D09
Hur lång tid tar det att skanna av en vanlig villa?

Typ som att svepa över med digitalkamera eller finns det moment som tar tid emellan fotona?

Hur länge räcker batteriet?

D09 skrev:
Hur lång tid tar det att skanna av en vanlig villa?

Typ som att svepa över med digitalkamera eller finns det moment som tar tid emellan fotona?

Hur länge räcker batteriet?
FLIR Ex är som en äldre mobilkamera, dvs du ser bilden i "realtid" och kan om du vill ta bilder "momentant". Uppdateringsfrekvensen på realtidsvideon är dock bara är 9Hz (=något hackig) på denna modellserie..

Det svåra är inte själva avsyningen och fotograferadet utan att tolka bilderna du tagit, och vad det du ser betyder rent praktiskt...

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
hevi skrev:
FLIR Ex är som en äldre mobilkamera, dvs du ser bilden i "realtid" och kan om du vill ta bilder "momentant". Uppdateringsfrekvensen på realtidsvideon är dock bara är 9Hz (=något hackig) på denna modellserie..

Det svåra är inte själva avsyningen och fotograferadet utan att tolka bilderna du tagit, och vad det du ser u dem betyder rent praktiskt...
Så om man fotar ett rum så bör man iaf ta kort på samma vägg från 3 olika vinklar för att kunna utesluta ev reflektioner etc när man väl sitter och kliar sig på hakan, dricker kaffe och letar avvikelser på bilderna?

Vilken programvara rekommenderas till såna här maskiner ? Eller är det mest för proffs proffs som ska utfärda dokument enl någon standard?

Finns det någon gratis programvara att hämta hem?

Vad gör sådan programvara för skillnad mot vad man själv kan åstadkomma med vanliga bildredigering etc ?

D09 skrev:
Så om man fotar ett rum så bör man iaf ta kort på samma vägg från 3 olika vinklar för att kunna utesluta ev reflektioner etc när man väl sitter och kliar sig på hakan, dricker kaffe och letar avvikelser på bilderna?

Vilken programvara rekommenderas till såna här maskiner ? Eller är det mest för proffs proffs som ska utfärda dokument enl någon standard?

Vad gör sådan programvara för skillnad mot vad man själv kan åstadkomma med vanliga bildredigering etc ?
Nä, det jag menar är att man måste förstå vad det egentligen är man tittar på. T ex så kan kameran justera färgskalan utifrån objektet man tittar på så att om man tittar på sitt hus en kall februaridag så är "mörkblått" -10 grader emedan om man filmar sin kamin så är "mörkblått" 90 grader...

Sedan handlar det om att tolka själva bilden -vad betyder t ex en 10-gradig tempsäknng innomhus i ett golvhörn när det är 21 grader inne och minus 5 grader ute? När det är +5? -30? Är det en naturlig effekt av att hörnet påverkas mer av yttertemperaturen (pga att volymen kall luft kring hörnet som verkar från utsidan är större än den varma luft som kan värma hörnet ifråga) osv.

Det är alltså inte helt enkelt att tolka IR-bilder till något matnyttigt utan tämligen gedigen kunskap och erfarenhet...

Det är alltid en god idé att ta vanliga visuella bilder parallellt med IR-bilderna. Om inte annat så blir det enormt mycket lättare för kunderna att förstå vad de tittar på.

Eftersom det här med IR är ganska kul slänger jag upp en bild från en kraftledningsinspektion med helikopter i USA. FLIR kamera i stabiliserad kula från Polytech, allt monterat på Bell Jet Ranger.

tower3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes säger inte gråskalan ett smack. Ledningarna bortom tornet ser varmare ut än de i förgrunden, isolatorerna är ändå varmare och varmast verkar tornet vara.

Inget av detta är uppenbarligen korrekt. Ledningen i förgrunden speglar in himlen, isolatorerna har högre emissivitet än ledningarna och ser därför varmare ut, tornet är troligen ytbehandlat på något sätt och ledningarna i bakgrunden speglar in den varma marken.

Som hevi skriver är detta inte lätt. Vid helikopterinspektion får man hela tiden kolla från olika vinklar och hålla ögonen klistrade på monitorn.
(Inget för dem som har anlag för åksjuka, kan jag lova. Spypåse ingår i standardutrustningen. :))

D09
mycke_nu skrev:
Eftersom det här med IR är ganska kul slänger jag upp en bild från en kraftledningsinspektion med helikopter i USA. FLIR kamera i stabiliserad kula från Polytech, allt monterat på Bell Jet Ranger.

