3 359 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Värmepump och braskamin
Har köpt ett nytt hus som har en IVT 490 frånluftvärmepump. Funderar på att framöver kanske installera en braskamin, men har blivit avrådd eftersom det enligt "avrådaren" kommer att innebära en massa strul i och med att hela värmesystemet kommer i olag med ökade uppvärmningskostnader som resultat.
Någon som har erfarenhet av det och vet om det stämmer?
Någon som har erfarenhet av det och vet om det stämmer?
Det låter ungefär som "avrådaren" kanske inte är så bra på att justera/använda frånluftsvärmepumpar.
Självklart måste ju frånluftvärmepumpens effektivitet öka när den får varmare luft att arbeta med - vilket sänker driftskostnaderna, inte tvärtom.
Eldar du tillräckligt ihärdigt så värmer du ju huset med braskaminen, det märker pumpen och koncentrerar sig på varmvattenproduktion.
Självklart måste ju frånluftvärmepumpens effektivitet öka när den får varmare luft att arbeta med - vilket sänker driftskostnaderna, inte tvärtom.
Eldar du tillräckligt ihärdigt så värmer du ju huset med braskaminen, det märker pumpen och koncentrerar sig på varmvattenproduktion.
Ja, mina iofs amatörmässiga funderingar går åt samma håll; rent teoretiskt borde det förstås vara som du säger.... men sen är det ju det där med teori vs. praktik....
Vad jag förstår bygger hela idén med frånluftsvärmepump på ett samspel mellan pump, element och ventilation och för att hela detta system skall fungera optimalt krävs ett svagt undertryck i huset som får luften att cirkulera (rätta mig gärna om jag har fel).
Det jag då funderar över är hur detta system påverkas av en braskamin som väl kräver både in- och utluft (antar jag?). Är det verkligen så enkelt att det bara är att installera "som vanligt" och sedan kalibrera värmepumpen efter de nya förhållandena eller är det något man (=installatören) bör ha i åtanke när han installerar kaminen...?
Vad jag förstår bygger hela idén med frånluftsvärmepump på ett samspel mellan pump, element och ventilation och för att hela detta system skall fungera optimalt krävs ett svagt undertryck i huset som får luften att cirkulera (rätta mig gärna om jag har fel).
Det jag då funderar över är hur detta system påverkas av en braskamin som väl kräver både in- och utluft (antar jag?). Är det verkligen så enkelt att det bara är att installera "som vanligt" och sedan kalibrera värmepumpen efter de nya förhållandena eller är det något man (=installatören) bör ha i åtanke när han installerar kaminen...?
Den här tråden låter intressant.
Min hussäljare har inte kommenterat detta ett enda dugg.
Trots att vi skall ha 1st kakelugn ,1st varmluftskamin och 1 vanligt liten mys kamin i sovrummet.
Så kom igen ni som kan detta , Informa oss vanligt dödliga
Min hussäljare har inte kommenterat detta ett enda dugg.
Trots att vi skall ha 1st kakelugn ,1st varmluftskamin och 1 vanligt liten mys kamin i sovrummet.
Så kom igen ni som kan detta , Informa oss vanligt dödliga
Du ska ju ha en separat tillförsel av luft till braskaminen från sockeln eller grunden - eldstaden ska ju alltid förbruka egen, ouppvärmd luft, den saken är ju helt klar.esox skrev:Vad jag förstår bygger hela idén med frånluftsvärmepump på ett samspel mellan pump, element och ventilation och för att hela detta system skall fungera optimalt krävs ett svagt undertryck i huset som får luften att cirkulera (rätta mig gärna om jag har fel).
Det jag då funderar över är hur detta system påverkas av en braskamin som väl kräver både in- och utluft (antar jag?). Är det verkligen så enkelt att det bara är att installera "som vanligt" och sedan kalibrera värmepumpen efter de nya förhållandena eller är det något man (=installatören) bör ha i åtanke när han installerar kaminen...?
Därför påverkas ju inte den övriga in- och frånluftsbalansen i någon nämnvärd omfattning.
Förbränningsluft kommer in - och går ut i skorstenen. Däremot cirkulerar rumsluften runt omkring eldstaden och och blir uppvärmd. Det är den extraenergin som kommer dig till godo dels genom att frånluftsvärmepumpen inte behöver tillverka lika mycket varmvatten för att värma element/golvslingor och dels genom att frånluftsvärmepumpen får varmare luft att dra energi ur. Efter ett tags ihärdigt eldande kan det naturligtvis bli så att eldstaden helt tagit över uppvärmningen eftersom termostaterna slagit från...men det ska ju inte vara någon fara, när elden brunnit ut slår termostaterna till och den vanliga värmen tar över.
Har man golvärme ingjuten i plattan har du alltid en tröghet i värmen, dvs. när termostaten känner av att det blivit varmt och slår av värmen så finns ändå värme lagrat i plattan som räcker några timmar.
När sedan elden falnat och termostaten återigen vill slå på värmen så tar det någon timme innan plattan är uppe i full temperatur igen.
P.g.a detta kan temperaturen åka lite berg och dalbana om man kombinerar ingjuten golvvärme och t.ex braskamin.
Att det skulle gå åt mer mer ström för att du eldar är dock knappast sant.
När sedan elden falnat och termostaten återigen vill slå på värmen så tar det någon timme innan plattan är uppe i full temperatur igen.
P.g.a detta kan temperaturen åka lite berg och dalbana om man kombinerar ingjuten golvvärme och t.ex braskamin.
Att det skulle gå åt mer mer ström för att du eldar är dock knappast sant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden