Jag har en ganska rejäl uppfart som tar hyfsat lång tid att skotta.
Skulle det kunna fungera att gräva ner slang precis under ytan och sedan fylla med någon blandning av vätska som man sedan värmer med en poolvärmare när det är dags att bli av med snö och is? Det finns ju motsvarande lösning med elslingor, men det blir ju hejdlöst dyrt att driva.

• Gilla
Beretic
  • Laddar…
Vi hade en sån lösning på jobbet med slingor på ca 20mm innerdia med en glykol blandning. Slingorna låg ca 20cm cc.
Men det är mycket energi som krävs och gärna att det är igång hela tiden för att hålla marken varm

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Bör väl funka? Man behöver ju någon frystålig vätska förstås och en cikulationspump kanske. Problemet blir väl att man nästan måste köra det till det torkat upp, annars har man bara smält ner föhållandevis greppvänlig snö till spegelblank is...

Sen vete tusan om poolvärmaren funkar bra i minusgrader men det står säkert i papperna.

Pool värmare är inte så effektiv vid dem temperaturerna. Och du får räkna med att oftast kommer det vara blött på uppfarten då det kommer ner snö och regn hela tiden.
Är det en stor uppfart?

Jag menade en sån där vedeldad kamin som man kan ha till störe pooler. Jag har sett 30kw i alla fall? Det lutar rätt kraftigt så smälter det bara så rinner det ju bort..
Den är inte extremt stor men 400 kvm behöver skottas i alla fall...

allexx allexx skrev:
Vi hade en sån lösning på jobbet med slingor på ca 20mm innerdia med en glykol blandning. Slingorna låg ca 20cm cc.
Men det är mycket energi som krävs och gärna att det är igång hela tiden för att hålla marken varm

Du beskriver bra hur markvärme kan se ut.
För ca 35 år sedan konstruerade jag körbanevärme för en lång släntväg för en industri från ett källarplan där truckar skulle kunna köra vintertid.

Jag vill här tipsa om att beakta lutningens problem så att slingorna kan luftas, i synnerhet om anslutningen som i mitt fall ligger i nedre delen av backen.

Lösningen blev slingor upp och ner i hela backens längd. Slinglängden och diametern valdes så att tryckfallet för varje enskild slinga blev större än höjdskillnaden. Låt säga att om höjdskillnaden var 5 meter så blev tryckfallet över varje slinga kanske 6 meter. Då orkade pumpen trycka luften i slingorna framför sig så att den kunde avskiljas i apparatrummet.
Luftningen blir förstås enklare om apparatrummet ligger vid slingornas högpunkt.

J Jochi skrev:

Du beskriver bra hur markvärme kan se ut.
För ca 35 år sedan konstruerade jag körbanevärme för en lång släntväg för en industri från ett källarplan där truckar skulle kunna köra vintertid.

Jag vill här tipsa om att beakta lutningens problem så att slingorna kan luftas, i synnerhet om anslutningen som i mitt fall ligger i nedre delen av backen.

Lösningen blev slingor upp och ner i hela backens längd. Slinglängden och diametern valdes så att tryckfallet för varje enskild slinga blev större än höjdskillnaden. Låt säga att om höjdskillnaden var 5 meter så blev tryckfallet över varje slinga kanske 6 meter. Då orkade pumpen trycka luften i slingorna framför sig så att den kunde avskiljas i apparatrummet.
Luftningen blir förstås enklare om apparatrummet ligger vid slingornas högpunkt.
För en industri känns det som en rätt billig effektiv lösning jämfört med alternativen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.