Är det nån er än jag som har problem med värmen när temperaturen är kring noll?
Jag tycker att det blir kallt och elementen ger ingen värme. Hur ska jag ställa in värmepumpen?
När det är minusgrader ute är det inga problem, då brassar den på.
Hur resonerar ni om ute/innetermostater?

/Daniel

Om det känns lite kyligare kring 0 och uppåt 5+ så är det ett fenomen som är vanligt lärde jag mig här, har en IVT 490, då fick jag rådet att justera upp fininställningen inte värmekurvan, är du nöjd med innetemperaturen vid -5 ute så är värmekurvan ok men du kan behöva skruva upp fininställningen några snäpp. Det sades här att om du är nöjd med temperaturen vid både +5 och -5 så är det rätt inställt. Om det däremot är kyligt när det kryper under -5 är det värmekurvan som behöver justeras upp.

Vad är det för pump du har?

Jag har en CTC Ecoheat 8.3 från -99 togs i drift -01.
Trodde jag gjorde ett kap då jag fick köpa den lite billigare från installatören eftersom han hade den stående på lagret och inte fick den såld.

1. Den är för kraftig för mitt hus.
2. Det är för grunt borrat för den pumpen (120m)
3. Har så pass stor skillnad på stigartemp och returtemp så att antal starter är stort. Det innebör att elen får gå in och värma eftersom starterna hamnar för nära varann.
4. Jag fick fukt på vinden eftersom murstocken blev kall och kondens bildades på vinden i samband med tilläggsisolering. Blev tvungen att ta upp ventiler och ventilera vinden.
5. Fick byta ut tre radiatorer eftersom effekten var pytteliten i förhållande till rummet.

Slutsats: Sätt dig in i vad du installerar. Lita inte blint på att installatören alltid vet vad han håller på med. Köp totallösning! Fixa allt eller inget själv.
Är inte riktigt nöjd med bergvärmen. Har mej själv att skylla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.