Kurva 0 är att man har gjort en egen kurva å dessutom så har dom ju gjort den så även när solen skiner å är 15° ute så gör den 35 grader på systemet. Nu vet jag inte om du har element eller golvvärme men med golvvärme är kurvan alldeles för hög. Du ändrar kuran med att ändra värdet i där det är gröna nollan på bilden
jag förstår inte hur jag skall ändraV Vector skrev:Kurva 0 är att man har gjort en egen kurva å dessutom så har dom ju gjort den så även när solen skiner å är 15° ute så gör den 35 grader på systemet. Nu vet jag inte om du har element eller golvvärme men med golvvärme är kurvan alldeles för hög. Du ändrar kuran med att ändra värdet i där det är gröna nollan på bilden
V Vector skrev:Kurva 0 är att man har gjort en egen kurva å dessutom så har dom ju gjort den så även när solen skiner å är 15° ute så gör den 35 grader på systemet. Nu vet jag inte om du har element eller golvvärme men med golvvärme är kurvan alldeles för hög. Du ändrar kuran med att ändra värdet i där det är gröna nollan på bilden
Du behöver sänka minsta framledningstemperatur till 20 eller strax däröver. Vilkennvörmekurva du ska ha påverkas av en rad faktorer, men 4 el 5 brukar vara rimligt.martin7805 skrev:
testa ställ pumpen efter denna guide
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0
Du måste också ta bort att min. framledning som ligga på 35 grader, fabriksinställningen tror jag är på 20 grader. Sen ha så låg kurvlutning som möjligt utan att frysa för så billig uppvärmning som möjligt. Kan man klara sig på kurva 6 ska man inte köra på 7...kan man klara sig på kurva 5 ska man inte köra på kurva 6 osv
EDIT: Tvåa på den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser den ut nu. Bättre tycker ni?
V Vector skrev:Du måste också ta bort att min. framledning som ligga på 35 grader, fabriksinställningen tror jag är på 20 grader. Sen ha så låg kurvlutning som möjligt utan att frysa för så billig uppvärmning som möjligt. Kan man klara sig på kurva 6 ska man inte köra på 7...kan man klara sig på kurva 5 ska man inte köra på kurva 6 osv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart ser det bättre ut. Men du bör kunna laborera och se om du kan sänka till en lägre värmekurva med bibehållen komfort. Ligger bra mycket lägre än dig kurvmässigt med 21 grader inomhus och samma system
Har testat men i kapitel 5.1.14 skall jag ändå välja golvvärme när jag har golvvärme + radiatorer ?X Jeppan skrev:
Klicka här för att svara