Majgårdarna
Hmm Vi lagar all mat hemma tvättar ofta och snålar inte med lampor.
Även om dom flesta är av lågenergi typ
Ligger på 4000kwh

Jag snålar inte med lampor eller tv aparater o sånt, men jag är ingen kock, så det blir inte flera timmar i köket varje dag. än så länge är lilgrabben så liten så tvätmaskinen går inte varje dag. kyl & frys är från 1969 så dom drar nog en del ström.
Jag ligger på 5000 kWh / år i hushåls el

En stor del av energiförbrukningen hos många härrör nog från datorer som står på mest hela tiden, en normal dator och skärm kan dra 150W, och står den på dygnet runt landar man på 1300 kWh bara för den.

Och vår utebelysning med 9 lågenergilampor på totalt 130W tillsammans med 9 fönsterlampor på totalt 135W, ger 265W, som står på i snitt 6 timmar om dygnet året om, kostar oss 570 kWh.

En annan bov är luftavfuktaren på 275W som går rätt ofta i källaren/tvättstugan.

Andreas_Hansson skrev:
Hmm Vi lagar all mat hemma tvättar ofta och snålar inte med lampor.
Även om dom flesta är av lågenergi typ
Ligger på 4000kwh
Har du oxå självdragsventilation Andreas??

Hade vi haft ftx o golvvärme i hela huset så hade elförbrukningen legat på 5-5500 kWh/år...

Om huset bara är 110kvm och helt modernt varför inte detta:
obs cirka priser från huvet
Vvb ca 5000
elrad. några stycken säg 5000 till
Cronspis kakelugn med fläkt ca 25000 + öl och karre´ 500

summa 35500 plus allt jag missat
Farsan och brorsan kör liknande och är nöjda men det är under förutsättning att man eldar och står ut med att ett rum är 26 grader och ett 17 grader.

S
Vi har nog ;) bestämt oss för vattenmantlad braskamin+Borö acktank på 500L/110L som kompletteras med uteluftspump senare.

S
likblek skrev:
låter förnuftigt... kommer pannan stå synligt? kolla också [länk] samt [länk] om den ints syns där den ska stå..

glöm inte ordentliga solslingor!!!
Den kommer att synas. ska stå i bad/tvättstuga

S
Det blev FLVP + golvväme.

S
steelis skrev:
Det blev FLVP + golvväme.

*Lyfter*

det blev det inte alls..

Så vad blev det då?

S
Fick pengar över för försening ;), samt fått ett bra erbjudande på Bergvärme.

//Steelis

Är du inte gammal och sliten och kan spendera en helg per år att klyva ved och 5 min per dag att ladda pannan så skulle jag köpa en riktig vedpanna.

Finns moderna gjutjärnspannor från 15 000;-
Har du svetskunskap eller känner någon, hämta en gammal oljetank och bygg om till acctank, och isolera ordentligt. Kör en kopparslinga i tanken till värmesystemet(tanken kan ej trycksättas).
Detta är oslagbart i driftkostnad, driftsäkerhet och inköpspris. Kompletera med solvärme så slipper du tända pannan stor del av året även om det inte behövs ofta alls på sommarn.

S
Hade vedeldning där vi bodde förut. å det vill vi inte ha igen.

Vad var det som var jobbigtmed eldningen i det förra huset? Hur ofta behövde du elda?

/Nyfiken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.