2 254 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Värmestrategi, fyra värmekällor
Man blir ju lite nervös nu när elpriserna kilar i höjden. Vi, standardfamilj med två vuxna, två bar och en hund, bor i en villa med inte mindre än fyra värmekällor. Har lite svårt att avgöra hur jag ska mixa dessa för mest ekonomisk värme.
Det gäller en suterrängkåk på 125 kvm från 1990. Årlig förbrukning på ca 19-20 000 kw/h. Dock har en laddhybrid tillkommit för ett par månader sedan. Sundvall.
1. Legalet värmegrund, dvs luftburen golvvärme. I princip ett värmeelement och en fläkt som blåser runt varmluft för att värma (den välisolerade) grunden. Värmer bottenplan.
2. Luft-luft värmepump, ca 15 år gammal, av märket IVT, sitter på övervåningen vid trappen.
3. FTX- ventilation. Efter själva FTX-aggregaten sitter en eftervärmare för att höja tempen på den luft som går ut i huset, ett element typ. Värmer övervåningen genom att leda ut den varma luften i golvventiler under alla fönster. Bytt för 5 år sedan.
4. Braskamin, Handöl 450t, på bottenplan. Ved måste köpas, ingen egen tillgång finnes. (en kubik i lager typ). Installerad för 5 år sedan med extern skorsten.
1 och 3 är originallösningen för huset, de andra två har tillkommit i efterhand.
Solceller ligger så klart på önskelistan, huset vetter mot söder med ett tak som inte får skugga på sig ens när solen står som lägst.
Tacksam för lite tankehjälp!
Allt gott!
//A
Det gäller en suterrängkåk på 125 kvm från 1990. Årlig förbrukning på ca 19-20 000 kw/h. Dock har en laddhybrid tillkommit för ett par månader sedan. Sundvall.
1. Legalet värmegrund, dvs luftburen golvvärme. I princip ett värmeelement och en fläkt som blåser runt varmluft för att värma (den välisolerade) grunden. Värmer bottenplan.
2. Luft-luft värmepump, ca 15 år gammal, av märket IVT, sitter på övervåningen vid trappen.
3. FTX- ventilation. Efter själva FTX-aggregaten sitter en eftervärmare för att höja tempen på den luft som går ut i huset, ett element typ. Värmer övervåningen genom att leda ut den varma luften i golvventiler under alla fönster. Bytt för 5 år sedan.
4. Braskamin, Handöl 450t, på bottenplan. Ved måste köpas, ingen egen tillgång finnes. (en kubik i lager typ). Installerad för 5 år sedan med extern skorsten.
1 och 3 är originallösningen för huset, de andra två har tillkommit i efterhand.
Solceller ligger så klart på önskelistan, huset vetter mot söder med ett tak som inte får skugga på sig ens när solen står som lägst.
Tacksam för lite tankehjälp!
Allt gott!
//A
Puff puff! Ingen som kan bidra med några funderingar?
Kör med llvp så mycket den orkar, samt elda med kaminen. Eftervärlden i ftx aggregatet samt värmeelement i grunden är direktverkande, d.v.s. de ha 100% verkningsgrad. För varje kilowattimme du stoppar in får du en ut. Medans llvp får du 2-4 gånger mer ut (då den förflyttar energi från utomhusluften in till inomhusluften.
Värt att nämna att en 15 år gammal llvp är på slutet av sin livslängd. Så den kan mycket väl ge upp när som. Hade själv en llvp från 2006 fram till förra året, men när förra årets eldningssäsong drog igång så hade den sprungit läck, bara till att byta. En ny kan även vara mer energieffektivt.
Skulle även rekommendera att ni undersöker att sätta in en lvvp som matar grundvärmen med ett vattenbatteri, det skulle kunna vara ett möjligt uppvärmningsalternativ. Fördelen är att ni även får varmvatten via en värmepump (vilket är mer ekonomiskt jämfört med direktverkande).
