18 232 läst ·
62 svar
18k läst
62 svar
Värmepump på sommaren
Vilken är bästa tråden om just dessa frågeställninga?? I juli hade jag 300 starter, 5 min styck.. Man kan väl gärna inte gå och ta bort alla termostater eller?CarMan skrev:
Jo en värmepump har egen reglering, så termostaterna ställer bara till bervär. (värmen i rumena stryper man in med fast strypning)
har man över 25 starter/ dygn, så bör man göra nått åt det.
man ska försöka sträva efter att kortaste gångtid på kompressorn aldrig underskrider 20 min
vad ni ska göra beror lite på vad ni har för värmepump, men oftast ligger felena i radiatorsystemet.
har man över 25 starter/ dygn, så bör man göra nått åt det.
man ska försöka sträva efter att kortaste gångtid på kompressorn aldrig underskrider 20 min
vad ni ska göra beror lite på vad ni har för värmepump, men oftast ligger felena i radiatorsystemet.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Möjligen kan en volymförstorare på t.ex 200 lite hjälpa till problrmet. Vi har det iofs har vi golvvärme överallt men ändå. Jag har termostater som stryper golvvärmeslingoran och det fumkar kanon även då jag dragit ner på sommaren. Har satt frånslag på värme i huset vid 16 grader utetemp, ( vi har mycket fönster)
Då får ni/jag klaga hos Nibe. Det är en Nibe 1230-8 och värmen är avstängd så det är bara varmvatten som körs. Det är standard inställningar. Det är 160+45 liter vatten i den. Vilket jag tycker (efter några års användning) verkar lite lite. De där 45 borde kunnat vara lite mera.CarMan skrev:
Faktum är att varmvattnet tar slut om man duschar två efter varandra (i alla fall om den första är en hund). Det som är lite extra jobbigt är också att det tar ett par timmar att få upp tempen på varmvatten tanken igen. Ty pumpen ger ju så mycket effekt att dubbelmantel vattnet snabbt blir varmt och pumpen slår av. Sedan måste den vila min 20 minuter innan den startar igen. Jag tycker det borde finnas en funktion typ om varmvattnet blir för kallt (<40grader) och pumpen inte går, använd elpatron för att värma varmvattnet.
Jag har funderat på att ändra så det blir lite större temp intervall. Jag håller dock på med mycket renovering i huset och har därför dragit mig för att pilla i inställningna. Förutom för att försöka hålla lämplig temp i huset.
Ja, termostater har jag på elementen. Ett absolut måste för att få lämplig temp på de olika våningarna. Flera står dock på max eller nästan max. Har en 100 liters arbetstank.
Oj, fick nu se att det står ett fel i mitt första inlägg i denna tråd.
"30 minuter" skall vara 30 timmar.
Alltså 30 timmar delat med 231 starter ger ca 8 minuter per körning.
Kan även tillägga att en månad innan dess. Då jag hade värme på i källaren men avstängt uppe i huset. Så var medel gångtiden ca 10 minuter.
"30 minuter" skall vara 30 timmar.
Alltså 30 timmar delat med 231 starter ger ca 8 minuter per körning.
Kan även tillägga att en månad innan dess. Då jag hade värme på i källaren men avstängt uppe i huset. Så var medel gångtiden ca 10 minuter.
När du har en förrådsberedare bör du inte ha en vattentemperatur understigande 60°. Vill du ha mer varmvatten höj då temperaturen. Är fortfarande lite nyfiken på vad den externa vvb används till?
Nu är/blir det lite rörigt i denna tråd, då flera olika system diskuteras. Tänkte dock tillägga lite mer info om mitt. Mina inställningarna är:
1.4 Starttemp VV 47
1.5 Stopptemp VV 54
Detta i Maskinen (alltså verkliga inställningar), Installatörens anteckningar och "Monterings- och skötselanvisning".
1.4 Starttemp VV 47
1.5 Stopptemp VV 54
Detta i Maskinen (alltså verkliga inställningar), Installatörens anteckningar och "Monterings- och skötselanvisning".
Mich skrev:Då får ni/jag klaga hos Nibe. Det är en Nibe 1230-8 och värmen är avstängd så det är bara varmvatten som körs. Det är standard inställningar. Det är 160+45 liter vatten i den. Vilket jag tycker (efter några års användning) verkar lite lite. De där 45 borde kunnat vara lite mera.
