Hej

Vi har nyligen installerat en värmeväxlare (Cetetherm Pioneer). Strax efter installationen uppstod ett högt vibrerande/dunkande ljud i området som man länge trodde kom från oss. Efter en hel sommar med felsökning visade det sig att felet låg någon annanstans, skönt!

Trots det har vi kvar ett annat ljudproblem hemma vid kallvattenanvändning. Ljudet kommer särskilt efter WC-spolning hörs ett kraftigt dunk i hela huset. Ljudets styrka varierar beroende på var vattnet tas ifrån. Växlarrummet ligger i källaren med oisolerade betongväggar.

VVS-teknikern säger att det är en ventil som stänger och att det är ”helt normalt”. Jag är dock tveksam då ljudnivån och smällen är så hög att man hör det överallt, och jag oroar mig för om det kan orsaka skador på rören eller växlaren över tid.

Är detta verkligen normalt för en värmeväxlare? Har ni upplevt något liknande och hur gick ni i så fall vidare?

Alla råd tas tacksamt emot och om detta kan anses vara normalt

Jag gissar att teknikern menar att det är ett tryckslag, som uppkommer när en kran eller ventil stängs hastigt och vattnet ”bromsar” plötsligt. En anledning till att det hörs i hela huset är att vattenledningarna bär ljudet väldigt effektivt, en annan är att tryckslaget påverkar hela ledningssystemet så att allt ”klonkar till” samtidigt. Det finns mjukstängande kranar som inte orsakar kraftiga tryckslag, därför låter det olika beroende på kran.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag gissar att teknikern menar att det är ett tryckslag, som uppkommer när en kran eller ventil stängs hastigt och vattnet ”bromsar” plötsligt. En anledning till att det hörs i hela huset är att vattenledningarna bär ljudet väldigt effektivt, en annan är att tryckslaget påverkar hela ledningssystemet så att allt ”klonkar till” samtidigt. Det finns mjukstängande kranar som inte orsakar kraftiga tryckslag, därför låter det olika beroende på kran.
Säkerligen precis som du skriver sen har växlaren som jag förstår en ventil som stryper, som en kran som du skriver. Oavset liknande funktion :)

Den 50 år gamla växlaren var det inte alls sådana här läten, då hördes ingenting och samma kranar.
Så även om de kan finnas en logisk förklaring är det rimligt att man som kund ska få dessa läten trots ny växlare?

Jag har då aldrig varit hemma hos någon som man hör ett pang hos efter ett toa besök eller haft liknande läte i tidigare villa som ändå hade växlaren i badrummet.

Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Hur ser fjv-centralen ut på "insidan"?

Hur är kallvattnet kopplat? Går allt kallvatten genom fjv-centralen eller är det bara det källvatten som ska bli varmvatten som går genom fjv-centralen?

Kommer ljudet även om ni bara använder kallvatten?

Eget vatten eller kommunalt vatten?

Det där är en modern fjv-central med massor med givare mm
https://www.cetetherm.com/download/18.544c6eda198789b4d3934e/1754550909749/Pioneer 2024-01-09.pdf

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser fjv-centralen ut på "insidan"?

Hur är kallvattnet kopplat? Går allt kallvatten genom fjv-centralen eller är det bara det källvatten som ska bli varmvatten som går genom fjv-centralen?

Kommer ljudet även om ni bara använder kallvatten?

Eget vatten eller kommunalt vatten?

Det där är en modern fjv-central med massor med givare mm
[länk] 2024-01-09.pdf
Jotack väldigt modern, dem som varit här har svurit sig blodiga av moderniteten som gör att dem knappt kommer åt grejerna då växlaren är så kompakt...

Kallvatten kommer in högst upp till höger om växlaren, men ett kallvattenrör som går upp i taket till okänd destination.
Eftersom de är fjärrvärme (alltså kommunalt) så tas varmvatten där. Behållaren långt ner till höger är som jag förstår en liten lagring av varmvatten. Förstått att det varmvattnet är för att vi snabbt ska få fram varmvatten till kran (även de fungerar kasst, men vi är vana vid en stor behållare).

Ljudet kommer bara efter användning av kallvatten, då ofta när mycket kallvatten används. Inte tänkt på det men tvättmaskin och diskmaskin låter inte heller. Kan de ha något med att wc stolen snabbt behöver en mängd vatten till skillnad från disk o tvätt som använder vattnet en längre period 🤔

Du frågar om de uppkommer när vi bara använder kallvatten, tänker att wc är ett sådant eller tänker du att man stänger av varmvattnet för någon test?

• Fjärrvärmeväxlare installerad på en vägg med flera kopparrör, elkablar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag märker på hur och vad du skriver att du är helt novis på fjärrvärme och vad som är vad mm.

I fjv-centralen är det tre separat vattensystem:
Fjv-vattnet (primärsidan)
Värmesystemet/radiatorkretsen (sekundärsida värme)
Tappvatten, kallvatten blir varmvatten (sekundärsida)

Schematisk bild av fjärrvärmesystem med kraftvärmeverk, fjärrvärmecentral med värmeväxlare och hushållsvatten samt uppvärmning och varmvattenflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en förenklad bild, se även bifogad pdf.

De flesta fjv-centraler idag har plattvärmeväxlare som värmer värmesystemet respektive tappvarmvattnet.
I värmesystemet finns det ett expansionskärl för att ta upp volymändringen i värmesystemet när temperaturen i värmesystemet ändras.
På tappvarmvattensidan brukar det inte finnas någon förådsberedare (VVB) utan tappvarmvattnet värms "på beställning" när det ska användas.

Om det inte finns någon varmvattencirkulation (VVC) så tar det ett litet tag innan varmvattnet hinner transporteras från värmeväxlaren till tappstället. Denna tid är oberoende om det är fjärrvärme, värmepump, elVVB, vedpanna, etc som värmer varmvattnet.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag märker på hur och vad du skriver att du är helt novis på fjärrvärme och vad som är vad mm.

I fjv-centralen är det tre separat vattensystem:
Fjv-vattnet (primärsidan)
Värmesystemet/radiatorkretsen (sekundärsida värme)
Tappvatten, kallvatten blir varmvatten (sekundärsida)

[bild]
Här är en förenklad bild, se även bifogad pdf.

De flesta fjv-centraler idag har plattvärmeväxlare som värmer värmesystemet respektive tappvarmvattnet.
I värmesystemet finns det ett expansionskärl för att ta upp volymändringen i värmesystemet när temperaturen i värmesystemet ändras.
På tappvarmvattensidan brukar det inte finnas någon förådsberedare (VVB) utan tappvarmvattnet värms "på beställning" när det ska användas.

Om det inte finns någon varmvattencirkulation (VVC) så tar det ett litet tag innan varmvattnet hinner transporteras från värmeväxlaren till tappstället. Denna tid är oberoende om det är fjärrvärme, värmepump, elVVB, vedpanna, etc som värmer varmvattnet.
Ja det stämmer och tack för beskrivningen över hur det fungerar.
Är dock osäker på hur du menar att det hänger ihop med min fundering över dunkandet?
Utifrån din beskrivning kan det vara inkommande kall som låter när den stryps när behovet av kallvatten är uppfyllt? framförallt, är det ett rimligt läte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.