[bild]

Som synes säger inte gråskalan ett smack. Ledningarna bortom tornet ser varmare ut än de i förgrunden, isolatorerna är ändå varmare och varmast verkar tornet vara.

Inget av detta är uppenbarligen korrekt. Ledningen i förgrunden speglar in himlen, isolatorerna har högre emissivitet än ledningarna och ser därför varmare ut, tornet är troligen ytbehandlat på något sätt och ledningarna i bakgrunden speglar in den varma marken.

Som hevi skriver är detta inte lätt. Vid helikopterinspektion får man hela tiden kolla från olika vinklar och hålla ögonen klistrade på monitorn.
(Inget för dem som har anlag för åksjuka, kan jag lova. Spypåse ingår i standardutrustningen. :))
Åka helikopter och samtidigt videofilma

Det jobbet vill jag ha 👍👍👍

Edit

Kom ut från posten precis

Bara helikoptern kvar 😄

Edit2

Rätt version, nu laddas det.

Trodde den var sönder först men det visade sig att det fanns ett visir fram ha ha

Redigerat:
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
engs
D09 skrev:

Följer med programvara med enheten.
Har inte lekt så mycket än men det går att generera pdf-filer med t.ex. vanligt foto och värmekamerabilden bredvid varandra.
(Tips är att det är lätt att glömma att vanliga kameran behöver ljus när man bara tittar i värmekameran och man får en mörkgrå klump som vanligt foto...)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Fick en skiva men den innehåller bara massa pdf filer typ bruksanvisningar etc... saknas det något tro ;/

edit

Finns för nedladdning hos Flir men jag misstänker att man då inte har rätt version längre i kameran... Det skulle ju vara lite irriterande he he

Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Ni som kan det här får gärna rätta mig, som bekant så finns det inget snabbare sätt att får information på internet än att tvärsäkert påstå något som är fel... men jag antar att den absoluta noggrannheten är den som driver, dvs relativa skillnader mellan varmare och kallare håller kalibrering bättre. Och att man när man mäter på ett hus för att hitta värmeläckor så är det främst relativa skillnader man tittar på, dvs man letar "cold spots" relativt omgivande ytor snarare än mäter absoluta temperaturer/skillnader och räknar ut värden på värmeförluster i W/m^2.

Eller?
Vid undersökning av fastighet i jakt efter energiläckage brukar man ta större hänsyn av temperaturskillnader av ytor av samma termodynamiska egenskaper än själva temperaturen. De flesta bolag som sysslar med termografering av fastigheter gör det. Personligen tycker jag att man också borde visa den absoluta temperaturen. Även om det är lite svårare att räkna då man måste ta hänsyn till emissiviteten och luftfuktigheten.

Jag har försökt leta efter en exemplarisk termografering rapport på nätet men även seriösa stora företag som ÅF konsult skippar visa temperaturen på den infraröda bilden på sina rapporter.

http://lovdalen1.se/showfile/?filID=41‎ ( Termografering av Brf Lövdalen 1 )

Redigerat:
Luftfuktigheten har mycket liten inverkan på transmissionen av infraröd strålning vid de temperaturer och avstånd som aktuella vid mätning av energiläckage i Sverige.

Hög luftfuktighet och temperatur ställer annars till det rejält vid mätning i långvågsbandet vilket är det som nyttjas av bolometerkameror. (Tänk Florida på sommaren och avstånd över 1 km.) Vattenångan i atmosfären absorberar väldigt mycket IR, och strålar givetvis själv lika mycket.

Vill man sedan mäta i energi direkt (i radiometriska storheter) så brukar detta supportas av FLIRs mer avancerade modeller.

D09
FLIR0014.jpg
Skapa konto

Här är en bild med Flir E4 ( ej uppgr ) på min skorsten som är i slutfasen av driften. Man ser tycker jag tydligt rökröret samt lagningen efter rökröret från kaminen. Lagningen håller inte samma isolering ( givetvis ) som ett obrutet rökrör från isokern.

Smidigt om man skulle vilja söka fram ett tidigare hål som blivit t ex överspacklat

D09
FLIR0036.jpg
Skapa konto

Här är min projektor i standby... Den ser ut att dra lite ström trots att den inte är på :/

D09 skrev:
[bild]

Här är min projektor i standby... Den ser ut att dra lite ström trots att den inte är på :/
Snygg kabeldragning ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.