Faktum är att varmvattnet tar slut om man duschar två efter varandra (i alla fall om den första är en hund). Det som är lite extra jobbigt är också att det tar ett par timmar att få upp tempen på varmvatten tanken igen. Ty pumpen ger ju så mycket effekt att dubbelmantel vattnet snabbt blir varmt och pumpen slår av. Sedan måste den vila min 20 minuter innan den startar igen. Jag tycker det borde finnas en funktion typ om varmvattnet blir för kallt (<40grader) och pumpen inte går, använd elpatron för att värma varmvattnet.
Jag har funderat på att ändra så det blir lite större temp intervall. Jag håller dock på med mycket renovering i huset och har därför dragit mig för att pilla i inställningna. Förutom för att försöka hålla lämplig temp i huset.
Ja, termostater har jag på elementen. Ett absolut måste för att få lämplig temp på de olika våningarna. Flera står dock på max eller nästan max. Har en 100 liters arbetstank.
Börja med att lufta dubbelmanteln
Jag har nu luftat dubbelmanteln, ingen luft (så som förra gången jag gjorde det).
Har ändrat start och stopptemp från 47 - 54 till 45 - 56. Så nu är hysteresen större 11 grader (istället för 7).
Jag återkommer om ca en månad om hur det blivit (i en egen tråd).
Har ändrat start och stopptemp från 47 - 54 till 45 - 56. Så nu är hysteresen större 11 grader (istället för 7).
Jag återkommer om ca en månad om hur det blivit (i en egen tråd).
när du värmer varmvatten kan väll inte pumpen så av på hysteri ??? har du verkligen bara varmvatten värmening på?
öka hyster i kraftigt & minska om du får problem (ställ den på 20)
varmvatten ska värmas tills värmepumpens presostat slår ifrån, då frår du ut max värme sen kan du doppa ända ner till 43 grader om du vill
öka hyster i kraftigt & minska om du får problem (ställ den på 20)
varmvatten ska värmas tills värmepumpens presostat slår ifrån, då frår du ut max värme sen kan du doppa ända ner till 43 grader om du vill
Även min VP slår av vid den temperatur jag ställt in. Verkningsgraden minskar när VP måste värma till maxtemperatur.
Oj, undra om det blev något missförstånd p.g.a. min användning av ordet hysteres. Det jag avsåg var skillnaden mellan start och stopp temperaturerna. Nu kör den ca 12 minuter istället för 8.
Presostat vet jag inte vad det är (är inte det någon säkerhets grej).
Jag misstänker att du vill att pumpen ska gå så högt som möjligt (max temp). Detta är faktiskt inte möjligt att ställa in. Jag kan ställa in upp till 60 grader, pumpen klarar 65. Jag misstänker att det kan finnas en anledning till det, för undra om inte ingående/retur blir för varmt (får max vara 58).
-
En annan märklig standard inställning är när extra varmvatten körs (detta görs automatiskt varannan vecka). Då körs kompressorn till 55 grader och sedan används (endast) elpatronen för att få upp det till 60 grader. Varför inte köra pumpen/kompressorn till 60 (för det klarar den ju av)?
Presostat vet jag inte vad det är (är inte det någon säkerhets grej).
Jag misstänker att du vill att pumpen ska gå så högt som möjligt (max temp). Detta är faktiskt inte möjligt att ställa in. Jag kan ställa in upp till 60 grader, pumpen klarar 65. Jag misstänker att det kan finnas en anledning till det, för undra om inte ingående/retur blir för varmt (får max vara 58).
-
En annan märklig standard inställning är när extra varmvatten körs (detta görs automatiskt varannan vecka). Då körs kompressorn till 55 grader och sedan används (endast) elpatronen för att få upp det till 60 grader. Varför inte köra pumpen/kompressorn till 60 (för det klarar den ju av)?
Mich: din användning av hysteres är korrekt .
Håller med om att din VP verkar märklig. Vi använder aldrig elpatronen om det inte är under -3 ute. Men du har fortfarande väldigt korta körtider min VP kör en eller två gång per dygn i 45-60 min varje gång,
Håller med om att din VP verkar märklig. Vi använder aldrig elpatronen om det inte är under -3 ute. Men du har fortfarande väldigt korta körtider min VP kör en eller två gång per dygn i 45-60 min varje gång,