Går det att använda en Vedeldad vattenvärmare kopparkitel , gammal som eldstad ?? har den vid min dusch i uthuset tänkte när det är lite kallt älda i den värma upp duschrummet nedervåningen . Nu är det nått fel på den det ryker in men frågan om det är värt att fixa till den eller byta ut den till en kamin eller annan eldstad ?? Gammal vedeldad vattenvärmare kopparkittel i ett uthus, använd som eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Är den ansluten mot skorsten , samt att skorstenen är tät , kan du ju elda i den , det är en gammal byk , du behöver ju inte gasa max , då blir den nog röd i botten .
Det med att det ryker in , har du kollat så du har haft hyresgäster i pipan , kajorna gillar skorstenspipor

Sotaren har kikat in i skorstenen på övervåningen där jag har kamin och det är drag där uppe , nere har ingen kollat .
ska man ha vatten i den när man eldar

L
Q qvintus4 skrev:
Sotaren har kikat in i skorstenen på övervåningen där jag har kamin och det är drag där uppe , nere har ingen kollat .
ska man ha vatten i den när man eldar
Behöver du inte om det inte sprängeldas , den ska ju inte koka vatten , utan bara värma lite ,
för mycket brasa så kan den bli röd i botten , tål det rätt bra är inte hoppar i den vad jag kan se

Bilden är tagen från nätet , ska kika på den ute på landet men skicket är ganska gott har jag för mig , tar nog dit lokala sotaren ...

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Sen kan den komma till användning på sommaren koka vatten tvätta trasmattor i ....blir nog bra till slut

Är en byk ovanlig hittade ingen på blocket , dåligt på bilder när man googlar har den också nått annat namn ??

Tvättgryta.

• Gilla
qvintus4
  • Laddar…
L
Q qvintus4 skrev:
Är en byk ovanlig hittade ingen på blocket , dåligt på bilder när man googlar har den också nått annat namn ??
Som Immobil säger , ursäkta jag kanske har lite gamla namn i mig , det du ska kolla när du ser den i natura , är om den är i koppar eller stål , koppar ska inte eldas hårt med , har en lägre smältpunkt än stål , stål har hög smältpunkt och kan bli röd , sen det med som du säger tvätta mattor i , går väldigt bra , bara en sak att tänka på , gamla trasmattor får inte ha högre temp än +50 då varpen blir stel och bryts av , moderna mattor har konstfiber i sig och tål inte mer än
+40C samt en del måste kemtvättas , det blir svårt att hålla rätt temp i grytan .
den användes mest till att tvätta sängkläder i +90C

• Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Men vad tror ni byta ut den kitteln i mot en bättre begagnad kamin borde ju vara bättre att värma upp ett oisolerat dusch rum med eller ??

L
Ja varför inte , då kan du elda som du vill , det är skillnad på tvätt och tvätt , det ena är kläder det andra är du . :) Visst är det bra , byt om du hittar något , det som kan vara att tänka på.
byken har nog rökröret ut till skorsten där nere och kaminer brukar ha det upptill , så det blir nog till att hugga hål och mura

ordnar sig nog lokala sotaren kommer kikar i helgen ...

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.