Luft/vatten, bergvärme, jordvärme eller frånluftvärmepump. Det är svårt att svara på vad som är bäst för dig utan att veta förutsättningarna. Men om du tar dit en firma som säljer värmepumpar så kan dom säkert förklara vad du behöver.
Var bor du? Bergvärme är ju populärt men luft/vatten-system har blivit väldigt effektiva och är lite enklare att få på plats.
Ett tips är att låta någon installatör från Nibe eller liknande komma och titta och föreslå en ny lösning. Utifrån det kan du sen begära in offerter, och få tips här vad du skall tänka på.
att byta till en ny elpanna är inte ekonomiskt försvarbart i de flesta fall
Ett tips är att låta någon installatör från Nibe eller liknande komma och titta och föreslå en ny lösning. Utifrån det kan du sen begära in offerter, och få tips här vad du skall tänka på.
Glöm det där med att koppla till din gamla panna. Autoterm 4000 finns inte i listorna någonstans och dagens modeller har nya sorters styrsystem så utedelen ska passa med en kompatibel innerdel(panna).S Surapor skrev:
ja det var det jag tänkte med men jag hade en installatör som sa om du byter din värmepanna till ett annan system så måste alla rör o sånt bytas och det skulle kosta mer..Larsa skrev:
Var bor du? Bergvärme är ju populärt men luft/vatten-system har blivit väldigt effektiva och är lite enklare att få på plats.
Luft-Vatten, Bergvärme, Jordvärme, sjövärme är alla olika lösningar som "skapar energi", så du kan ta din elräkning och kapa den med 70% genom att instrallera en sådan lösning istället för en direktverkande elpanna. En Direktverkande elpanna förbrukar 1kw och ger 1kw värme.S Surapor skrev:
En värmepump(alternativen ovan) förbrukar 1kw men ger 2-4kw värme. Det är en dyr investering på säkert 15,000-200,000kr och det kan mycket väl vara väldigt lång väntetid då leverantörern inte kunna få delar.
Du ersätter din nuvarande panna, vill du bara lösa problemet med mängden varmvatten så köper du en separat varmvattenberedare för 10,000-15,000 instrallerat.
Det viktigaste är nog att du hittar en säljare som kan offerera en vettig anläggning och förklara för dig på ett begripligt sätt vad de anser att du behöver. Just nu låter det som att du blir lurad.
Du skrev nämligen att "du får lite varmvatten och det drar mycket ström". Då reagerar nämligen vi som vet hur det funkar för en elpanna kan nämligen inte börja dra mer ström utan att bli varmare. Köper du en ny elpanna som värmer mer skönt varmvatten så kommer den dra ännu mer ström än din gamla panna.
Du bör alltså fråga säljaren efter en panna som "gör mer varmvatten men drar mindre ström"
De säljare som då föreslår en ny elpanna vill lura av dig dina pengar och skiter fullständigt i vad det står på din nästa elräkning.
I vart fall de som inte på ett begripligt sätt kan förklara varför de vill sälja en elpanna istället för en värmepump.
Sådana argument kan vara typ "du förbrukar så lite varmvatten och värme så den dyrare värmepumpen kommer inte löna sig på många år. Det är bättre att betala lika dyr elförbrukning som din gamla panna men med lägre kostnad för pannan. Du får större mängd varmvatten med nya elpannan än med den gamla" ...typ så kan det låta.
Du skrev nämligen att "du får lite varmvatten och det drar mycket ström". Då reagerar nämligen vi som vet hur det funkar för en elpanna kan nämligen inte börja dra mer ström utan att bli varmare. Köper du en ny elpanna som värmer mer skönt varmvatten så kommer den dra ännu mer ström än din gamla panna.
Du bör alltså fråga säljaren efter en panna som "gör mer varmvatten men drar mindre ström"
De säljare som då föreslår en ny elpanna vill lura av dig dina pengar och skiter fullständigt i vad det står på din nästa elräkning.
I vart fall de som inte på ett begripligt sätt kan förklara varför de vill sälja en elpanna istället för en värmepump.
Sådana argument kan vara typ "du förbrukar så lite varmvatten och värme så den dyrare värmepumpen kommer inte löna sig på många år. Det är bättre att betala lika dyr elförbrukning som din gamla panna men med lägre kostnad för pannan. Du får större mängd varmvatten med nya elpannan än med den gamla" ...typ så kan det låta.
Jag tror det är exakt de som håller på hända att de försöker lura mig det är därför jag vänder mig hit. Mitt problem med min värmepanna är den drar mycket el, jag får för lite vatten man kan duscha i 10 minuter sen ska man vänta minst 40-50 min innan man får varmvatten igen. Nu på vintern så jobba både jag och sambon heltid så vi var knappt hemma och ändå får man en räkning på 7-8 tusen det är därför jag tänkte det är dax för byte av pannan. Men de förslaget jag hr fått är rakt av byta av elpanna och som ni säger så verkar det vara samma skit bara att jag blir back 55 tusenB Bjober skrev:Det viktigaste är nog att du hittar en säljare som kan offerera en vettig anläggning och förklara för dig på ett begripligt sätt vad de anser att du behöver. Just nu låter det som att du blir lurad.
Använder ni mycket varmvatten kan ni t.ex. köpa NIBE VVM500 med en lämplig utedel till. https://proffs.nibe.se/produkter/elpannor/nibe-vvm-500/ Räkna med att det kostar runt 150 tkr inkl installation tillsammans gissar jag. VVM 500 har en tank som rymmer 500 liter och den kan ge 400 liter varmvatten 40°. Det räcker till minst 40 minuter vanligt duschande. Som utedel passar t.ex. NIBE S2125 https://proffs.nibe.se/produkter/luftvattenvarmepumpar/nibe-s2125/ men man måste veta mer om ert hus och energiförbrukning för att kunna bestämma utedel.
Det är ett radhus på 117 kvm och årliga energiförbrukning brukar ligga på 18 tusen kwhJ Josth skrev:Använder ni mycket varmvatten kan ni t.ex. köpa NIBE VVM500 med en lämplig utedel till. Räkna med att det kostar runt 150 tkr inkl installation tillsammans gissar jag. VVM 500 har en tank som rymmer 500 liter och den kan ge 400 liter varmvatten 40°. Det räcker till minst 40 minuter vanligt duschande. Som utedel passar t.ex. NIBE S2125 [länk] men man måste veta mer om ert hus och energiförbrukning för att kunna bestämma utedel.
Ok, då räcker det säkert med den version som har lägst effekt S2125-8. Sedan är frågan om ni får plats med VVM 500 eller ni kanske måste välja en mindre inomhusmodul? Om det är en förening som äger radhusen kan man eventuellt också behöva föreningens godkännande för att installera värmepump med utedel(?)
Man bör också kontrollera vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet för att hålla ca 21° inne när det är som allra kallast det kan bli på orten där man bor. En elpanna kan ge väldigt höga temperaturer men S2125 ger max 65° från kompressorn. Beror en del på när radhuset är byggt. Kanske kan man se inställd värmekurva i er Autoterm 615?
Man bör också kontrollera vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet för att hålla ca 21° inne när det är som allra kallast det kan bli på orten där man bor. En elpanna kan ge väldigt höga temperaturer men S2125 ger max 65° från kompressorn. Beror en del på när radhuset är byggt. Kanske kan man se inställd värmekurva i er Autoterm 615?
Redigerat: