Går det att använda en Vedeldad vattenvärmare kopparkitel , gammal som eldstad ?? har den vid min dusch i uthuset tänkte när det är lite kallt älda i den värma upp duschrummet nedervåningen . Nu är det nått fel på den det ryker in men frågan om det är värt att fixa till den eller byta ut den till en kamin eller annan eldstad ??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den ansluten mot skorsten , samt att skorstenen är tät , kan du ju elda i den , det är en gammal byk , du behöver ju inte gasa max , då blir den nog röd i botten .
Det med att det ryker in , har du kollat så du har haft hyresgäster i pipan , kajorna gillar skorstenspipor
Det med att det ryker in , har du kollat så du har haft hyresgäster i pipan , kajorna gillar skorstenspipor
Behöver du inte om det inte sprängeldas , den ska ju inte koka vatten , utan bara värma lite ,Q qvintus4 skrev:
för mycket brasa så kan den bli röd i botten , tål det rätt bra är inte hoppar i den vad jag kan se
Som Immobil säger , ursäkta jag kanske har lite gamla namn i mig , det du ska kolla när du ser den i natura , är om den är i koppar eller stål , koppar ska inte eldas hårt med , har en lägre smältpunkt än stål , stål har hög smältpunkt och kan bli röd , sen det med som du säger tvätta mattor i , går väldigt bra , bara en sak att tänka på , gamla trasmattor får inte ha högre temp än +50 då varpen blir stel och bryts av , moderna mattor har konstfiber i sig och tål inte mer änQ qvintus4 skrev:
+40C samt en del måste kemtvättas , det blir svårt att hålla rätt temp i grytan .
den användes mest till att tvätta sängkläder i +90C
Ja varför inte , då kan du elda som du vill , det är skillnad på tvätt och tvätt , det ena är kläder det andra är du .
Visst är det bra , byt om du hittar något , det som kan vara att tänka på.
byken har nog rökröret ut till skorsten där nere och kaminer brukar ha det upptill , så det blir nog till att hugga hål och mura
byken har nog rökröret ut till skorsten där nere och kaminer brukar ha det upptill , så det blir nog till att hugga hål och mura
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bra och prisvärd elvärmare till oisolerad inglasad terass i BR
Bostadsrätt -
Värma pex, fråga om varmbockning.
Värme allmänt -
Avslutad: Vinn en vedeldad terrassvärmare och grill i cortenstål
Tävling -
smälta is med vedeldad poolvärmare?
Övrigt husrelaterat -
Vedeldad vattenvärmare för att värma badtunna?
Pool