inte går att få rätt gjort. Trist att det finns sådana firmor men bra att det kommer upp.
     
    • Laddar…
  7. Ruttenrot
    Medlem · Östergötland · 286 inlägg

    Ruttenrot

    Medlem
    NÄRINGSFÖRBUD!
     
    • Laddar…
  8. S
    Medlem · Stockholm · 361 inlägg

    Saintus

    Medlem
    Skrämmande! Hur mycket kunde ni hålla inne med betalningen under den tid som allt pågick och vad är status idag ? Har ni fått någon kompensation för allt elände ?
     
  9. M
    Renoveringsnovis · 787 inlägg

    Mortsken

    Renoveringsnovis
    Varning för lång text! Men den får vara lång ifall det kan hjälpa andra som hamnade i samma sits.

    I slutänden blev kompensationen 44 643 SEK.
    Var det värt det?
    ABSOLUT INTE

    Vi hade mycket hellre betalt fullt pris och fått det klart på 4 veckor.
    Hade vi velat lägga massa tid på det och vara involverade, så hade vi kunna göra det själv från början och sparat massa tid och antagligen en hel del mer pengar.

    Hur status är nu vet vi inte. Vi har nämligen flyttat.


    Såhär gick det till:

    För första bygget krävde vi en kompensation på 20 000, vilket DNB till sist accepterade. Sen visade det sig vid besiktningen att hela badrummet behövde rivas och då blev det såklart helt annorlunda.

    När andra omgången skulle börja krävde vi att DNB skulle ersätta oss för annat boende, eftersom det inte är rimligt att bo utan badrum under renovering (en gång till!) med en tvååring.

    För att de skulle ha extra vilja att bli klara på 4 veckor som lovat, la vi fram ett förslag om att vi kan utnyttja BRFs gästlägenhet á 300 kr/natt och att det endast kommer att kosta dem 6000 om de blir klara i tid.

    Under andra renoveringen upptäckte vi även att det var monterat andra produkter än det vi beställt och betalt för. Mer om detta senare.

    I slutändan blev vårt krav att de 20 000 skulle kvarstå + att vi inte ska betala sista fakturan. Så totalt 44 643 ville vi ha som kompensation.

    DNB gick så klart inte med på detta, utan tyckte att vi borde vara nöjda med att de gjort ett nytt badrum, och 6000 i ersättning för boende. Men eftersom de inte höll sig på 4 veckor slutade vårt utlägg på boende på 22 835 kr.

    Vi anmälde dem därför till ARN.
    Det var en rätt så lång process. Men i sista skedet såg kommunikationen ut så här. Detta är vårt svar till ARN (det i " " och fetstil är vad DNB skrivit till ARN och det andra vårt svar på detta):
    ___________________________________________________________________________

    Hej X,

    Vi har INTE kommit överens och löst tvisten. Vår projektledare X har inte kontaktat oss sedan den 20 juni. Vårt krav kvarstår: ett avdrag på 24 643 för utebliven projektledning som ledde till orimligt lång andra renoveringsomgång med massa problem som vi fick lösa! Detta kan då anses vara kompensation för den andra renoveringsomgången.

    ”Vi önskar att detta ärende tas bort då vi åtgärdat felet och ersatt kunden.”
    Felen som enligt det andra besiktningsprotokollet skulle åtgärdas senast den 14 juni blev slutligen delvis åtgärdade den 27 augusti, utan att Ditt Nya Badrum försökte kontakta oss och säkerställa att allt är godkänt och kraven i protokollet är uppfyllda. Ditt Nya Badrum har inte varit i lägenheten sedan mitten på april (utom på besiktningen).

    Vi anser inte att vi fått en rimlig kompensation. Kompensationen på 20 000 SEK avsåg höstens fuskbygge som resulterade i rivning Vi har INTE fått någon kompensation för renovering nr2 som också denna tog dubbelt så lång tid än avtalat, över 8 veckor istället för 4, och blev godkänd av besiktningen, dock med 30 fel som kvarstod att åtgärdas.


    ”Vi har totalrenoverat ett badrum till kunden. Men pga av några brister blev det ej godkänt vid besiktning av besiktningsman.”
    ”Några” brister var i själva verket så många grova fel att besiktningsmännen inte ens tyckte det var lönt att skriva upp alla. Badrummet skulle ändå göras om från grunden.


