Hej!
Jag har lite problem att få värmekurvan rätt inställd. När det är kallt ute så blir det för kallt i huset och när det varmt ute så blir det för varmt inomhus. Vad kan en normal inställning på framledningstemperaturens baspunkt vara för ett enplanshus med radiatorer? Jag sätter in lite bilder där ni kan se allt man kan justera, så kanske ni kan hjälpa mig!
Kan cirkulationspumpens hastighet ha en påverkan på inomhus temperaturen?
Vad är max permanent framledningstemperatur på pex-rör?
Mvh
Robert
Jag har lite problem att få värmekurvan rätt inställd. När det är kallt ute så blir det för kallt i huset och när det varmt ute så blir det för varmt inomhus. Vad kan en normal inställning på framledningstemperaturens baspunkt vara för ett enplanshus med radiatorer? Jag sätter in lite bilder där ni kan se allt man kan justera, så kanske ni kan hjälpa mig!
Kan cirkulationspumpens hastighet ha en påverkan på inomhus temperaturen?
Vad är max permanent framledningstemperatur på pex-rör?
Mvh
Robert
Om det är för kallt inne när det är kallt ute behöver man öka lutningen på värmekurvan så den pekar brantare uppåt när utetemperaturen sjunker. Sedan kan man behöva finjustera med parallellförskjutningen av kurvan.
Okej. Jag skall testa på det. Men varför borde jag få mera värme i huset om jag sänker baspunkten?Alming skrev:
Japp! Buffertank har jag installerad!
Okej, intressant! För jag började med lägre baspunkt ca 27-28 C och då blev de för kallt i huset. Sedan höjde jag baspunkten till ca 35 C och då blev det varmare i huset.Alming skrev:
Men nu när det har blivit ännu kallare utomhus så har inomhustemperaturen inte uppnått önskad nivå.
du ska justera min.temp när det är kallt så sänker du den så ökar värmen i husetB Borran87 skrev:
du behöver bara ställa in det en gång. En gång när det är kallt ute - då justerar du min. Temp.B Borran87 skrev:
Och en gång vid varmare temp då justerar ju bas punkt. Sen sköter det sig själv
Vart finns huset. Som sagt min.temp är beroende på vart huset finns.
Hej!
Utegivaren/temperatursensorn är troligtvis sönder, då min Bosch 7000i visar 15 plusgrader (17 grader över verklig temp). För att ändå få lite värme i huset blev jag tipsad om att höja helt enkelt höja önskad rumstemp men det hjälper inte. Har haft 15 grader i huset nu ett dygn.
Utegivaren/temperatursensorn är troligtvis sönder, då min Bosch 7000i visar 15 plusgrader (17 grader över verklig temp). För att ändå få lite värme i huset blev jag tipsad om att höja helt enkelt höja önskad rumstemp men det hjälper inte. Har haft 15 grader i huset nu ett dygn.