Jag håller på att planera en vatten och avlopps -installation i vårt gästhus.
Under gästhuset är det torpargrund, och vatten avlopp kommer in genom väggen, för att sedan dras längs väggen till sin destination.
Under boningshuset kommer vattnet kopplas ihop i krypgrunden och även där ligga helt öppet.
vattenledningen kommer vara 25mm PEM-slang. Och pga berg så kommer den ligga grunt i backen.
nu till frågan.
Skall jag koppla in värmekabeln i torpargrunden under gästhuset, inne på nya toan, eller i krypgrunden under boningshuset?
Under gästhuset är det torpargrund, och vatten avlopp kommer in genom väggen, för att sedan dras längs väggen till sin destination.
Under boningshuset kommer vattnet kopplas ihop i krypgrunden och även där ligga helt öppet.
vattenledningen kommer vara 25mm PEM-slang. Och pga berg så kommer den ligga grunt i backen.
nu till frågan.
Skall jag koppla in värmekabeln i torpargrunden under gästhuset, inne på nya toan, eller i krypgrunden under boningshuset?
Stänger vattnet i krypgrunden under boningshuset. Varför skulle jag vilja tömma/stänga av vattnet, förutom vid nyinstallation, eller stor-läckage?
Värmekabeln är för både i röret och utanpå röret. Det är valfritt.
Har skaffat en 19m värmekabel, men tot avstånd är väl ca 22-23m.
Värmekabeln är för både i röret och utanpå röret. Det är valfritt.
Har skaffat en 19m värmekabel, men tot avstånd är väl ca 22-23m.
Försök gärna krafsa ner den en bit i backen och rörisolering runt PEM-slang och gärna en isoleringsmatta/skiva ovanpå. Desto bättre isolering desto mindre behöver elkabeln jobba. Dessutom har du då mer ”marginal/tid” vid ett ev strömavbrott, utlöst jordfelsbrytare osv.
Många gånger fryser det precis där slangen är i luften på väg in i golvet. Så jag hade nog kopplat in den ända inifrån huset, dvs toan. Kan gärna göras med vanlig 230V stickpropp så kan du även styra den med koppligsur, fjärrstyrning eller liknandd (även om de flesta värmekablar har självreglerande effekt numera)
Många gånger fryser det precis där slangen är i luften på väg in i golvet. Så jag hade nog kopplat in den ända inifrån huset, dvs toan. Kan gärna göras med vanlig 230V stickpropp så kan du även styra den med koppligsur, fjärrstyrning eller liknandd (även om de flesta värmekablar har självreglerande effekt numera)
Nästa fundering...
När jag ska installera handfat och toastol tänkte jag att jag skulle använda 12mm vita vattenledningsrör.
Jag kommer ju till gästhuset med 25mm pem-slang.
Vad behöver jag för grejer?
1. Pemslang (I krypgrunden)
2. Koppling med ”förgrening” där värmekabeln ska in i pem-slangen. (I krypgrunden)
3. lämplig övergång pem 25mm till 12mm rör?
Alltså värmekabelns kopplingar är för 25mm pem. Jag vill ha ned den till 12mm rör...
Tänker även linda ett par varv värmekabel runt det röret innan det går upp genom taket/golvet ( i krypgrunden)
4. Genomföring genom golv? Vad använder man?
5. Nån täckbricka inne på toagolvet?
6. Trevägskoppling inkl ballofix (ett rör direkt till toa, ett till vvb, och ett för inkommande vatten). Förslag på märke/variant??
Vad har ni för förslag?
När jag ska installera handfat och toastol tänkte jag att jag skulle använda 12mm vita vattenledningsrör.
Jag kommer ju till gästhuset med 25mm pem-slang.
Vad behöver jag för grejer?
1. Pemslang (I krypgrunden)
2. Koppling med ”förgrening” där värmekabeln ska in i pem-slangen. (I krypgrunden)
3. lämplig övergång pem 25mm till 12mm rör?
Alltså värmekabelns kopplingar är för 25mm pem. Jag vill ha ned den till 12mm rör...
Tänker även linda ett par varv värmekabel runt det röret innan det går upp genom taket/golvet ( i krypgrunden)
4. Genomföring genom golv? Vad använder man?
5. Nån täckbricka inne på toagolvet?
6. Trevägskoppling inkl ballofix (ett rör direkt till toa, ett till vvb, och ett för inkommande vatten). Förslag på märke/variant??
Vad har ni för förslag?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det här för värmekabel och vad skall jag byta till
Vatten & Avlopp -
NIBE FTX vart skall BT23 utegivare sitta
Ventilation -
Vår varmvattenberedare sönder, skall byta ut vårt värmesystem, vad väljer man?
Värmepumpar -
Vart skall jag köpa Thuja Brabant?
Häckar, Buskar & Träd -
Värmekabel i 32mm vartenslang
Vatten & Avlopp