    ”Därför renoverade vi om hela badrummet utan extra kostnad för kunden. Vi stod för både arbete och material.”
    Självklart, detta är er legala skyldighet som näringsidkare enligt Konsumenttjänstlagen. Det står även i avtalet. Det är anmärkningsvärt att ett svenskt företag 2019 tycker att de kan välja att följa lagen av ren goodwill.


    ”Utöver detta har kunden fått kompensation och ersättning för annat boende med mera.”
    Självklart, detta är er legala skyldighet som näringsidkare enligt Konsumenttjänstlagen. Detta fick vi dock slåss för eftersom Ditt Nya Badrum insisterade på att ersätta boende med endast 6000 SEK istället för att ersätta de faktiska boendekostnaderna.

    Summan är dessutom mycket lägre än vad den kunde varit, eftersom vi var tillmötesgående med att boka bostadsrättsföreningens gästlägenhet mycket mer än vad vi hade rätt till. Gästlägenheten som ligger i källarplan passar perfekt för korta gästbesök, men är helt olämplig för långa vistelser med små barn. Vi var tvungna att bo där under 33 dagar.

    Enligt vårdcentralen var den kalla fuktiga luften i gästlägenheten den mest sannolika anledningen till att vår 3-år gamla son fick avboka sin operation, då han inte kunde sövas på grund av trånga luftrör. Själva fick vi söka vård för bronkit som senare övergick till lunginflammation, samt för stress och utbrändhet.

    ”Se bifogad kreditfaktura med avdrag på 54681 kr.”

    1. Kompensation 20 000,00
    2. Boende 22 834,06
    3. Unidrain 4 310,00
    4. WC 6 516,00
    5. Städning 1 021,00

    1. Detta avser första renoveringens strul och misslyckande.

    2. Kan inte räknas som någon form av kompensation. Rakt av ersättning av våra utlägg vi haft på grund av ert fel.

    3+4. Anser ni att detta är kompensation eller goodwill från er sida? Att betala tillbaka mellanskillnad för produkter vi betalt för men sen inte fått levererade. Vi har fortfarande inte fått någon förklaring eller kommentar om varför produkterna blev utbytta mot de betydligt billigare alternativen.

    5. Vi erbjöd oss att sätta upp plast innan rivningen, men Ditt Nya Badrum lovade att fixa detta. Det blev aldrig gjort under rivningens första två dagar trots påminnelser. Därför blev hela lägenheten full med rivningsdamm. Detta var vad städningen kostade oss.



    ”Vi anser att vi tagit fullt ansvar för bristerna, åtgärdat felen och dessutom ersatt kunden med en generös summa.”
    Det anser INTE vi.


    ”Återkom gärna med bekräftelse på hur vi går vidare för att få ärendet avslutat.”
    Vi anser att det är högst rimligt att vi inte ska betala sista fakturan. Det skulle innebära att Ditt Nya Badrum ska betala ut 24 643 till oss. När våra ersättningar betalades ut från Ditt Nya Badrum, drog de bort kvarstående summa på sista fakturan, så att denna blev betald. Detta innan kraven i besiktningsprotokollet blivit uppfyllda, alltså innan vi hade några garantier på att felen skulle åtgärdas, vilket strider mot 19§ i Konsumenttjänstlagen. Malmö Stads Konsumentrådgivare gav oss starka rekommendationer att hålla inne betalningen tills vi godkänner arbetet i sin helhet.

    Vi anlitade Ditt Nya Badrum sommaren 2018 för ett nyckelfärdigt badrum på 4 veckor+- lite. Istället hamnade vi i en mardröm som varade i 51 veckor, eller nästan 1 år! Totalt var vi, en barnfamilj med en 3-åring (som inte ens hade fyllt 2 när vi skrev på avtalet med Ditt Nya Badrum) tvungna att leva utan något som helst badrum under 17 veckor.

    Ditt Nya Badrum har nonchalerat oss, förde ingen dialog, och har inte bett om ursäkt en enda gång. Ingen kund förtjänar att bli behandlat på detta respektlösa och empatilösa sätt.



    En kommentar:

    Vi räddade även Ditt Nya Badrum från att behöva göra om hela renoveringen en tredje gång i april i år. Antingen har man inte läst första besiktningsprotokollet, eller har man inte förstått det. För man gjorde precis samma fel igen. Detta upptäckte och hindrade VI, och räddade därmed Ditt Nya Badrum från att behöva göra om hela eller väldigt stora delar av badrummet igen. Med andra ord har vi sparat dem enormt mycket pengar här. Så ett stort TACK är snarare på sin plats här.

