Hej!

Vi bor i en villa på 120kvm på två våningar och har radiator på alla plan. Vi har nyligen gjort en renovering och har lagt ner värmegolv (vattenburen) i både allrum och badrum på undervåningen. Kör nu på 4.3 i värmekurvan och jag har både innegivare och utegivare Jag undrar vilken värmekurva jag ska ha. Och hur ställer jag in pumpen på sommaren när jag knappt får ut någon värme i radiatorerna? Jag har för övrigt testat sommardrift inställningar enligt bruksanvisningen.

Det är ingen idé att försöka ställa in rätt värmekurva när det inte behövs någon värme.

useless useless skrev:
Det är ingen idé att försöka ställa in rätt värmekurva när det inte behövs någon värme.
Ja, men i mitt fall så är klinkergolvet i badrummet rätt så kall. Det är därför jag undrar om man kan få värmen dit iallafall.

Inga problem att värma badet, stänger du av elementen och skruvar upp kurvan lite så får du värme på badet. tänk bara på att inte ha för hög kurva då flödet inte är detsamma som med elementen öppnade, blir flödet över VP för lågt så kommer VP att lösa på högryck när den inte blir av med värmen. Bara prova sig fram och hoppas att det går bra. Badets reglering ska stå på max, inga reglerdon ska vara på eller att ev en termostat ställ på max och reglera med kurvan.

J jonaserik skrev:
Inga problem att värma badet, stänger du av elementen och skruvar upp kurvan lite så får du värme på badet. tänk bara på att inte ha för hög kurva då flödet inte är detsamma som med elementen öppnade, blir flödet över VP för lågt så kommer VP att lösa på högryck när den inte blir av med värmen. Bara prova sig fram och hoppas att det går bra. Badets reglering ska stå på max, inga reglerdon ska vara på eller att ev en termostat ställ på max och reglera med kurvan.
Tack Jonaserik.
Jag har badrummet i undervåningen och du menar att jag ska vrida ner alla andra rums termostater till 0 så ska värmen komma till golvvärmen istället?

Jepp , men under förutsättning att det inte blir för varmt ute och VP stänger ned., då ska alla slingor på GV vara fullt öppna så det finns en chans för VP att bli av med värmen. Kan inte säga vad kurvan ska stå på, utan det får du prova själv. Lämpligt att höja kurvan i små steg och se vad som resultatet blir, utan att VP får hicka eller bryter ner på högtryck

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.