115 120 läst ·
584 svar
115k läst
584 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Vänd på det, hur riskerar slutpriset påverkas om du inte når flest presumtiva köpare.K kurlakarl skrev:"Det är en liten kostnad i det stora hela". Vilket fruktansvärt ekonomiskt tänk många här har. Det är ju alla dessa många små svindyra poster som gör det skitdyrt på sista raden, förstår ni inte det? Som polaren som tycker det är för jobbigt att tjafsa om priset vid takbyte, och tar det offererade priset på 500 000kr rakt av, "jag får ju ta lån på 500 000kr så det gör inte så stor skillnad på 400k eller 500k". Klart som fan att priserna fortsätter stiga då!? Slappare köpbeteende har nog aldrig existerat.
Inte alls samma sak som du jämför med takbytet.
Konceptet kallas "enshittification". https://en.wikipedia.org/wiki/Enshittificationuseless skrev:
De nya riskkapitalistägarna ska klämma ur varenda krona i vinst och sedan sälja vraket till någon annan innan det framgår att de kört Hemnet i botten.
Hemnet hade en extrem monopolställning på marknaden, vilket byggde på samförstånd mellan Hemnet och säljare och mäklare om att inte missbruka sin position. Men Hemnet kan missbruka sin position ett tag eftersom reaktionen från säljare är ganska trög och nackdelarna kanske tar några år innan de slår igenom.
Ta tex. "raketen" som man kan köpa på Hemnet. Ett tydlig exempel på "enshittification". Det är en säljare som köper sig extra exponering för mer pengar, men då exponeringen är ett nollsummespel, så förlorar andra säljare exponering. Som kollektiv har de inget intresse av att möjligheten finns och köparna skiter ju om någon Viktig-Petter vill att de ska se hans kåk. Köparna vill ha en lista i ordning efter annonsdatum, priser, osv. Inte en massa krafs högst upp.
Säljare (konsumenter) organiserar sig ju typ inte alls som kollektiv, men mäklarna gör det, och de är griniga. Hemnet tar ju pengar som mäklarna implicit tog i arvode tidigare, för att ge säljarna tillgång till Hemnet.
När jag sålde för några år sedan sa jag till mäklaren att han fick ta Hemnetkostnaden, annars blev det inget. Han gick med på det, men jag fick inte berätta det för någon 🤣S Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.
Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.
Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Fakturan från Hemnet fick jag betala, så drog han av det sedan på mäklararvodet.
Ja, det var fair gjort.S s97danl skrev:
I mitt fall krympte det fram efter papprena var påskrivna.
- Du förresten, du måste ha en hemnet annons med bara 9300kr….
Hade jag vetat detta innan så kan jag garantera att det inte blivit någon påskrift utan vidare förhandling.
Det är det som är orsaken till mitt inlägg, folk säljer bostäder sällan och vet inte om ockerpriset.
Mäklaren vill inte förlora uppdraget och säger inget innan papprena är signade.
Så är du säljare = ta upp detta innan du signar kontraktet och be mäklaren dra av kostnaden på arvodet.
Om inte så är det nästa mäklare på listan.
Vad stod det i ert avtal om kostnad för annonser?S Självfixaren skrev:Ja, det var fair gjort.
I mitt fall krympte det fram efter papprena var påskrivna.
- Du förresten, du måste ha en hemnet annons med bara 9300kr….
Hade jag vetat detta innan så kan jag garantera att det inte blivit någon påskrift utan vidare förhandling.
Det är det som är orsaken till mitt inlägg, folk säljer bostäder sällan och vet inte om ockerpriset.
Mäklaren vill inte förlora uppdraget och säger inget innan papprena är signade.
Så är du säljare = ta upp detta innan du signar kontraktet och be mäklaren dra av kostnaden på arvodet.
Om inte så är det nästa mäklare på listan.
Det står att säljaren godkänner annonsering i media och internet, med andra ord hemnet.Jonatan79 skrev:
Så mäklaren har laglig rätt att lägga ut bostaden på hemnet och då får jag betala, är med på det.
Men det är inte detta handlar om utan detta:
Det det handlar om är att kostnaden för hemnet är orimlig och ocker.
Att mäklarna inte berättar konstnaden för säljaren i början utan att det kryper fram sen.
Att mäklarna kommer få sura kunder i slutändan för att säljarna känner sig påtvingade en tjänst som inte är rimligt prissatt.
Hemnet är lika med ockerpris i mina ögon.
