Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd om uppvärmningssystem..

När vi flyttade in i huset så fanns en kombipanna från 1960. Den har inbyggd varmvatten beredare (elpatron trasig) som vi använde för varmvatten med hjälp av ved. Första vintern vi bodde här så fungerade systemet bra så länge man eldade. Så fort som man slutade att elda så blev det ganske kallt efter några timmar.

Under sommar 2005 tog vi bort olje tanken för att skapa utrymme till 2x750L ackumulator tankar som vi istallerade. Den här vintern har systemet fungerade ganska bra. Huset är alltid ganska varm, även på morgonen. Men systemet är inte alls optimal. Man är tvungen att elda väldigt länge för att för upp temperaturen i ack tankarna. Dessutom måste man alltid elda för fullt till en varm dusch. Den ska ladda över vattnet till ackumulator tankar vid 65grader. Om jag ställa i en högre temperatur så blir det ingen laddning. Pannan orkar inte hellt enkelt at hålla alla element varm och ladda tankarna med så varmt vatten samtidigt. Dessutom är det sällan att acktankar blir helt varm.

Nu fundera jag på nästa steg. Som jag har har sagt, huset är alltid ganska varm men vi är väldigt trotta om att inte ha varm vatten hela tiden. Vi vill sätsa på ved eftersom vi har mycket skog. Som jag se det så ha vi 3 alternativ:

1.Köpa en ved pannan och en till ackumulator tank med inbyggd varmvatten beredare
2.Köpa en ved pannan med inbyggd varmvatten beredare
3.Köpa en ved pannan och sen en elvarmvattenberedare

Vad tycker ni? Vad är fördelar/nackdelar på alla system? Finns det någon annan lösning?
Fungerar en ackumulator tank med inbyygd vvb lika bra som en elvarmvattenberedare? Hur blir det då i sommar om man vill använder el och slipper elda?

Tack för hjälpen.

Mvh
Hamish

Jag tycker att du ska satsa på alternativ 1.
Om du monterar en elpatron under vv slingan kan du få varmvatten om du inte vill elda.
Alternativt monterar du en elberedare i serie efter tankens vvslinga.

Solfångare kanske kan vara något för att slippa elda för vv på sommaren?
Isåfall tycker jag att du kan förbereda och satsa på en solslinga i botten på nya tanken.

Majgårdarna
Håller med roke. Alt 1

Med en modern ved panna laddar du 3st 750 l tankar på 2 ilägg i pannan.

Vad jag vet så finns det inga bra ved pannor med inbyggd beredare

Håller med på alt1. Men möjligen klarar ni er på 2*750 liter så kanske en plattvärmeväxlare på en av tankarna kunde funkar. Om nu inte ekonomi eller plats tillåter en tank till.

Definivt alt. 1. Jag har 1800 liter med en ny vedpanna, på sommaren eldar jag var 6-8 dag för varmvatten vilket inte är särskilt betungande. Vi är fyra i familjen.

Tack för alla svar. Om jag nu satsar på alternativ 1, hur ska man koppla tankarna? I parallelt eller i serie. De två tankarna jag har inkopplad nu är i parallet. Men om jag nu ska ha en med inbyggd vvb, är inte det bättre att koppla i serie med VVb tanken först så att den alltid bli varmast?

Mvh
Hamish

Jag skulle vilja föreslå ett alt 4. Behåll pannan, elda i en förugn, ha varmvattenslinga i en acktank men toppa upp med en elektrisk beredare.

Det är så jag kör och det går som en dröm 8-)

Satsa på alt 1. Om du har egen skog så ska du givetvis satsa på en riktig vedpanna.
samt att du med 3x750 tankar slipper tänka på pannan så ofta.
Att koppla tankarna i serie är ingen fördel paralell fungerar bättre om man ser över hela året.
OBS !!! Glöm plattvärmeväxlare den kommer att förstöra skiktningen i tankarna.
//svette

RoKe skrev:
Isåfall tycker jag att du kan förbereda och satsa på en solslinga i botten på nya tanken.
Hur går det med skiktningen i tanken med solslinga i botten?

Klostergården skrev:
[quote author=RoKe link=1142284974/0#1 date=1142286309]

Hur går det med skiktningen i tanken med solslinga i botten?[/quote]
Mina åsikter klippta från tråden "skiktning i tank"
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59661

skiktningen är ganska finurlig också.  
Om man tillexempel har en elpatron eller en värmande solslinga i botten på en lugn tank kommer
Värmen från dessa att sakta skikta in sig i tanken och det varma vattnet kommer att leta sig uppåt i tanken till toppen.
Detta sker helt automatiskt och fungerar förvånansvärt bra bara man inte rör om i tanken med pumpar eller dylikt.  

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.