5 921 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Värmelampa i badum
Hejsan,
jag har ett hus med golvvärme från värmepump. Det kallaste rummet av alla är tyvärr badrummet, trots att jag egentligen skulle vilja ha det tvärtom...
Jag har försökt alla tänkbara sätt att få ut mer värme från golvvärmen, men måste nu börja kolla andra lösningar.
Från en hotellvistelse utomlands för några år sen har jag ett svagt minne av en "taklampa" i badrummet som gav ett intensivt ljus och en skön värme. Tanken var väl att man skulle få ett tidsbegränsat (den styrdes av timer) tillskott av ljus och värme, t ex när man just stigit ur duschen. Helt ok för min del.
Nån som vet om dylika lösningar finns på svenska marknaden ?
jag har ett hus med golvvärme från värmepump. Det kallaste rummet av alla är tyvärr badrummet, trots att jag egentligen skulle vilja ha det tvärtom...
Jag har försökt alla tänkbara sätt att få ut mer värme från golvvärmen, men måste nu börja kolla andra lösningar.
Från en hotellvistelse utomlands för några år sen har jag ett svagt minne av en "taklampa" i badrummet som gav ett intensivt ljus och en skön värme. Tanken var väl att man skulle få ett tidsbegränsat (den styrdes av timer) tillskott av ljus och värme, t ex när man just stigit ur duschen. Helt ok för min del.
Nån som vet om dylika lösningar finns på svenska marknaden ?
Personligen tycker jag att en lösning där man får värme i badrummet när man är där, än att ha ett kontinuerlig varmt badrum, är bättre. Åtminstonde vad gäller mig så är badrummet ett av de rum jag är minst i, kanske 20 minuter på en dag, med min fru så kanske det utrymmet nyttjas max 45 minuter under en dag. Känns väldigt lyxigt att ha det som varmaste rummet när man använder det så lite, även om behovet av att ha varmt där när man väl är där är större.
Jag har inget egentligt svar på din fråga, men har funderat själv i samma banor. Kanske en infravärmare kunde vara något?
/Elin
/Elin
Det där har jag också upplevt när jag var på Mallis senast! Bra ljus och jätteskön värme från belysningen i taket och har funderat och letat som en idiot men inte hittat något liknande.ludde36 skrev:
Denna typ av lampa finns bl.a. på Granngården....används i grisningsboxar för att få värme till smågrisarna
Har sett denna typ av lampa på hotell i Europa...
Funkar säker på tvåbenta oxå men är tveksam till att den ska användas till mer än just efter bad/dusch då den bara ger "punktvärme" och säkert är på ganska många watt...
Funkar säker på tvåbenta oxå men är tveksam till att den ska användas till mer än just efter bad/dusch då den bara ger "punktvärme" och säkert är på ganska många watt...
Jag har sett en takamatur för duschrum med någon form av integrerat infravärmeelement, men det var säkert 20 år sedan så jag vet inte om det finns fortfarande. Men det styrdes via en dubbelbrytare så man själv kunde välja om man önskade koppla på elementet. Tyvärr vet jag inte fabrikat eller om det finns kvar i handeln. Det var i ett duschrum på ett företag ska jag tillägga.
Så du menar att man verkligen använder dessa lampor till sådant?pjac skrev:Denna typ av lampa finns bl.a. på Granngården....används i grisningsboxar för att få värme till smågrisarnaHar sett denna typ av lampa på hotell i Europa...
Tja borde väl funka men ljuset är ju inget vidare. Det lyser väldigt rött
Finns väl mellan 100w-200w
Undra om inte en sådan där infravärme är trevligare då
http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Stor/s1018535.jpg
Jo jag menar en sån....skruvade faktiskt ned en lampa en gång bara föra att se vilken typ av lampa det var...den lyser med ganska rött sken ja. Hittar man en mindre variant av infravärme a´la verandatyp är det nog trevligare...men "grislampan" funkar 
Kom på att dessa finns med.
Samma funktion som grislampan men avger inget ljus, bara värme.
http://www.willab.se/commerceportal/images/130547.JPG
Samma funktion som grislampan men avger inget ljus, bara värme.
http://www.willab.se/commerceportal/images/130547.JPG
Klicka här för att svara