63 976 läst ·
91 svar
64k läst
91 svar
Värmepump? Drar konstant ca 3,5kw
Jag håller med dig at TS ska plocka bort Ngenic tills felet är hittat. Men inte av samma anledningar som du.S Skudden skrev:
En gammal BVP är stendum.
Sol, folk, vind, kamin, matlagning, den ignorerar allt och kör på utomhustemp rakt av i princip.
Så bara en inomhusgivare och lite självlärande är absolut fördelaktigt i de allra flesta fall hävdar jag.
Och att med samma utrustning styra mot elpriset går också utmärkt om det är rätt utrustning.
Det som ge problem är om man reglerar för hårt på elpriset så elpatronen börjar kompensera. Men det är ett kännt problem som Ngenic också gör en uppmärksam på.
När servade du pumpen senast?
Min Ecoheat 308 behövde repareras för några år sedan (ett par trasiga givare), och när jag tittade på elförbrukningen under den närmaste tiden innan så var det tydligt att förbrukningen var markant högre under perioden innan pumpen till slut larmade.
Januari och februari -21 var uppenbart kallare, men även där är det troligen några hundra kWh per månad för mycket.
Jag säger inte att det är så, men ökad gångtid skulle kunna vara för att den börjar få svårt att hinna med pga att effektiviteten gått ner - bara inte så mycket att ett larm löser.
Min Ecoheat 308 behövde repareras för några år sedan (ett par trasiga givare), och när jag tittade på elförbrukningen under den närmaste tiden innan så var det tydligt att förbrukningen var markant högre under perioden innan pumpen till slut larmade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Januari och februari -21 var uppenbart kallare, men även där är det troligen några hundra kWh per månad för mycket.
Jag säger inte att det är så, men ökad gångtid skulle kunna vara för att den börjar få svårt att hinna med pga att effektiviteten gått ner - bara inte så mycket att ett larm löser.
Renoverare
· Ångermanland
· 97 inlägg
observera hur värmepumpen jobbar direkt efter du haft nattsänknkngen aktiv, det vore ju dumt om den går in med elpatron en tid för att börsvärdena är långt ifrån är är-värdet. Kanske hela besparingen går förlorad liksom…
Är det ett enskilt tillfälle eller ser det likadant ut över tid? Om det konstant är den förbrukningen från en värmepump så fungerar den nog inte som den ska eftersom det lär vara elpatron den går på...K K. L skrev:
Vi har CTC Ecoheat 10 sedan 2002. Kompressorn drar 2,8 kW.
Litar inte helt på Ngenic så brukar ställa ner innetemp till min (12C) när elpriset skenar. Dec 2022 stängde jag helt sonika av pannan.
Skulle vilja ha fler inställningsmöjligheter i appen.
Vi har elpatron avstängd sedan 15 år. Har istället 200 liter VVB i serie. Detta har faktiskt sänkt totalkonsumtionen! Pumpen behöver nu aldrig jobba över 43C vilket ger bra cop.
Städeldar vid behov. Pumpen är underdimensionerad och går i princip nonstop dec-feb.
Behäver vi värme i ett rum sätter vi en liten värmefläkt där och kör i tio minuter.
Litar inte helt på Ngenic så brukar ställa ner innetemp till min (12C) när elpriset skenar. Dec 2022 stängde jag helt sonika av pannan.
Vi har elpatron avstängd sedan 15 år. Har istället 200 liter VVB i serie. Detta har faktiskt sänkt totalkonsumtionen! Pumpen behöver nu aldrig jobba över 43C vilket ger bra cop.
Städeldar vid behov. Pumpen är underdimensionerad och går i princip nonstop dec-feb.
Behäver vi värme i ett rum sätter vi en liten värmefläkt där och kör i tio minuter.
Elpatron gick på redan vid 5-6 minus förra vintern så den sjöng på sista versen och sen la den av helt.B BaltzarH skrev:
I höstas blev det en ny Thermia eco 8 i stället.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Städeldar? Det låter som en bra idé! Bli av med all skit och samtidigt spara pengar. 🤓J Jehu skrev:Vi har CTC Ecoheat 10 sedan 2002. Kompressorn drar 2,8 kW.
Hur menar du att du får ner cop genom att stänga av kompressorn och låta elpatron ladda varmvatten över 43grader?J Jehu skrev:Vi har CTC Ecoheat 10 sedan 2002. Kompressorn drar 2,8 kW.
