Du ska väl köra värme i kulverten, den fryser inte.
Titta hur fjärrvärmeföretagen lägger sina kulvertar, här i Umeå en 60-70 cm ner och vi brukar ha 1,5 m tjäle men varmt vatten fryser inte.

Lägger man dessutom isolering ovanpå (inte runt) så håller markvärmen kulverten isfri (min står stilla i månader)

Protte

Så man ska inte isolera runt om. jag som tänkte lägga en himla massa frigolit runt om, trodde att man fick värmeförluster mot berget annars.

Jag har pumpen i garaget.
En 4 pipig isoleradkulvert in i huset. för värme, varmvatten och vvc.
Har satt timerstyrning på VVC så den inte snurrar nattetid iaf.

Sen går kallvatten och köldbäraren för frikylan i vanlig PEM-slang in i kåken.

/L

xCxJx skrev:
Så man ska inte isolera runt om. jag som tänkte lägga en himla massa frigolit runt om, trodde att man fick värmeförluster mot berget annars.
Mot värmeförlust ska man isolera runt om men då finns risken att det fryser om kulverten (som min) står stilla. Med isolering bara på ovansidan och skivorna på tvärsen (1,2m brett) så tar man reda på markvärmen som kommer underifrån och håller min kulvert frostfri.

(Varför står min kulvert stilla? Jo för huset värms med en "liten" värmepump och när det är kallt så spetsar vi med pelletsvärme som normalt värmer verkstan, kanske 10 dagar/år)

Protte

Sedan undrar jag varför alla stänger av VVC på natten, det är väl då man behöver den. På dagarna/kvällarna så spolas det ändå så det är varmt i rören.

Protte

prototypen skrev:
Sedan undrar jag varför alla stänger av VVC på natten, det är väl då man behöver den. På dagarna/kvällarna så spolas det ändå så det är varmt i rören.

Protte
Håller inte riktigt med dig, men det har kanske med livsstil att göra?

Hos oss är det ingen förbrukning av varmvatten nattetid, däremot när jag skall in o duschen där vid vid 5:45, då vill jag inte stå och vänta på varmvatten.

/L

Är det en livsstilsfråga att tvätta händerna efter ett toalettbesök? För mig är det en basal hygienfråga.

Jo, men hos oss är det ingen som är uppe på nätterna och besöker toa.

/L

Hej. nu är man på full gång med projektet och har fått tag i kulvertslang som jag kan köpa billigt. 2x22mm 95mm ytterhölje. tydligen slangar som dom använder vid fjärrvärme. räcker dessa eller behöver det vara tjockare slang eller mer isolering?? hade tänkt att lägga 2 sådana. en för värme och en för tappvarmvatten. Tacksam för svar..

Som ytterligare ett svar till Protte, med VVC igång så kyler jag ner VV på en timme, så trots ingen förbrukning så gör värmepumpen varmvatten en gång i timmen, står VVC så håller den värmen i ungefär 7 timmar innan det är dags att värma på vattnet.

/L

Hej hallo. TS här.
Nu behöver jag er hjälp igen. Gör snart två grunder. garage+hus. Då bergvärmepump hamnar i garage (enl ovan) hade jag tänkt att dra något värmerör i grunden. mitt i 300 mm isolering och sen koppla ihop det med en isolerad kulvert på utsidan plattan i mellan byggnaderna.. då jag tyckte det var lite onödigt med isolerad kulvert under huset när man kunde lägga den i isoleringen. Nu tyckte mina grundkillar att det inte var en så bra ide. Tänker jag helt fel eller? snälla. kom med lite åsikter......

Vad skulle du tjäna på det?

Du får ju då en skarv utomhus, som du måste bygga in på nått vis, blir det estetiskt snyggt?
alla skarvar är ju dessutom möjliga felkällor.

Tänk istället på att nyttja isoleringen under plattan till att skilja varm kall och cirkulation åt.

Skulle tjäna detta på det:
+Slipper göra i ordning hela kulverten nu. Sticker bara ut slangarna igen plattan och fixar senare. svårt att veta längder mm.
+Pengar. Kulvert är dyrt och jag kommer ha ca 20 meter totalt under de båda plattorna. 15 mellan byggnaderna

Skulle i sådant fall göra en frigolitbox med massa isolering utanför plattan. detta skulle sen hamna under altan.

Vad menar du med att skilja varm och kall cirkulation?

Tack för åsikten.

Dyr o dyr, själv har jag 10m kulvert mellan hus o garage, och den kostade väl runt 900:- inkl moms per meter inkl gummituttar och allt. Och längden borde du väl ha koll på, eller är inte huset färdigkonstruerat?

Tänkte så du separerar kallvatten från varmvatten och även varmvatten från varmvattencirkulationen, så inte kallvattnet värms upp av varmvattnet och vice versa.

/L

Dyr och dyr. om jag slipper 20 meter kulvert a 900 kr/m vore jag jätte glad. känns som det borde vara tillräckligt bra isolering om man lägger rören med isolering runt mitt i 300 mm frigolit. men vore kul om någon har gjort så förut. eller skriker rätt ut att det är helt fel.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.