Byggahus.se

Varning för 220 lit regntunna som går sönder - och fix...

1. B
    Medlem · Stockholm · 681 inlägg

Bo Berglund

Medlem
    I slutet av augusti 2020 köpte jag en 220 l regntunna för att kunna samla upp mer vatten på landet i skärgården där det är vattenbrist. Skall vara till växterna.
    Den stod uppe i en dryg månad varefter den tömdes och vintrades in.
    För en månad sedan sattes den upp igen och vi åkte hem. När vi kom ut igen efter att det varit rätt regnigt väder så var den inte full! Men frömjölet avslöjade att den hade varit full men vattnet hade alltså läckt ut.
    Jag kunde inte hitta någon förskruvning eller liknande som var otät men det var alldeles blött på baksidan av tunnan in emot huset. Såg ut som om den smygläckte i botten.
    Samma visa nästa gång vi kom ut och den här gången mätte jag upp att den läckte 2 liter per timme ungefär.
    Och nu igen var tunnan halvtom när vi kom ut i förrgår.
    Nu har jag tömt tunnan och undersökt den noga och hittat ett konstruktionsfel!
    Tunnan skall stå på ett medföljande plaststativ så att den kommer upp c:a 30 cm och kan tömmas med kran.
    Stativet stöder upp tunnans botten runt periferin men huvuddelen av botten är insänkt (dvs 12 mm högre upp än periferin) och utan stöd. Det som nu händer är att vikten av 220 l vatten trycker på plastbottnen som är rätt tunn och det bildas sprickor vid ett antal "förstärkningar" inne i tunnan vid kanten mellan botten och stödringen.
    Och här läcker det ut vatten när sprickbildningen är fullbordad!
    Jag har hittat 5 st såna här sprickor runt stödkanten.
    Tunnan kommer från Biltema

Vad göra?
    Jo det man kan göra (innan tunnan spruckit) är att tillverka ett stöd av 12 mm plywood, som kan passas till så att den kan ligga som stöd under hela botten och reducera påfrestningarna på plasten.
    Här är några bilder på hur det ser ut och den mall jag tillverkat idag för att göra inlägget efter när jag kommit till min hemmaverkstad.
    Biltemas katalogbild:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-6-11_19-19-44.png

Detta är stativet som man ställer tunnan på, observera avsaknaden av stöd för tunnans botten!
    upload_2021-6-11_19-21-32.png

Så här ser tunnans botten ut med mina markeringar av 4 sprickor:
    upload_2021-6-11_19-22-54.png

Man ser hur botten i huvudsak är insänkt och saknar stöd....

Här närbild på två sprickor på utsidan:
    upload_2021-6-11_19-24-12.png

Och samma sprickor på insidan:
    upload_2021-6-11_19-24-43.png

Slutligen stativet med pålagd mall för att tillverka plywoodstöd efter.
    upload_2021-6-11_19-25-53.png

2. G
    Medlem · Stockholm · 70 inlägg

Gornor Ulragh

Medlem
    Fantastiskt inlägg! Reklamera till Biltema och få anställning som konstruktörskorrigeringskonsult?

3. B

Bo Berglund

Medlem
    Jo jag surnade till ordentligt på det eländiga sätt de placerat förstärkningar inuti tunnan och sedan inte något stöd för den botten som utsätts för vattentrycket. Då blir det en brottanvisning, som efter ett antal fyll/töm-cykler resulterar i en läckande spricka.
    Denna undersökning gjorde jag efter att jag varit på Biltema i Norrtälje (på väg ut till landet) för att beskriva problemet. Som att tala till en vägg. Men jag skall ta dit tunnan och kräva en ny (som jag sen skall stöda upp botten på förstås.
    Igår var jag på Biltema hemma i stan när de fått in nya tunnor och provade att min passbit av 12 mm plywood för att skapa stödet verkligen passade i botten. Då kollade jag också i tunnorna där brott-problemet finns och det ser ut som om tunnorna redan har börjat spricka där...
    Varning alltså!

4. G
    Medlem · Stockholm · 70 inlägg

Gornor Ulragh

Medlem
    Skicka det till Biltema centralt.

Att diskutera med kundtjänst kan ofta vara svårt. Att försöka förklara för någon som inte förstår, kanske inte kan förstå och inte vill förstå är svårt...

5. B

Bo Berglund

Medlem
    Men för att vara rättvis:
    När jag var där var det på väg ut till landet så jag hade ännu inte undersökt den noga så som jag gjorde sedan jag kom ut. Jag bara sade att tunnan läckte i botten och ville veta vad jag skulle ta med mig när jag reklamerade den. Jag skulle ju egentligen bara behöva en ny tunna, men inte stativet, locket och alla smådetaljerna som kom med...
    Ta med allt var svaret.
    Nästa gång vi åker ut måste jag köra en tur fram och åter Norrtälje enbart för detta eftersom tunnan är så stor att inget annat får plats i bilen när den väl är inlastad...
    Tunnan i sig är OK om den bara inte läckte.

6. dof
    Verktygstokig · västernorrland · 1 151 inlägg

dof

Verktygstokig
    Tror du har fått ett måndagsexemplar, byt den mot en ny bara. Vi har 6 sådana tunnor av olika åldrar och har inte haft något problem med någon.

7. B

Bo Berglund

Medlem
    Fast jag tittade ner i de nya tunnorna som kommit in till Biltema här i närheten och jag såg den här vitaktiga färgen i plasten just vid de här förstärkings-balkarna...

Jag pratar om dessa från mina bilder ovan fotat inuti tunnan:
    upload_2021-6-14_19-45-40.png

På Biltema såg jag liknande (fast mindre) "sprickbildningar" på oanvända tunnor på samma platser...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.