711 läst ·
2 svar
711 läst
2 svar
Värmepumpen kan inte leverera varmvatten (nibe 310)
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Har eldat mycket i helgen och värmen inomhus klarar kaminen finfint. Så jag stänger av elpatronen och cirkulationen i värmesystemet så värmepumpen (nibe 310) bara behöver hålla värmen i varmvattnet. Men det klarar den inte. Vi får 30-grader i pannan, går inte ens att diska i, än mindre duscha i.
Värmepumpen går igång och det är 20 graders skillnad på inomhusluft och utblåsluften. Vi har 20 grader inomhus.
Hur kommer det sig att den inte klarar av att hålla varmvatten ens? Den tuggar ju på för fullt då tycker jag den borde klara varmvattenhållningen. Har för mig att den har gjort det förut. Med tanke på den låga förbrukningen i somras så måste den ha klarat sig på värmepumpen.
Vad kan ha hänt?
Värmepumpen går igång och det är 20 graders skillnad på inomhusluft och utblåsluften. Vi har 20 grader inomhus.
Hur kommer det sig att den inte klarar av att hålla varmvatten ens? Den tuggar ju på för fullt då tycker jag den borde klara varmvattenhållningen. Har för mig att den har gjort det förut. Med tanke på den låga förbrukningen i somras så måste den ha klarat sig på värmepumpen.
Vad kan ha hänt?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Utomhustempen ligger kring -15 grader om det hjälper.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Hittat problemet nu, den stänger aldrig av cirkulationen. Hur fixar man detta? För den ska man kunna stänga av, har fungerat förut.
Klicka här för att svara