Mikael_L
Om värmen hade varit främst ute vid kopplingsklämmorna så hade det verkligen varit dags att dra öronen åt sig och undersöka. Det hade tytt på ev varmgång i klämman.

Men nu ser det ut som att tråden har samma temp hela vägen, och det är själva tråden som värmer upp kopplingsklämman.
Det tyder på att det "bara" är väldigt stor last på just den ledningen, troligen OK då.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Första bilden visar bara en trasig ikon för mig, verkar inte som den funkar.

Den andra ser ut som en full svart spindel i taket ;)

Edit: Men nu insåg jag precis att det är en kopplingsdosa med sladdar som sticker ut :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Nu ser jag inte värmekamerabilden, tror jag, men har du en ledare som är markant varmare är den kanske för klen, eller lasten för stor. Vilket kan leda till diverse oönskade effekter eftersom du risker spänninsfall i ledaren, med ev. ökad strömförbrukning som resultat, som påverkar strömförbrukningen, kan påverka livslängd på förbrukaren och i värsta fall orsaka skada och/eller brand i långa loppet.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ska skicka bilderna ( originalen 😇 ) till Elgubben så får han kolla på plats

Vill inte ha några onödiga risker i hemmet.

Mikael_L
Det skulle vara lättare att ha en åsikt ifall vi även kunde se temperaturskalan.
Jag vet ju inte om det är t.ex. mellan 10.4° och 29.9°
eller om det är mellan 27.4° och 29.0° C

Dvs, en temphöjning på några enstaka grader i en kabel om det går några ampere i den är helt normalt.

D09
Mikael_L skrev:
Det skulle vara lättare att ha en åsikt ifall vi även kunde se temperaturskalan.
Jag vet ju inte om det är t.ex. mellan 10.4° och 29.9°
eller om det är mellan 27.4° och 29.0° C

Dvs, en temphöjning på några enstaka grader i en kabel om det går några ampere i den är helt normalt.
Ska försöka hinna med att lägga upp originalbilden ikväll men tempen var mellan 24 och 29 om jag inte minns fel.

Tror den kopplingen går till köket och diskmaskinen var i drift.

Släng upp bilden så skall vi nog reda ut det.

Annars skulle jag (i detta fall) rekommendera att känna på ledningarna med fingrarna. Är dom inte märkbart varma så är det ingen fara.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:

Troligen är det bara emissiviteten och reflektioner som spökar.

Annars skulle jag (i detta fall) rekommendera att känna på klämmorna med fingrarna. Är dom inte märkbart varma så är det ingen fara.
Jag kände ingen värme med fingrarna.

Den var inställd på -2 i reflekterande sen jag var ute och testade den i regnet.

Emissiviteten var på 0,95.

Testade i olika vinklar men kunde inte se att det ändrade sig :)

Men riktigt bild kommer :)

Undrar om det finns. Nu när man läser tråden och ser alla foton, är det plötsligt intressant att ha en :)

D09
Finns även en flir one på blocket ;)

D09 skrev:
Finns även en flir one på blocket ;)
Lyckas inte hitta den. Länk?

D09
thomasx skrev:
Lyckas inte hitta den. Länk?
Den verkar såld tyvärr

Tror det var förra veckan som jag såg den.

D09
mycke_nu skrev:

Annars skulle jag (i detta fall) rekommendera att känna på ledningarna med fingrarna. Är dom inte märkbart varma så är det ingen fara.
FLIR2355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollade kablarna nu precis och det var inga avvikande temperaturer. diskmaskinen var inte på.

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Vid glappkontakt bör det finnas en "hotspot".
Det ser ut som ledningarna är jämnvarma, och då bör det inte vara något fel. Det är nog en helt naturlig temperaturhöjning orsakad av att det går ström i ledarna. Jordledarna ska inte vara varmare än de övriga, eftersom det inte ska gå någon ström genom dem.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.