Hej. Jag ska installera ett värmebatteri vatten till min FTX och värma inkommande luft med fjärrvärme istället för el.
Jag hade fått uppfattningen om att man kunde ansluta den till rör som går från närliggande radiator.

En rörmokare var här och sa att iom att det är DN15 anslutning på värmaren och mina radiator rör är DN10 så tror han att det kan bli för klent. Han vill dra en ny stam från källaren upp på vinden där ftx aggregatet står.

Nu kan jag inte släppa det här med att han säger "tror". Om han tror fel så kostar det mig många tusenlappar i onödan.
Jag ringde till Östbergs support men de jobbade inte med vvs och kunde ej svara på min fråga.

Finns det någon expertis här som tror annorlunda än min rörmokare? Jag klistrar in nedan de specifikationer jag har på värmaren om det kan hjälpa.

Min cirkulationspump går på lägsta fart idag om det är relevant.

Specifikationer

Tekniska data:

Effekt: 5000 W

Luftflöde: 0,2 m³/s

Lufthastighet: 2,2 m/s

Lufttemperature in: 10°C

Lufttemperature ut: 30,5°C

Tryckfall: 33 Pa

Vattensflöde: 0,10 l/s

Vattenshastighet: 0,86 m/s

Vattentemperatur framledning: 60°C

Vattentemperatur retur: 40°C

Tryckfall: 15,0 kPa
 
Allt nedan är citat från Rickard Marklund på värmepumpsforum ang dimensionering stammar överföringskapacitet:

Saxat från "VVS inst. teknikbok 2006" gällande överförd effekt och rördim.:

Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW

"Större effektuttag än ovan beskrivet ger "för" höga difftryck, man riskerar då brusande radiatorkoppel och dålig/ojämn värme i de olika rummen.
I ett enplanhus behöver man således minst 2 stammar med 22 mm diameter, de kan ge totalt 10 kW tillförd effekt utan att det resulterar i några flödes/tryckfalls-problem. I ett tvåplans hus lär det normalt krävas 4 stammar med 22 mm rör. 15 mm rör från stammar till radiatorer är det som normalt används."
 
Intressant. Jag lyckas dock inte tyda en lösning på min fråga
 
S Skomm@r skrev:
Intressant. Jag lyckas dock inte tyda en lösning på min fråga
Du behöver ju inte värma svinmycket. Förutsätter att detta inte är primär uppvärmning heller. Skall skjuta tempen på tilluften till mellan 19 och 21 grader?
 
I Installation skrev:
Du behöver ju inte värma svinmycket. Förutsätter att detta inte är primär uppvärmning heller. Skall skjuta tempen på tilluften till mellan 19 och 21 grader?
Nej precis. Primär uppvärmning är fjärrvärme med radiatorer i varje rum. Ja ca 20-21 på tilluften
 
S Skomm@r skrev:
Nej precis. Primär uppvärmning är fjärrvärme med radiatorer i varje rum. Ja ca 20-21 på tilluften
Jag har gjort samma lösning på vårt Heru. Hämtar från vanligt 15mm rör till elementen. Har inte haft några problem på 6 år. Det är inga större flöden som behövs för att värma det sista till önskad temperature.
 
  • Gilla
Sulan3
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Jag har gjort samma lösning på vårt Heru. Hämtar från vanligt 15mm rör till elementen. Har inte haft några problem på 6 år. Det är inga större flöden som behövs för att värma det sista till önskad temperature.
Är din radiator rör 10mm som mina?
 
S Skomm@r skrev:
Nej precis. Primär uppvärmning är fjärrvärme med radiatorer i varje rum. Ja ca 20-21 på tilluften
Ja du ett värmebehov på 4-500 watt give or take med 50l/s i flöde. Då räknar jag med uppvärmning från 13,14,15 grader till 21.
Du bör klara dig på 15 rör. Glöm för tusan inte frysvakten och spjäll som är strömlöst stängda på uteluften.
 
I Installation skrev:
Ja du ett värmebehov på 4-500 watt give or take med 50l/s i flöde. Då räknar jag med uppvärmning från 13,14,15 grader till 21.
Du bör klara dig på 15 rör. Glöm för tusan inte frysvakten och spjäll som är strömlöst stängda på uteluften.
Frågan är ju om jag klarar mig med mina 10 rör som går till befintliga radiatorer idag. Eller om jag måste dra upp en ny stam från källaren
 
S Skomm@r skrev:
Frågan är ju om jag klarar mig med mina 10 rör som går till befintliga radiatorer idag. Eller om jag måste dra upp en ny stam från källaren
Minst samma som anslutningsdimensionen på batteriet.
 
S Skomm@r skrev:
Är din radiator rör 10mm som mina?
Mina är 15 vad jag minns.
 
Varför behöver du värma tilluften?
Har du balanserade luftflöden i aggregatet är normalt värmeåtervinningen så pass god att tillufttemperaturen aldrig blir besvärande kall. Testa att slå av eleftervärmen ett tag när det är kallt ute så märker du troligen att du inte lider av det.

Även om risken för att batteriet fryser är liten med rätt säkerhetsåtgärder är det ett himla elände om det händer. Jag skulle aktat mig för att ha potentiella vattenläckage på vinden.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
P Per L skrev:
Varför behöver du värma tilluften?
Har du balanserade luftflöden i aggregatet är normalt värmeåtervinningen så pass god att tillufttemperaturen aldrig blir besvärande kall. Testa att slå av eleftervärmen ett tag när det är kallt ute så märker du troligen att du inte lider av det.

Även om risken för att batteriet fryser är liten med rätt säkerhetsåtgärder är det ett himla elände om det händer. Jag skulle aktat mig för att ha potentiella vattenläckage på vinden.
har man värmebatteri så måste du ordna till
1) frysvakt 8 grader på returen på batteriet.
inte helt ovanligt att man har en varmhållningsfunktion också så kickar in tidigare.

Har du roterande växlare så är det inte svinvanligt att det stannar men gör den det och du har runt nollan så fryser batteriet på nolltid.

se till att ha en vattentät låda under med dränering.

personligen är det rätt fiffigt med värme på tilluften. Har man bergvärme skulle jag lätt ordna ett kombibatteri så jag både kan kyla och värma. Kräver lite kollijox med en växlare och en glykolkrets.
Men men det är en annan övning
 
P Per L skrev:
Varför behöver du värma tilluften?
Har du balanserade luftflöden i aggregatet är normalt värmeåtervinningen så pass god att tillufttemperaturen aldrig blir besvärande kall. Testa att slå av eleftervärmen ett tag när det är kallt ute så märker du troligen att du inte lider av det.

Även om risken för att batteriet fryser är liten med rätt säkerhetsåtgärder är det ett himla elände om det händer. Jag skulle aktat mig för att ha potentiella vattenläckage på vinden.
Hej. Utan värme på när det är kallt ute,-3 och neråt så.blir det under 12 grader i rotorn och ftxen varvar ner tills temperaturen är över 12 igen. Sen håller den på att varva upp och ner tills man sätter på värmen. Helt normalt beteende enligt Östbergs tekniker när jag pratat med dom.

Sen beror väl det på vad man tycker är besvärande men jag vill ha tilluften på över 18 annars tycker jag det blåser kallt
 
S Skomm@r skrev:
Sen beror väl det på vad man tycker är besvärande men jag vill ha tilluften på över 18 annars tycker jag det blåser kallt

Håller med utan eftervärme drar det kallt. Men det är nog mycket beroende på vad man har för övriga förutsättningar i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.