Hej!

Jag har lite problem att få värmekurvan rätt inställd. När det är kallt ute så blir det för kallt i huset och när det varmt ute så blir det för varmt inomhus. Vad kan en normal inställning på framledningstemperaturens baspunkt vara för ett enplanshus med radiatorer? Jag sätter in lite bilder där ni kan se allt man kan justera, så kanske ni kan hjälpa mig!

Kan cirkulationspumpens hastighet ha en påverkan på inomhus temperaturen?

Vad är max permanent framledningstemperatur på pex-rör?

Mvh
Robert

• Termostatinställningar med minsta utetemperatur -17 grader Celsius på skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsmeny på värmesystem med frågan om "Dämpning" och valen "Ja" eller "Nej".
    Skapa konto
  • Termostat med öppen menyn för inställning av byggnadstyp: Lätt, Medel, Tung.
    Skapa konto
  • Termostat med värmekurva-display visar baspunkt på 34°C och temperaturjusteringsmöjligheter.
    Skapa konto
  • Display av värmesystem som visar fråga om ändring av rumstemperatur till 21.0°C.
    Skapa konto
  • Digital termostat visar meny för "Anläggningsdata" med minsta utetemperatur inställd på -17°C.
    Skapa konto
Om det är för kallt inne när det är kallt ute behöver man öka lutningen på värmekurvan så den pekar brantare uppåt när utetemperaturen sjunker. Sedan kan man behöva finjustera med parallellförskjutningen av kurvan.

Du får väl höjja kurvan och "knäcka" den vid varmare utetemp. Kan inte styren på din vp men borde stå något om de i instuktionsboken.

Du ska inte köra värmekurva med baspunkt!

Needas Needas skrev:
Du ska inte köra värmekurva med baspunkt!
Inte? Kan du förklara mera?...Installören påstod att man skall köra med baspunkt.

På bilden kan du se vad jag kan välja emellan. Display visar regleringssätt med alternativen "Utetemperaturstyrd" och "Utetemperatur med baspunkt".
Skapa konto

Jag kan inte förklara varför men då jag hade samma problem och dessutom problem med avfrostning så fick jag rådet att göra så.
Skärmdump av en instruktionsmanual för inställning av värmesystem med utetemperaturstyrning.
Skapa konto

Baspunkt borde du ändra till 21-22C. Och min temp till dimensionerande temp för orten du bor på -17 är ok för Göteborg. Finare justering gör du med den runda ”knappen/ratten”

Är du säker på att du har bufferttank installerad ?

Redigerat:
Alming Alming skrev:
Baspunkt borde du ändra till 21-22C. Och min temp till dimensionerande temp för orten du bor på -17 är ok för Göteborg. Finare justering gör du med den runda ”knappen/ratten”

Är du säker på att du har bufferttank installerad ?
Okej. Jag skall testa på det. Men varför borde jag få mera värme i huset om jag sänker baspunkten?

Japp! Buffertank har jag installerad!

För att få varmare när det är kallt ute sänker du min.temp ex. Kan du välja -20 för att se hur det
Blir

Bas punkten är när det är varmt ute

Redigerat:
Alming Alming skrev:
För att få varmare när det är kallt ute sänker du min.temp ex. Kan du välja -20 för att se hur det
Blir

Bas punkten är när det är varmt ute
Okej, intressant! För jag började med lägre baspunkt ca 27-28 C och då blev de för kallt i huset. Sedan höjde jag baspunkten till ca 35 C och då blev det varmare i huset.

Men nu när det har blivit ännu kallare utomhus så har inomhustemperaturen inte uppnått önskad nivå.

B Borran87 skrev:
Okej, intressant! För jag började med lägre baspunkt ca 27-28 C och då blev de för kallt i huset. Sedan höjde jag baspunkten till ca 35 C och då blev det varmare i huset.

Men nu när det har blivit ännu kallare utomhus så har inomhustemperaturen inte uppnått önskad nivå.
du ska justera min.temp när det är kallt så sänker du den så ökar värmen i huset

Alming Alming skrev:
du ska justera min.temp när det är kallt så sänker du den så ökar värmen i huset
Ok! Men betyder det att jag måste helatiden gå och justera den? Jag har trott att man borde få det och fungera ganska så automatiskt?

B Borran87 skrev:
Ok! Men betyder det att jag måste helatiden gå och justera den? Jag har trott att man borde få det och fungera ganska så automatiskt?
du behöver bara ställa in det en gång. En gång när det är kallt ute - då justerar du min. Temp.
Och en gång vid varmare temp då justerar ju bas punkt. Sen sköter det sig själv

Vart finns huset. Som sagt min.temp är beroende på vart huset finns.

• Gilla
Anders Johansson57
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag kan inte förklara varför men då jag hade samma problem och dessutom problem med avfrostning så fick jag rådet att göra så.
[bild]
Intressant jag har ju en IVT vent 202 som i grunden är en Bosch, har problem med isbildning på förångaren… kul om du orkar förklara lite?

Hej!
Utegivaren/temperatursensorn är troligtvis sönder, då min Bosch 7000i visar 15 plusgrader (17 grader över verklig temp). För att ändå få lite värme i huset blev jag tipsad om att höja helt enkelt höja önskad rumstemp men det hjälper inte. Har haft 15 grader i huset nu ett dygn.

• Display på Bosch 7000i värmesystem, visar 22,5 grader framledningstemperatur och 15 grader innetemperatur. 21 november 2024, kl 16:14.
    Skapa konto
  • Display av Bosch 7000i med inställningar för värmekrets, visar temperaturer och driftläge. Börvärde rumstemp är 30,0 °C.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.