Det är inte så enkelt som du vill få det att vara. Man betalar dyra pengar för ettcföretags monopolställning, egentligen är värdet av tjänsten väldigt lågt och kan ersättas av en mycket enkel liknande tjänst. Men eftersom köpbeteendet är att acceptera alla kostnader pga svensk feg kultur, inte pruta, "det är en liten kostnad i det stora hela" kombinerat med att medelklassen har alldeles för mycket pengar för sina behov - så kommer det ta onödigt lång tid innan alternativ uppstår.FredrikR skrev:
Jaha, men om alla mäklare jobbar på samma sätt blir det ju poänglöst? Vad jag vet är detta standardvillkor hos samtliga stora mäklarfirmor.S Självfixaren skrev:Det står att säljaren godkänner annonsering i media och internet, med andra ord hemnet.
Så mäklaren har laglig rätt att lägga ut bostaden på hemnet och då får jag betala, är med på det.
Men det är inte detta handlar om utan detta:
Det det handlar om är att kostnaden för hemnet är orimlig och ocker.
Att mäklarna inte berättar konstnaden för säljaren i början utan att det kryper fram sen.
Att mäklarna kommer få sura kunder i slutändan för att säljarna känner sig påtvingade en tjänst som inte är rimligt prissatt.
Hemnet är lika med ocker i mina ögon.
[länk]
Mig veterligen brukar inte annonskonstnader ingå i mäklararvodet? Den enda skillnaden är ju att det blivit snordyrt att annonsera där. Ironiskt nog så startades Hemnet för att det var så dyrt lägga upp bostadsannonser i tidningarna.S Självfixaren skrev:
Jag tror mäklarnas skrå gjorde en fet blunder i att sälja Hemnet. Det var mycket smartare att baka in priset för exponeringen på Hemnet i själva mäklararvodet, så att det inte blev lika tydligt för konsumenterna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag tolkar det inte så, baserat på vad du skriver ovan. Du godkänner att det annonseras i media och internet. Internet behöver inte alls vara Hemnet om du inte vill det. Det kan vara mäklarens egna sida och det ingår säkert gratis.S Självfixaren skrev:
Om du inte vill betala för Hemnet så säger du det till mäklaren och så skippar ni annonsering där.
Jag håller dock med om både att det blivit dyrt med Hemnet och att det är dåligt att mäklaren inte säger att det är en separat faktura, innan ni signerar. När vi har sålt de senaste en har vi talat med några olika mäklare innan (antar att ni tog första bästa?) och samtliga har varit tydliga med att Hemnet kommer separat. Det har varit tydligt redan när vi diskuterat upplägg och arvoden.
Nej det är nog inte så enkelt..K kurlakarl skrev:Det är inte så enkelt som du vill få det att vara. Man betalar dyra pengar för ettcföretags monopolställning, egentligen är värdet av tjänsten väldigt lågt och kan ersättas av en mycket enkel liknande tjänst. Men eftersom köpbeteendet är att acceptera alla kostnader pga svensk feg kultur, inte pruta, "det är en liten kostnad i det stora hela" kombinerat med att medelklassen har alldeles för mycket pengar för sina behov - så kommer det ta onödigt lång tid innan alternativ uppstår.
Finns det något som får dig att tro att den nya liknande tjänsten inte kommer stiga i pris när den blir populär?
Du menar väl inte att mäklaren ska behöva jobba för att sälja hus? 😲🫢S Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.
Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.
Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Kollade av hos mig. 100% av bostäderna finns på hemnet om man kollade på booli. Endast 2 tomter fanns inte där. Men de var överprisade åt helvete för mycket istället =) Så gissar att säljarna har ont i plånboken och tror folk är korkade.S Självfixaren skrev:Ja precis,
Hemnet annonserar bara en bråkdel av bostäder som är kommande och som går att ringa mäklaren och be om visning på.
Som spekulant förlorar du på att bara hålla dig till hemnet, du missar gissningsvis 50 procent eller mer av marknaden.
Sen att argumentet att hemnet ger mer köpare kanske funkade i en het marknad, nu skall säljaren faktiskt var glad att folk kommer på visningen.
Vissa visningar ställt in pga för lågt intresse, hur kul är det då att ha gött hemnet med över 9000kr?
Med andra ord, betala mäklaren arvodet och sätt priset du vill ha, galna budgivningar i nuläget är bara att glömma.
Man ska inte glömma att bostadsannonser är ett sätt för mäklaren att göra reklam för sig själv med.S Självfixaren skrev:
Annonser i media är knappast tvingande och lycka till för mäklaren att driva detta.
Fråga mäklaren "vill du att vi inleder vår relation med att jag upplever att du lurar mig"
Och så tar du det därifrån. Lugnt och sansat.