12 419 läst ·
28 svar
12k läst
28 svar
Värma upp välisolerat garage.
Sida 1 av 2
Byggde ett lågenergihus förra året, och nu är tanken att bygga ett garage till nästa år.
Tankarna går i att bygga garaget lika energieffektivt som huset.
Huset har 330mm isolering i väggarna, 300mm under plattan och 550mm på vinden samt fönster med u-värde på ca: 1.0. Bergvärme och FTX. Jag har lyckats optimera allt och ligger ca 5-6000kwh/år och det inkluderar värme, vatten och hushållsel.. Jaja sluttjatat om huset.
Min tanke är att inte värma upp garaget med husets värmepump. Då jag vill slippa labba med olika framledningstemperaturer till hus och garage. Garaget kommer att bli ca 50kvm, och hålla en temperatur på runt 4-5 grader vintertid.
Vad krävs för att hålla 4-5 grader vintertid med denna isoleringen, hur många kwh kan tänkas krävas?
MVH Östlund..
Tankarna går i att bygga garaget lika energieffektivt som huset.
Huset har 330mm isolering i väggarna, 300mm under plattan och 550mm på vinden samt fönster med u-värde på ca: 1.0. Bergvärme och FTX. Jag har lyckats optimera allt och ligger ca 5-6000kwh/år och det inkluderar värme, vatten och hushållsel.. Jaja sluttjatat om huset.
Min tanke är att inte värma upp garaget med husets värmepump. Då jag vill slippa labba med olika framledningstemperaturer till hus och garage. Garaget kommer att bli ca 50kvm, och hålla en temperatur på runt 4-5 grader vintertid.
Vad krävs för att hålla 4-5 grader vintertid med denna isoleringen, hur många kwh kan tänkas krävas?
MVH Östlund..
Visserligen, men merkostnaden för isolering och byggnation kommer inte betala sig på en livstid.Östlund skrev:
Du skulle troligen tjäna på att låta specialtillverka en superisolerad garageport istället för att lägga så mycket på isolering i väggar, golv och tak. Den mesta värmeenergin kommer ändå läcka ut där.
Kommer bli fuktigt och eländigt med så låg temp, särskilt under höst och varma vintrar.
Har läst några sidor nu om solluftfångare, verkligen en smart idé.
Jag föll för den gjord av ölburkar, dock inte för jag är någon storkonsument
Dock kanske man skulle ha någon elradiator eller 2kw-fläkt som är termostatstyrd som är redo att gå in kalla vinterdagar/nätter..
Jag föll för den gjord av ölburkar, dock inte för jag är någon storkonsument
Dock kanske man skulle ha någon elradiator eller 2kw-fläkt som är termostatstyrd som är redo att gå in kalla vinterdagar/nätter..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Det är väl nästan möjlig att hålla 4-5 grader om man skippar isoleringen i golvet, markvärmen ligger väl i det området.
Ska du ha ett bra garage/förråd så måste du upp till 10-15 grader för att hålla bort fukt, ska det stå en bil där också så måste det avfuktas om den inte ska rosta onödigt mycket.
Protte
Ska du ha ett bra garage/förråd så måste du upp till 10-15 grader för att hålla bort fukt, ska det stå en bil där också så måste det avfuktas om den inte ska rosta onödigt mycket.
Protte
Produkter som diskuteras: "avfuktas"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Plast i väggarna och isolering under plattan ska jag absolut ha. Dock så får jag nog öka värmen till minst 10 grader som någon sa. Blir nog inga problem med den isoleringen..
Någon luft/luft blir det inte, känns overkill med 2 st värmepumpar i en nybyggd fastighet.
Någon luft/luft blir det inte, känns overkill med 2 st värmepumpar i en nybyggd fastighet.
Spännande, har du räknat på din pay-off på Bergvärmepumpen?? Den måste ju vara grymt dåligt utnyttjad och att inte använda samma värmekälla till garaget känns för mig märkligt. Om det inte krävs lång kulvert till garaget tycker iaf jag det är bästa lösningen och jag tror inte du behöver olika kurvor för garage och hus.
Hej.jensaro skrev:Spännande, har du räknat på din pay-off på Bergvärmepumpen?? Den måste ju vara grymt dåligt utnyttjad och att inte använda samma värmekälla till garaget känns för mig märkligt. Om det inte krävs lång kulvert till garaget tycker iaf jag det är bästa lösningen och jag tror inte du behöver olika kurvor för garage och hus.
Har inte räknat på det.
Jag har funderat en del på detta, och även pratat med en röris, och han tycker precis som dig att det vore dumt att inte köra på samma värmekälla som huset.
Värmepumpen är också dimensionerad för att kunna förse både huset plus ett vidbyggt garage med värme..
Om man vill köra med samma framledningstemperatur ut till garaget som i huset, hur ska man göra för att hålla en lite lägre temperatur i garaget?
Kan man lägga glesare mellan slingorna i plattan, eller bättre att köra med stora radiatorer?
Det är ungefär 7-8 meter mellan hus och det tilltänkta garaget.
MVH Östlund
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag har visserligen vanliga element men vrider bara ned termostaten i den del som får vara lite svalare.
Protte
Protte