Hej
Ser min värmekurva ok ut?
Slukar enorma mängder energi utan att det känns varm nödvändigtvis

Skickar med en bild…

ps var ändrar jag värmekurva

Digital display showing a heating curve graph with temperature settings and a green indicator light.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kurva 0 är att man har gjort en egen kurva å dessutom så har dom ju gjort den så även när solen skiner å är 15° ute så gör den 35 grader på systemet. Nu vet jag inte om du har element eller golvvärme men med golvvärme är kurvan alldeles för hög. Du ändrar kuran med att ändra värdet i där det är gröna nollan på bilden

V Vector skrev:
Kurva 0 är att man har gjort en egen kurva å dessutom så har dom ju gjort den så även när solen skiner å är 15° ute så gör den 35 grader på systemet. Nu vet jag inte om du har element eller golvvärme men med golvvärme är kurvan alldeles för hög. Du ändrar kuran med att ändra värdet i där det är gröna nollan på bilden
jag förstår inte hur jag skall ändra

V Vector skrev:

martin7805 martin7805 skrev:
jag förstår inte hur jag skall ändra
Display visar värmekurva, temperaturinställningar; knappar och grön lysdiod nedanför; teknisk uppställning för värmejustering.
Skapa konto

[bild]
Ser det bättre ut nu?

X
Ser det bättre ut nu?
nej det där ser nog inget vidare ut. Har du golvvärme eller radiatorer?

X Jeppan skrev:
nej det där ser nog inget vidare ut. Har du golvvärme eller radiatorer?
jag har golvvärme på bottenplan och radiatorer ovan

jag har golvvärme på bottenplan och radiatorer ovan
vad skall jag ändra, tacksam för snabb hjälp

X
Du behöver sänka minsta framledningstemperatur till 20 eller strax däröver. Vilkennvörmekurva du ska ha påverkas av en rad faktorer, men 4 el 5 brukar vara rimligt.

testa ställ pumpen efter denna guide

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0

Så här ser min kurva ut, ingen dyr drift och superbra temp inne. Golvvärme nere, radiatorer uppe precis som dig.

• Digital termostat med värme kurva, temperaturinställningar på vägg, knappar, statusindikator.
    Skapa konto
Du måste också ta bort att min. framledning som ligga på 35 grader, fabriksinställningen tror jag är på 20 grader. Sen ha så låg kurvlutning som möjligt utan att frysa för så billig uppvärmning som möjligt. Kan man klara sig på kurva 6 ska man inte köra på 7...kan man klara sig på kurva 5 ska man inte köra på kurva 6 osv

EDIT: Tvåa på den

Värmepumpens display visar temperatur, varmekurva och status med färgade ikoner och lysande grönt ljus.
Skapa konto

så här ser den ut nu. Bättre tycker ni?

V Vector skrev:
Du måste också ta bort att min. framledning som ligga på 35 grader, fabriksinställningen tror jag är på 20 grader. Sen ha så låg kurvlutning som möjligt utan att frysa för så billig uppvärmning som möjligt. Kan man klara sig på kurva 6 ska man inte köra på 7...kan man klara sig på kurva 5 ska man inte köra på kurva 6 osv

EDIT: Tvåa på den
Värmepumpens display visar temperatur, varmekurva och status med färgade ikoner och lysande grönt ljus.
Skapa konto

[bild]
så här ser den ut nu. Bättre tycker ni?

[bild]
Digital värmejusteringspanel visar temperaturkurva med aktuell inomhus- och utomhustemperatur på en skärm.
Skapa konto
Så här är den nu

X
Självklart ser det bättre ut. Men du bör kunna laborera och se om du kan sänka till en lägre värmekurva med bibehållen komfort. Ligger bra mycket lägre än dig kurvmässigt med 21 grader inomhus och samma system

• Gilla
Vector
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Du behöver sänka minsta framledningstemperatur till 20 eller strax däröver. Vilkennvörmekurva du ska ha påverkas av en rad faktorer, men 4 el 5 brukar vara rimligt.

testa ställ pumpen efter denna guide

[länk]
Har testat men i kapitel 5.1.14 skall jag ändå välja golvvärme när jag har golvvärme + radiatorer ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.