    ___________________________________________________________________________



    Efter detta, ringde DNB till ARN och kort därefter kommer följande:

    ”Vi har valt att ge kunden ytterligare pengar enligt deras önskemål. Så vi emotser en bekräftelse att ärendet hos er är avslutat.”

    Så antar att ARN berättade att de kommer att gå på vår linje, eftersom DNB helt plötsligt ”valde” att ersätta oss vad vi tyckte.
     
  10. N
    Medlem · 25 inlägg

    Namnet

    Medlem
    Tråkig att ni blivit drabbade av dessa.
    Vi var på DNB i Staffanstorp för några år sedan, dom fick måtten på badrummet och vad som behövdes göra. I princip helrenovering av ett badrum på ca. 4m^2. Vi hade redan rivit ut allt och reglat upp väggarna.
    Det skulle ingå kakel och inredning, offerten vi fick några dagar senare var på > 250 kkr.
    Dom ville aldrig se badrummet, utan gick bara på våra mått.

    Fick intrycket att dom lägger ut allting på underleverantörer + en fet marginal. Har inga egna hantverkare.
    Tyckte DNB's prissättning var helt galen, den låg 2.5x över den offert som vi senare anlitade.
     
    • Laddar…
  11. J
    Medlem · 1 inlägg

    Joakimski

    Medlem
    Hitta ni någon annan bra plattsättare som ni vill rekommendera Med vänlig hälsning, joakim
     
  12. M
    Renoveringsnovis · 787 inlägg

    Mortsken

    Renoveringsnovis
    Precis så var det. Litade helt på hantverkarna, och kunde inget själv.
    Är då hantverkarna totalt usla, så är det kört. Eftersom de inte kan något om bygge , projektledning eller kundkontakt. Ja, då blir det inget vidare.

    Prismässigt var det faktiskt inte så väldigt mycket dyrare än andra.
     
  13. M
    Renoveringsnovis · 787 inlägg

    Mortsken

    Renoveringsnovis
    Nä, tyvärr.
     
  14. E
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

    eridam

    Medlem
    Vi var också hos DNB vid ungefär samma tid som er. Vårt möte gick till på exakt samma sätt. Och vi hisnade av prisförslaget. Vi tackade nej till deras tjänster, men använde deras ritning och köpte badrumsinredning och arbetskraft från annat håll. Vill minnas att vi till slut hamnade på halva totalkostnaden (!) jämfört med vad DNB ville ha.
     
  15. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 499 inlägg

    Paul-Staffanstorp

    Renoverare
    Har ju hört rykten om att de ska vara ganska dyra men att ni skulle få exakt samma lösning för 100000kr som de ville ha 250000kr för låter ju totalt sanslöst och i mina öron som en omöjlighet.

    Men var det då exakt samma märke på inredningar, plattor från renodlad kakelbutik etc. ?


    Jag är mest nyfiken då jag själv fått höra så mycket om hur folk till slut får allting till långt under vad någon annan ska ha, men när man sen tittar lite närmre på allting så är det enorma skillnader.

    Som exempel ritade jag själv ett litet U-kök för många år sedan till en lite avlägsen bekant och de ville ha ett högblankt kök.
    Rör i köket på väggar bakom skåpen gjorde att jag hittade en lösning med framflyttade bänkskåp och djupare bänkskivor för att de skulle kunna få lådor i köket istället för hyllor och luckor i bänkskåpen.
    Köket jag skulle ordna till dem var i högtryckslaminerade högblanka luckor/fronter samt då djupare bänkskivor som frästes för att passa ihop i de båda vinklarna där det i det ena hörnet gick ett schakt också som försvårade allting en del. Även underlimmad vask ingick i detta.
    Detta köket hade jag ritat och måttanpassat samt ordnat fram till dem för 50000kr från ett snickeri.
    Tiden gick och jag hörde inget så en dag när jag pratade med dem och frågade hur deras tankar gick så fick jag höra att de hittat ett likadant kök på Ikea för 25000kr så de hade valt detta utan att höra av sig.:sick::dizzy:
    Till saken hör att det då blev söndersågade bänkskåp med hyllor och luckor, folierade högblanka luckor, löst liggande bänkskivor med alu-lister i vinklarna mellan de tre skivorna, ovanilagd vask, 15cm breda passbitar på ett par ställen... etc. etc. etc...
    MEN... de hade fått ett likadant kök för halva priset.
    :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.