Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns någon typ av köldmedium i kanske?
Ja i utedelen men det hjälper ju inte om det är monoblock. Då är det vanligt vatten mellan ute och innedelen.

Men som svar till Ts så är det väl mer kostnadseffektivt att ha ett bilbatteri och en enklare växelriktare för att köra cirkpumpen till utedelen nu med dessa el och energipriser.

E Emanuel01 skrev:
Ja i utedelen men det hjälper ju inte om det är monoblock. Då är det vanligt vatten mellan ute och innedelen.
Alla tillverkare rekomenderar frysskydd i vattnet på monoblock om det finns risk för strömavbrott vid minusgrader.
Min Thermia Atria har glykolblandning.
IVT:
I de fall det finns frysrisk t.ex. om man ofta har strömavbrott kan man ha en Propylenglycolinblandning på 15 till 20%. Dock minskas verkningsgraden då med c.a. 5%.

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-67#post-5003556

Pratade med en installatör om detta i fredags dom rekommendera inte glykol då man tappar för mycket han trodde att d3n borde klara 2-3 timmar utan att gå sönder vid avbrott

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Pratade med en installatör om detta i fredags dom rekommendera inte glykol då man tappar för mycket han trodde att d3n borde klara 2-3 timmar utan att gå sönder vid avbrott
Tänk dig din bil. Den har glykol i kylsystemet för att inte frysa när den är avstängd och det är minusgrader.

Samma sak med monoblock, är det kallt och lite längre strömavbrott så fryser utedelen sönder och risken för strömavbrott har ju ökat.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Ja fast i bilen ska det ju vara glykol men det bör det inte vara i en värmepump

• Gilla
Thompern
  • Laddar…
Man sätter avtappningar på ledningarna ut till vp så finns det ju chans att tappa ur det systemet om man är hemma å man känner att strömavbrottet blir lite längre. Då är chansen för sönderfrysning lika mad noll...
.

Blir lite arbete med att tömma systemet när man ska lufta golvvärme och element ser nog hellre en diskussion som är mer lösningsinriktad som ts frågade om glykol är inte rätt väg att gå då man tappar effekt

Man sätter ju avstängningar ALLTID ut mot utedel

Låter ju helt sjukt att ha rent vatten i ledningarna i Sverige. Strömavbrott händer förr eller senare, och minusgrader är det en väldigt stor del av året.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu är det rent vatten i dom flesta sådana vp och där jag bor har vi plusgrader större delen av året och inga elavbrott längre än två timmar.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nu är det rent vatten i dom flesta sådana vp och där jag bor har vi plusgrader större delen av året och inga elavbrott längre än två timmar.
Du kanske inte har haft strömavbrott längre än 2 timmar, men det betyder inte att det inte kan eller kommer hända.
/Driftingenjör vid ett elnätsbolag

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om jag trott att det inte skulle kunna hända så hade jag troligtvis inte diskuterat detta alls. Men att köra glykol i vp för att inte min elleverantör ev kan leverera el några timmar blir inte bra för resten av tiden

Vid 30% glykolinblandnig behöver du öka cirkulationen 12% för bibehållen värmeöverföring.
När din utedel fryser sönder är det worst case: kallt, problem i samhället, lång leveranstid på reservdelar.
Var och en bedömer ju sannolikheten för strömavbrott vid kyla själv och tar den risk man tror, men i nuläget ser det väl i vart fall inte ut som helt osannolikt framöver....

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi hade ett större fel på elnätet förra året , var i stort sett utan ström en hel helg. Bara ström ett par timmar då och då. Det var mitt i vintern.
Jag bor inte på landet.

Att utedelar fryser sönder är ett extremt litet problem med tanke på hur många monoblock-värempumpar som finns i landet. Om man ska satsa på någon säkerhetsfunktion så är det enklaste att sätta en stickpropp på cirkulationspumpen och skaffa ett bilbatteri och en inverter på ett par hundra Watt. Med cirkulation fryser inte utedelen förr än det är minusgrader inne...

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.