187 501 läst ·
295 svar
188k läst
295 svar
Varning - entreprenör byggde en 200kvm villa på fel fastighet (min)
Just därför, samt att TS har en historik av dåliga omdömen till höger och vänster om allsköns firmor fäster jag ingen större vikt vid detta. Det troligaste är att TS är putt och inte fått som han ville. Problemet borde därför inte vara husets placering eller gränsdragningen. Snarare ett tillfälle att hänga ut ytterligare en firma TS kommit i konflikt med.D din granne skrev:
TS slutade med inläggen när det spårade ur. Nästan 200 inlägg med spekulationer, vem orkar med det. Fel kan uppstå och TS ville upplysa om det.A Aser skrev:
Var , hur och varför kommer vi troligtvis aldrig få veta, och det spelar ingen roll. Som sagt: för mycket Flashback.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Om de har fel i detta fall eller inte vet jag inte, men jag vet att de haft helt fel uppgifter om mig tidigare. Jag bodde i en lägenhet, låt oss kalla den lägenhet 1. Flyttade sen till lägenhet 2 och bodde där 2 år innan jag flyttade till en villa och 5 år efter jag lämnat lägenheten 1 då ansåg hitta att jag bodde kvar. Det ansåg inte Skatteverket...D Dilato skrev:
TS ligger verkligen inte pyrt till eftersom TS inte har byggt något.Bananskalare skrev:
Och varför du tycker att TS ska söka bygglov för ett hus som inte är hans och som han inte har byggt och inte vill ha förstår jag överhuvudtaget inte.
Inte heller hur du kan veta att grannen inte kollat upp bygget under arbetets gång?
Nej, det är inte uppenbart. Företaget har väl mätt ut var huset ska stå och gjort fel. Huruvida någon lägeskontroll av uppmätningen gjorts eller inte och vem som isåfall gjort den vet vi inte. Vi vet bara att huset hamnat väldigt fel pga någons inkompetens.L Liljeros skrev:Hela tråden inleds med följande:
”Varning. XXX XXX är underentrepenör till Fiskarhedenvillan. Företaget följer inte bygglovsritningarna”
Uppenbarligen finns en uppkommen dispyt mellan TS och företaget. Det har även skrivits på Reco med liknande åsikter trots att det igentligen inte finns någon affärsrelation.
Vad som däremot inte har framkommit är dock varför huset är felplacerat. Då det inte framkommit att huset varit felplacerat vid lägeskontroll så är det uppenbarligen något annat som är fel, hade företaget mätt fel så hade det uppdagats där.
Du verkar vara inne på den gamla floskeln "Det är inte ens fel när två träter", men den stämmer ju inte. Det är ingen som träter här, TS har bara konstaterat att huset hamnat fel.
Om du tror att kommunen kommer att hävda att TS byggt ett hus utan bygglov pga att det hamnat på hans fastighet, när det finns ett bygglov för tomten bredvid och det där saknas exakt ett sådant hus är du HELT ute och cyklar. Så korkade är de inte på någon kommuns bygglovsenhet.Bananskalare skrev:
Det verkar som det blev väldigt personligt för dig.
Men om det byggs ett hus på din fastighet är det inte ganska vettigt att som fastighetsägare har ansvar. Det är trots Allt störst chans att du byggt.
Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att bli ansvarig. Men det jag skrev var mer allmänt. Jag vet faktiskt inte hur man gör i detta fall. Det hör nog inte vanligheterna att någon bygger ett hus på fel mark.
Jag ska hitta lite länkar senare.
Det måste vara omöjligt att mäta ut, schakta för grund, gräva för el, vatten avlopp, gjuta och mura grunden, bygga hela huset, dra el etc,etc, utan att någon noterar detta...Anna_H skrev:
Nej, det är inte uppenbart. Företaget har väl mätt ut var huset ska stå och gjort fel. Huruvida någon lägeskontroll av uppmätningen gjorts eller inte och vem som isåfall gjort den vet vi inte. Vi vet bara att huset hamnat väldigt fel pga någons inkompetens.
Du verkar vara inne på den gamla floskeln "Det är inte ens fel när två träter", men den stämmer ju inte. Det är ingen som träter här, TS har bara konstaterat att huset hamnat fel.
TS måste inget, men lämnar ju dock själv som förslag att man gör en fastighetsreglering så att man byter mark med varandra.J Josth skrev:
För att förtydliga, TS ANSER att huset hamnat fel. Vem som faktiskt mätt in huset fel eller begått misstag har vi ingen fakta kring. Det har postats en tänkbar kandidat på vilket hus det handlar om men det är inte bekräftat…Anna_H skrev:
Nej, det är inte uppenbart. Företaget har väl mätt ut var huset ska stå och gjort fel. Huruvida någon lägeskontroll av uppmätningen gjorts eller inte och vem som isåfall gjort den vet vi inte. Vi vet bara att huset hamnat väldigt fel pga någons inkompetens.
Jag säger inte att det hänt men det är inte bekräftat, nu är alla fall företagsnamn rensade så spekulationerna kan fortsätta men det kommer troligtvis stanna vid just spekulationer
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det framgår ju fortfarande med all tydlighet vilket företag TS avser om man läser tråden ordentligt, att moderatorn försökt att dölja företags namnet i TS inlägg förändrar knappast nått eftersom citaten fortfarande återger vad som skrevs från början.L Liljeros skrev:
Så bara för att någon har ett ”von” i sitt namn så drar du slutsatsen att detta är en gammal dispyt mellan två familjer?Hep skrev:
Det behöver inte vara så märkligt. Såna här dispyter brukar blossa upp när det varit mingel med för mycket bjudsprit på Riddarhuset. Den här gången var det visst von Schinkel och von Seth som lyckades dra fram någon gammal träta. Kanske någons farfars far som viftat med monokeln lite slarvigt och råkat spilla sås på någon med finare stamtavla. Sånt sitter i länge. Oförrätten alltså - såsen är nog borta.