Värt att nämna att en 15 år gammal llvp är på slutet av sin livslängd. Så den kan mycket väl ge upp när som. Hade själv en llvp från 2006 fram till förra året, men när förra årets eldningssäsong drog igång så hade den sprungit läck, bara till att byta. En ny kan även vara mer energieffektivt.
Skulle även rekommendera att ni undersöker att sätta in en lvvp som matar grundvärmen med ett vattenbatteri, det skulle kunna vara ett möjligt uppvärmningsalternativ. Fördelen är att ni även får varmvatten via en värmepump (vilket är mer ekonomiskt jämfört med direktverkande).
Tackar för svar! Har faktiskt börjat undersöka lvvp till legalett-värmen. Ligger på runt 20 000 kr plus installation. Vi måste i så fall borra genom betongväggen så det kan bli några tusenlappar för installationen. Undrar just hur mycket el man skulle spara med en sådan? Legaletten är ju huvudvärmen i huset så det kanske kan vara värt att lägga lite krut där.
Mvh Anders
Mvh Anders
Modern värmepump ligger på scop runt 4 gånger. D.v.d. för varje kilowatt du stoppar in så får du ut fyra kilowatt i värmeenergi. Så en fjärdedel av energin av vad ert värmeelement drar i dagsläget. Om det bara kostar 20kkr plus håltagning så hade jag gjort den konverteringen igår. Framförallt med tanke på vart elpriserna är påväg i vinter, samt att ni har en äldre llvp som förmodligen behöver bytas inom de närmsta åren.
En annan fördel med att göra det nu är för att ni då har två effektiva värmekällor samtidigt och kan på det viset utvärdera om en llvp behövs eller ej.
En annan fördel med att göra det nu är för att ni då har två effektiva värmekällor samtidigt och kan på det viset utvärdera om en llvp behövs eller ej.
Det låter som en bra affär. Ska nog slå en pling till Legaletts säljare och höra mig för lite mer, så snart jobbkonferensen släpper greppet om mig. Nöten att knäcka är i så fall var den ska sitta på utsidan av huset, eftersom gaveln som är aktuell också är där skorsten och don till FTX sitter. Plus en slänt då som minskar möjligheterna, det är ju ett suterränghus. Men det borde väl gå att lösa. Tack för sparring!J JSten skrev:Modern värmepump ligger på scop runt 4 gånger. D.v.d. för varje kilowatt du stoppar in så får du ut fyra kilowatt i värmeenergi. Så en fjärdedel av energin av vad ert värmeelement drar i dagsläget. Om det bara kostar 20kkr plus håltagning så hade jag gjort den konverteringen igår. Framförallt med tanke på vart elpriserna är påväg i vinter, samt att ni har en äldre llvp som förmodligen behöver bytas inom de närmsta åren.
Låter som en god idé. Det är ju även möjligt att få längre mediarör ifall man vill flytta utedelen en bit.A andersmossing skrev:Det låter som en bra affär. Ska nog slå en pling till Legaletts säljare och höra mig för lite mer, så snart jobbkonferensen släpper greppet om mig. Nöten att knäcka är i så fall var den ska sitta på utsidan av huset, eftersom gaveln som är aktuell också är där skorsten och don till FTX sitter. Plus en slänt då som minskar möjligheterna, det är ju ett suterränghus. Men det borde väl gå att lösa. Tack för sparring!
Självklart hade jag förstått fel i vår sparsmakade mailväxling. För 20 000 får man ny insats till Legaletten förstår jag det som, med bättre styrning och nya grejer. Allt byts förutom lådan det sitter i. Dessutom är det förberett för extern värmekälla som t ex värmepump. Någon pum ingår dock inte.
Tyckte nog det lät för bra för att vara sant...
Tyckte nog det lät för bra för att vara sant...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tillbyggnad med flera värmekällor rådgivning - luft luft - frånluft
Värme allmänt -
Dubbla värmekällor till ack.tank?
Värme allmänt -
Ack tank som klarar fyra värmekällor?
Värme allmänt -
Hur använder jag mina värmekällor tillsammans på bästa sätt?
Värme allmänt -
Vilka värmekällor kan jag välja?
Värme allmänt