2 791 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Värme i garage
Sida 1 av 2
Hej, vi är på gång att bygga ett Myresjöhus modell tenor i Borås och ska bygga ett fristående garage framöver.
I kåken ingår det en Nibe Fighter 750 och min fråga är om den orkar värma garaget också och om det är ekonomiskt jämfört med tex en luft/luftpump.
Huset är 134 kvm(golvvärme i plattan) och garaget blir ca 80 kvm.
Vill ju inte att FLVP:en ska köra på fullt då den förmodligen drar en del ström.
Tack /Martin
I kåken ingår det en Nibe Fighter 750 och min fråga är om den orkar värma garaget också och om det är ekonomiskt jämfört med tex en luft/luftpump.
Huset är 134 kvm(golvvärme i plattan) och garaget blir ca 80 kvm.
Vill ju inte att FLVP:en ska köra på fullt då den förmodligen drar en del ström.
Tack /Martin
Du får inte koppla in den till garaget. Enl dom nya ekergikraven! Garaget räknas inte i golvytan. Pumpen skulle förbruka för mycket el! Detta ska redovisas sen!
Min kompis har samma problem. Därför köpte en LLVP Atlas. Ska kopplas via sep termostat.
Min kompis har samma problem. Därför köpte en LLVP Atlas. Ska kopplas via sep termostat.
Åfan. Men en del som har bergvärme gör ju så?
Så luft-luftpumpen räknas inte som värmekälla enligt Boverket?
Kollade lite på en Bosch, dom verkar va ganska effektiva också. Har för mig att den hade ett cop på 5,7. Vid optimala förhållanden då givetvis.
Mvh Martin
Så luft-luftpumpen räknas inte som värmekälla enligt Boverket?
Kollade lite på en Bosch, dom verkar va ganska effektiva också. Har för mig att den hade ett cop på 5,7. Vid optimala förhållanden då givetvis.
Mvh Martin
Fom 1 jan 2010 slutade övergångs regler att gälla. Man får inte förbruka mer än 55 kWh per 1 kvm golvyta till att värma huset /Skåne. Kopplar du på 80kvm garaget till pumpen, blir dennas förbrukning MYCKET STÖRRE! Fast den ytan på 80 kvm får du inte räkna in som golvytan. O vipps är du uppe i kanske 80 kWh. Be hus tillverkaren göra en beräkning. Grejen är att FLVP är ok till hus på max 200 kvm. JVP är kraftigare o kan klara av extra ytor utan att elpatrongen går igång.
Boverkets förordning är konstig o kass. Men jag är hellt säker du grejar det inte med FLVP!
Boverkets förordning är konstig o kass. Men jag är hellt säker du grejar det inte med FLVP!
Den är MYCKET bra. Den avfuktar luften med! Och man kan ställa den på underhållsvärmen. Drar inte mycket ström då.
Det hela har med dom nya energikraven att göra. Visst är det hur dumt som helst?
Du kan montera en liten separat pump/ elpatrong och köra med golvvärme i garaget med om du vill. Bara du inte belastar husets panna.
Det hela har med dom nya energikraven att göra. Visst är det hur dumt som helst?
Du kan montera en liten separat pump/ elpatrong och köra med golvvärme i garaget med om du vill. Bara du inte belastar husets panna.
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jaha ok men då känns det inte som man vinner så mycke. Tanken från början va ju enkelheten med bara en pump till allt. Verkar ju bättre med llvp isf. Hade ändå tänkt ha avfuktare.
Är Bosch bra pumpar annars eller?
Tack
Är Bosch bra pumpar annars eller?
Tack
Jag tycker dom är mycket bra! Har själv kollat en del. Funkar ner till -30 grader och har bra COP.josefsson skrev:
Hade priset inte spelat nån roll hade min kompis satsat på Toshiba RAS.
http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch EHP AA (Luft_Luft).pdf
Den är ok!
Har du några siffror på hur mycket mindre pumpen ska dra i underhållsläget?kamilenski skrev:Den är MYCKET bra. Den avfuktar luften med! Och man kan ställa den på underhållsvärmen. Drar inte mycket ström då.
Anledningen att jag frågar är för att installatören som monterade den Panasonicpumpen jag hade på garaget sa att den inte drar nå mycket mindre, pga av avfrostningen kommer oftare och tog mer energi på det.
Själv hann jag inte med några längre tester med loggning av förbrukningen, dels pga superkyla så pumpen hade svårt att värma, samt en massa andra anledningar.
Men stämmer det att Boschen lev. värme ner till -30 så är det helt klart en bra pump!
Redigerat:
Har inte kollat det. Men tydligen har du rätt i detta. Den killen som jag känner säger att det blir billigast att hålla + 12-14 grader. Den förbrukar tydligen minst. I af enligt honom skulle det gälla alla pumpar som kan hålla +8.FredrikR skrev:
Och i läge avfuktning. En del pumpar LLVP går att programmera så att dom producerar värme i ett antal timmar och sen byter om till avfuktning i en timme. Man har 3 i en!Matss skrev:
Om man jämför funktionen med tex FTX, tillförs inget luft uteifrån vid användning av LLVP.
Det betyder att luften kan lättare kontrolleras i ett garage.
Redigerat:
Ett garage är nästan som en sommarstuga.
http://www.lfs-web.se/luftvarmepump-krypgrund.htm
"Luftvärmepump är avfuktare till sommarstuga
Egentligen är luftvärmpump även att se som avfuktare och därmed en ren investering till sommarstuga. Värmen från luftvärmepumpen ser till att hålla sommarstugan avsevärt torrare är när den kallställs. Samtidigt blir uppvärmningen så pass mycket billigare än med direktel att pumpen till fullo betalat sig inom ca. två till fem år. Med minskad fuktmängd i sommarstugans inomhusluft och i möbler samt byggnadsmaterial undviks uppkommande av det man kallar sommarstugelukt. Ett bra tips är att undvika de luftvärmepumpar som har funktion som medger en lägsta uppvärmning om tio grader. Dessa pumpar håller alldeles för ofta inte måttet och det förekommer att utomhusdelen totalt isar igen om man inte har annan uppvärmning i stugan. Samtidigt bör nämnas att tio grader ofta är för låg uppvärmning under fuktigare årstider..."
http://www.lfs-web.se/luftvarmepump-krypgrund.htm
"Luftvärmepump är avfuktare till sommarstuga
Egentligen är luftvärmpump även att se som avfuktare och därmed en ren investering till sommarstuga. Värmen från luftvärmepumpen ser till att hålla sommarstugan avsevärt torrare är när den kallställs. Samtidigt blir uppvärmningen så pass mycket billigare än med direktel att pumpen till fullo betalat sig inom ca. två till fem år. Med minskad fuktmängd i sommarstugans inomhusluft och i möbler samt byggnadsmaterial undviks uppkommande av det man kallar sommarstugelukt. Ett bra tips är att undvika de luftvärmepumpar som har funktion som medger en lägsta uppvärmning om tio grader. Dessa pumpar håller alldeles för ofta inte måttet och det förekommer att utomhusdelen totalt isar igen om man inte har annan uppvärmning i stugan. Samtidigt bör nämnas att tio grader ofta är för låg uppvärmning under fuktigare årstider..."