3.5 kW är väldigt mycket för en sådan liten kåk..
Jag har en ny varvtalstyrd IVT bergvärmepump till ett Stoooort hus, värmer ca 200-220kvm.
1 plans villa med källare.
Kör 21 grader i börvärmde med innomhustempgivare. Pumpen ligger runt 5-8kw värme i uteffekt.
Nu när den ligger på 51% och 6.8kW drar pumpen ca 1,500 watt. Stämmer rätt bra med COP 4.5. 6800/45=1500 watt.
Så att finns grafer ifrån min husdata server som ligger och loggar osv.. men med detta sagt antingen får du laga din pump.. kanske kassa prestostater? Inga fellarm? Det ser ut som att din pump endast kör elpatron i 2 steg.
EDIT: detta är vid 2 plus. Det kommer klart dra betydligt mer vid -9.
säg 3500*3=10-12 kW värme. Skulle säga att det är rimligt i de temperaturerna.
Kolla lite andra anläggningar ifrån husdata.se och se hur mycket deras pannor drar, gärna någon i närheten av där du bor. Finns flera 100 att kika på
Jag har en ny varvtalstyrd IVT bergvärmepump till ett Stoooort hus, värmer ca 200-220kvm.
1 plans villa med källare.
Kör 21 grader i börvärmde med innomhustempgivare. Pumpen ligger runt 5-8kw värme i uteffekt.
Nu när den ligger på 51% och 6.8kW drar pumpen ca 1,500 watt. Stämmer rätt bra med COP 4.5. 6800/45=1500 watt.
Så att finns grafer ifrån min husdata server som ligger och loggar osv.. men med detta sagt antingen får du laga din pump.. kanske kassa prestostater? Inga fellarm? Det ser ut som att din pump endast kör elpatron i 2 steg.
EDIT: detta är vid 2 plus. Det kommer klart dra betydligt mer vid -9.
säg 3500*3=10-12 kW värme. Skulle säga att det är rimligt i de temperaturerna.
Kolla lite andra anläggningar ifrån husdata.se och se hur mycket deras pannor drar, gärna någon i närheten av där du bor. Finns flera 100 att kika på
Kan det vara elpatronen ihop med det konstiga vädret vi haft? Iaf här har temperaturen svängt enormt i år och när kompressorn stannar så startar den inte direkt eftersom den behöver en ”vilotid”. Testa att sänka parametern elpanna till 30 grader. Alternativt ändra max effekt till 0 och se om det förändrar något.
Genom att låta vvb göra varmvatten och låta värmepumpen fokusera på husvärme.Randomguy skrev:
Det sänker arbetstemperaturen på pumpen vilket höjer COP. Enorm skillnad för kompressorn att aldrig behöva jobba upp till 60 utan hålla sig mellan 35 och 43.
VVB matas med varmvatten från pumpen.
Men det går fortfarande åt MER Energi att värma vatten till 60 grader med en vvb än att låta en bergvärmepump göra ditt varmvatten. Oavsett vad får gör "COP" på din bv.J Jehu skrev:
i en vvb har du 1:1 oavsett temperatur. Medans när du gör varmvatten med en bvp så har du alltid COP vilket gör att du får "får" gratis Energi (du hämtar energi i berget).
Jag tror du helt klart går back på att köra med vvb istället för att låta din bergvärme göra varmvattnet.
Min bergvärmepanna gör 125L vv ifrån 47 till 62 grader på 20 minuter med 4.5 i COP.
Att du "slipper" göra bergävrmen till 60 grader? Du tjänar inget på det
Jag håller med om allt du skriver men… att du har 4,5 i cop mellan 47-62 grader låter för bra för att vara sant? Är du säker på det?A atego skrev:Men det går fortfarande åt MER Energi att värma vatten till 60 grader med en vvb än att låta en bergvärmepump göra ditt varmvatten. Oavsett vad får gör "COP" på din bv.
i en vvb har du 1:1 oavsett temperatur. Medans när du gör varmvatten med en bvp så har du alltid COP vilket gör att du får "får" gratis Energi (du hämtar energi i berget).
Jag tror du helt klart går back på att köra med vvb istället för att låta din bergvärme göra varmvattnet.
Min bergvärmepanna gör 125L vv ifrån 47 till 62 grader på 20 minuter med 4.5 i COP.
Att du "slipper" göra bergävrmen till 60 grader? Du tjänar inget på det