766 läst ·
9 svar
766 läst
9 svar
Värme och ventilation i stuga i Dalarna
Stugan i Kättbo visade sig ligga i ett köldhål. Vi hade som kallast -34 gr i vintras. Jag valde en beg frånluftsvärmepump som uppvärmning. 2024 förbrukades 7659 kWh. Vi var i stugan ca 7-8 veckor totalt. Vi håller 17-18 gr när vi inte är i stuga eftersom värmepumpen inte fungerar så bra med lägre temp. Full ventilation enl BBR. Stugan är på 90 kvm inkl sovloft och 5 m takhöjd. Värmen stiger uppåt och det är betydligt varmare på loftet än på markplan. Mindre isolering än Gabbe, 190 mm i väggar. 365 mm lös ull i tak. Vi eldar också i pelletskamin vid behov.
Vad menar du med "full ventilation" enligt BBR? Går den på samma inställning både. Både när ni är där och när ni inte är det?B BJohan skrev:Stugan i Kättbo visade sig ligga i ett köldhål. Vi hade som kallast -34 gr i vintras. Jag valde en beg frånluftsvärmepump som uppvärmning. 2024 förbrukades 7659 kWh. Vi var i stugan ca 7-8 veckor totalt. Vi håller 17-18 gr när vi inte är i stuga eftersom värmepumpen inte fungerar så bra med lägre temp. Full ventilation enl BBR. Stugan är på 90 kvm inkl sovloft och 5 m takhöjd. Värmen stiger uppåt och det är betydligt varmare på loftet än på markplan. Mindre isolering än Gabbe, 190 mm i väggar. 365 mm lös ull i tak. Vi eldar också i pelletskamin vid behov.
Redigerat:
För att få en FLVP att ge rätt verkningsgrad så måste en viss mängd luft passera dess förångare , en viss mängd värmeenergi .N NoiseMaker skrev:
Detta gäller även temperaturen på luften .
Vid 16-17 grader så slutar kompressordelen att jobba .
Blir då en ren elpanna .
Just det! Glömde att det var FLVP. Detta är ju en av nackdelarna med den uppvärmningsmetoden.Tomture61 skrev:
Är det en luft - vatten värmepump du pratar om nu?Tomture61 skrev:
Det är en IVT 480
Nej det är en Frånluftsvärmepump. IVT 480, högpresterande FLVP. Avluften är -15 gr. Den ger ca 2,5 kW och drar 500 W i mitt hus. Huset är ju ganska litet så den ger inte mer på 90 m2. 2,5 kW räcker dock en stor del av året. När det är kallt blir det tillskottsel.Fia_ia skrev:
Visst är det bra med ventilation, men man kan gå ner till 0,1 l/s/m2 när man inte är hemma. Jag har gjort en och annan luftmängdsberäkning och ventritning...B BJohan skrev:
Jag ska kanske testa att stänga av kompressorn, minska ventilationen, låta den gå som elpanna och dra ned temp till 10-12 gr när stugan står tom. Det kan vara ett intressant test. Dock inte helt självklart att elförbrukningen minskar. Värmepumpen ger 4 ggr mer energi än den drar. Först när det är kallare än -12 kan det spara el enligt mina beräkningar.N NoiseMaker skrev:
Sorry Felskrivet. Det är en IVT 860 frånluftare.B BJohan skrev:
Klicka här för att svara