2 510 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Värmepumpsberedare i hus som värms av luftluftvärmepump?
Vi funderar på att försöka minska elkostnaderna för varmvatten och kikar på att installera en värmepumpsberedare. Huset har ftx-ventilation Flexit CL2 och värms upp av luftvärmepump. Finns det några bra alternativ? Vi funderar på att ha en med utomhusdel för att inte påverka ftx:n. Tänker vi rätt? Vilka Värmepumpsberedare är att rekommendera? Mvh Matilda
Kan inget om beredarvärmepumpar men ja, ni vill ha en med utedelen ute... Annars skulle ni ju bara värma upp varmvattnet med värmen i rummet, det gör ni ju ingen besparing på.
Det finns varmvattenvärmepumpsberedare i split-utförande: https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/
Sedan finns de som bara jobbar med uteluft via två grova kanaler och hela innerdelen står inne i huset.
Sedan finns de som bara jobbar med uteluft via två grova kanaler och hela innerdelen står inne i huset.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 028 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 028 inlägg
Om luften i rummet värms av luft-luft-värmepumpen så skulle det fortfarande ge en besparing i elförbrukning jämfört med en elektrisk beredare.torparavgrund skrev:
Men hur hög är varmvattenförbrukningen? Med låg eller "normal" förbrukning tror jag det är väldigt svårt att räkna hem en sån här maskin om man inte vet säkert att den kommer hålla "länge".
Med andra ord är slutfrågan om det finns tonårsdöttrar (och en och annan grabb också med samma fäbless) som älskar att långduscha med riktigt varmt vatten som bestämmer om det är lönt eller inte med VP-beredare.
jag håller med om att om förbrukningen av varmvatten är högst måttlig så kommer det vara väldigt svårt att räkna hem kostnaden med en VP-beredare.
jag håller med om att om förbrukningen av varmvatten är högst måttlig så kommer det vara väldigt svårt att räkna hem kostnaden med en VP-beredare.
Klicka här för att svara