Tjena! Jag har en NIBE Fighter 1125 och en NIBE VPA300/200 acamultortank hemma, sen en Tibber Pulse hemma så ser förbrukningen i realtid. Ligger runt 3000w 45 minuter åt gången dygnet runt, och varje gång den ligger så högt så står pumpen och värmer varmvattnet. Vad kan felet vara?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Så en BVP med okänd effekt på kompressor .
Tippar att kompressorn ej käkar all denna elförbrukning , eller ?
Troliga är att eltillskottet behöver hjälpa till .
Finns datablad över din VP så du kan se vad den normalt förbrukar .
Men svårt att gissa vad ditt hus behöver för värmeenergi .
Tippar att kompressorn ej käkar all denna elförbrukning , eller ?
Troliga är att eltillskottet behöver hjälpa till .
Finns datablad över din VP så du kan se vad den normalt förbrukar .
Men svårt att gissa vad ditt hus behöver för värmeenergi .
Står oftast ”VB-Fram 52gr (VV)” så då gör den varmvatten, för den symbolen lyser också. Dock känns rören efter växelventilen tokheta men vet inte om de är så pass nära växelventilen… och ja, jag tar bort motorn och trycker till piggen och den flexar känns de som. Är ett litet motstånd dock, om man jämför stiftet på ett element..DonPablo skrev:
Redigerat:
Men är det så att den inte når den inställda varmvattentempeen som gör att den gasar varmvatten hela tiden. Finns det något sätt att blockera varmvatten på den pumpmodellen, typ schemaläggning eller blockering av varmvatten, om du behöver värmen.
Så där ser den ut, dygnet runt. Jag troooor att den kan läcka över på värmesystemet? Är de det som gör att den värmer så ofta?V Vector skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
OM den läcker ut till värmesystemet, så bör du kunna känna att rören ut till radiatorerna är väldigt varmt, när den påstår att den tillverkar varmvatten. Det är väl ett relativt vanligt fel att växelventilen kärvar. Kan bli bastuvarmt i huset, och kallt varmvatten.
Klicka här för att svara