Hej. En enkel/dum fråga som jag inte lyckats få ett tydligt svar på när jag sökt på nätet.
I min fjärrvärmecentral finns en tryckmätare som ska vara på cirka 1 bar. Jag vet att den påverkar värmesystemet (alltså det vatten som flödar i värmeelementen).
Det jag undrar är om den även påverkar varmvattnet som finns i kran/dusch. Jag upplevde att varmvattnet i duschen blev varmare och stabilare efter att jag höjde trycket från 0,3 bar till 1 bar men tyckte det var konstigt eftersom jag trodde det rörde sig om två slutna system.
Tacksam för en förklaring till en nybörjare som jag.
I min fjärrvärmecentral finns en tryckmätare som ska vara på cirka 1 bar. Jag vet att den påverkar värmesystemet (alltså det vatten som flödar i värmeelementen).
Det jag undrar är om den även påverkar varmvattnet som finns i kran/dusch. Jag upplevde att varmvattnet i duschen blev varmare och stabilare efter att jag höjde trycket från 0,3 bar till 1 bar men tyckte det var konstigt eftersom jag trodde det rörde sig om två slutna system.
Tacksam för en förklaring till en nybörjare som jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Problem med varmvatten via fjärrvärmecentral
Fjärrvärme & Gas -
Varför droppar det varmvatten ur fjärrvärmecentralen?
Vatten & Avlopp -
Inget varmvatten i kranen. Gammal fjärrvärmecentral. Var sitter regulatorn?
Fjärrvärme & Gas -
Ny varmvattenberedare eller ny fjärrvärmecentral?
Fjärrvärme & Gas -
Vredet i fjärrvärmecentralen för inställning av tappvarmvattentemperatur sitter fast!
Fjärrvärme & Gas