Hej,

Detta blir min första, men säkerligen inte min sista tråd i detta eminenta forum som jag smygläst under många år. :)

Äntligen börjar vi närma oss att söka bygglov och komma igång med bygge av vår hus.

Mängder av frågor givetvis, men nu har jag en specifik.

Vad tycker ni att man skall satsa på när det kommer till uppvärmning?
Jordvärme eller frånluft (luft/luft samma sak?)

Berg ligger sannolikt väldigt långt bort så det ser jag inte som ett alternativ, men gräsmatta finns det ganska gott om.
Samtidigt har flera hustillverkare rekommenderat frånluft då det är nästan lika effektivt?

Huset blir på ca 200 kvm fördelat på 2 våningar och vi tänker oss att köra golvvärme både på nedervåning och övervåning.
Huset kommer byggas i Lysekil/bohuslän.

S
Klart dom säger det dom tjänar pengar på , men idag med så täta hus som det ska vara enligt alla konstiga regler från BBR , så är en mekanisk vent ett måste annars dör huset och ni med .
Så en form av fläkt måste ni ha för venten oavsett vilken värmekälla ni väljer
På den breddgraden går det att ha en luft/vatten eller en som tar med jordvärme , den sista är lite säkrare att lämna värme när det knäpper till med kyla
Att borra plus VP ligger i 125 - 150 Kkr om berget inte ligger för djupt
Så ta in offerter från flera olika håll med en beskrivning på vad ni kan tänka er

Jag vet inte om mitt inlägg kommer att göra dig klokare eller ännu mer förvirrad, men vi kör ändå.

Jag och damen har inte kommit lika långt i våra planer som ni gjort men vi tittar på att bygga nytt hus några mil norr om dig, dock så siktar vi på 90-100 kvm i ett plan och tanken just nu är krypgrund.
Huset ska byggas som åretruntboende men kommer bara att fungera som deltidsboende, dock året om.
Det kommer inte att vara "sommarstuga" då vi nyttjar det långt mycket mer än så pga våra jobb.

Men för att reda ut lite begrepp på vägen, en frånluftsvärmepump (FLVP) arbetar som en luft/vatten-pump men med den skillnaden att den använder sig utav den utgående luften ifrån husets ventilation och värmer sedan upp vatten som används till golvvärme och tappvarmvatten.
En vanligt luft/luft-pump är den med en fläktenhet ute och en inomhusdel, en sån kan du till och med köpa på Jula numera.

I vårat fall så verkar det som (just nu iaf) att vi kommer att sikta på FTX-aggregat och luft/luft-pump, anledningarna till det är många, dels för att det verkar bli billigare än att installera golvvärme och frånluftsvärmepump. Sen får jag 3 separata delar för ventilation/värme/varmvatten, det är inte det mest ekonomiska men jag sprider mina risker den dagen nått går sönder, den dagen FLVP tackar för sig kan man stå där utan varken värme, varmvatten eller ventilation.
Sen har jag kollegor som har golvvärme med FLVP och dom klagar över kallras vid luftintagen och att det blir för varmt inomhus när solen kommer fram och börjar värma pga den stora trögheten i systemet.
Dessutom så är en kamin en väldigt viktig detalj för oss och då intalar jag mig att FTX blir mindre "overkill" än FLVP.

Du borde inte lägga pengar på jordvärme. Du kommer inte kunna räkna hem den investeringen.

Jag skulle rekommendera (för dig):
FTX-ventilation
Luft / vatten VP för värme och varmvatten.
Ev solceller för gratis varmvatten på sommaren.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Lyskekil långt till berg?

FTX och Luft-vatten värmepump blir utmärkt.

Frånluftsvärmepump kommer tyvärr ge kallras vid friskluftsventilerna. Och högre energiförbrukning än alternativen med FTX.

Jordvärme/sjövärme är ännu bättre. Om ni ändå gräver upp hela tomten är det ett bra läge att lägga in jordvärme.

Jag vill passa på att slå ett slag för att välja så bra isolervärde som möjligt på klimatskalet när ni ändå bygger nytt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.